• 0

Verhuizen naar Duitsland

Ik lees al geruime tijd mee hier op HL maar zit nu toch echt met een aantal vragen waarop ik via de "search" ook geen antwoorden vind.

 

Ik run een groothandel (eenmanszaak met één personeelslid) in electronica in Nederland en ik ga binnenkort verhuizen naar Duitsland. Het zou voor mij ideaal zijn om ook vanuit Duitsland te kunnen werken en per toeval ben ik een bedrijfspand vlakbij mijn toekomstige woonhuis tegen gekomen dat mij erg aanspreekt.

 

Nu de vragen:

 

1. In hoeverre is het ondernemersklimaat in Duitsland aantrekkelijk en is het dus de moeite om verder te gaan als Duitse onderneming? Ik weet dat de vennootschapsbelasting per 2008 omlaag gaat van 25% naar 15%, maar de Duitsers kennen weer een aantal belastingen die we hier in NL niet hebben.

 

2. In hoeverre krijg ik met de Nederlandse belastingdienst te maken als ik overga naar Duitsland? Moet ik afrekenen met de Nederlandse fiscus?

 

3. Wat zijn de gevolgen voor mijn werknemer? Ik neem aan dat hij in Duitsland belastingplichtig wordt? In hoeverre beïnvloed dit zijn zorg, pensioen, rechten bij arbeidsongeschiktheid etc?

 

4. Wat zijn eventueel de mogelijkheden om als Nederlands bedrijf verder te gaan? Stel dat ik in Nederland een hoofdvestiging aanhoudt en bijvoorbeeld een opslag of nevenvestiging in Duitsland?

 

Bij voorbaat dank voor de antwoorden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me dat 't met die electronica business nogal wat voeten in aarde heeft. Je wordt namelijk een duitse distributeur die ook in nederland verkoopt. Het zou maar zo kunnen zijn dat de merken die jou leveren al in die regio een duits verkooppunt hebben en contractueel gezien jou niet eens mogen leveren!

Daarnaast zou ik sowieso een NL-vestiging aan houden, al is het alleen maar een postadres. Je kunt je dan blijven voordoen als een Nederlands bedrijf waardoor er geen drempel ligt bij pot. klanten.

 

Ik zie dat je uit Babberich komt, ga eens praten bij Gistron. Die hebben én een NL-vestiging en een D-vestiging.

 

Materie lijkt me toch wel complex, inderdaad even contact zoeken met KVK, die hebben daar hele afdelingen voor.

 

Oh ja, tipje: als je samenwonend bent en nog niet getrouwd, is het de moeite waard om er over na te denken om toch te gaan trouwen. Je kunt daardoor in Steuerklasse 1 komen wat een aanzienlijk fiscaal voordeel oplevert. Je vrouw mag dan maar een bepaald percentage van het gezinsinkomen verdienen, maar het levert je honderden euro's op.

Ik heb ook eens met een GmbH gewerkt, mijn vrouw ging minder uren werken (€350, minder inkomsten) en ik kreeg er €750,- extra terug p/maand.

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hoi HifiMotive,

 

Hier mijn antwoord op jouw vragen:

 

1. Voor deze vraag moet je toch echt terecht bij een Duitse Steuerberater of een Nederlandse belastingadviseur in de grensstreek die op de hoogste is van het Duitse belastingrecht. Weet je wel zeker dat het Duitse vpb-tarief naar 15% gaat? Volgens internationale normen zou Duitsland dan een belastingparadijs worden. Lijkt me niet waarschijnlijk. Overigens betaal je als eenmanszaak geen vennootschapsbelasting maar inkomstenbelasting.

 

2. Als je je zaak naar Duitsland verplaatst, moet je aftrekenen met de Nederlandse fiscus. Wellicht een reden om je zaak in Nederland aan te houden.

 

3. Als je je onderneming naar Duitsland verplaatst, is het loon van je werknemer in Duitsland belast. Hij valt dan onder het Duitse pensioen- en zorgstelsel. Als hij in Nederland blijft wonen, mag hij wel gebruik maken van Nederlandse voorzieningen. Bij arbeidsongeschiktheid heeft hij waarschijnlijk ook recht op een Nederlandse uitkering. Lastige materie, maar via Google is er wel het één en ander over te vinden. Ik hoop voor jou dat je werknemer geen hypotheek heeft. Gaat hij in Duitsland werken, dan kan hij zijn hypotheekrente niet meer aftrekken (tenzij zijn partner voldoende Nederlandse inkomen heeft). Het risico is dus groot dat je op zoek moet naar een andere (Duitse?) werknemer.

 

4. Je kunt gewoon je bedrijf in Nederland voortzetten. Zorg wel dat er in Nederland voldoende "content" is. Als je in Nederland alleen een postadres aanhoudt, is de kans groot dat de fiscus daar doorheen prikt.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk, dat zijn antwoorden waar ik wat mee kan! Ik zal even tussendoor antwoorden.

 

 

Het lijkt me dat 't met die electronica business nogal wat voeten in aarde heeft. Je wordt namelijk een duitse distributeur die ook in nederland verkoopt. Het zou maar zo kunnen zijn dat de merken die jou leveren al in die regio een duits verkooppunt hebben en contractueel gezien jou niet eens mogen leveren!

 

Klopt, maar ik zou ook enkel naar mijn bestaande klanten in de BeNeLux leveren. Het contact met de Duitse collega's is 100 % in orde dus dat komt wel rond.

 

Daarnaast zou ik sowieso een NL-vestiging aan houden, al is het alleen maar een postadres. Je kunt je dan blijven voordoen als een Nederlands bedrijf waardoor er geen drempel ligt bij pot. klanten.

 

Ik zie dat je uit Babberich komt, ga eens praten bij Gistron. Die hebben én een NL-vestiging en een D-vestiging.

 

Klopt, daar heb ik ook al aan zitten denken, bedankt voor de tip.

 

Materie lijkt me toch wel complex, inderdaad even contact zoeken met KVK, die hebben daar hele afdelingen voor.

 

Oh ja, tipje: als je samenwonend bent en nog niet getrouwd, is het de moeite waard om er over na te denken om toch te gaan trouwen. Je kunt daardoor in Steuerklasse 1 komen wat een aanzienlijk fiscaal voordeel oplevert. Je vrouw mag dan maar een bepaald percentage van het gezinsinkomen verdienen, maar het levert je honderden euro's op.

Ik heb ook eens met een GmbH gewerkt, mijn vrouw ging minder uren werken (€350, minder inkomsten) en ik kreeg er €750,- extra terug p/maand.

 

Ik ben niet getrouwd en om eerlijk te zijn stond dat ook niet in de planning. M'n vriendin heeft bovendien een behoorlijk salaris bij een accountantskantoor dus op korte termijn zie ik dit nog niet gebeuren. Toch bedankt voor de tip!

 

 

Hoi HifiMotive,

 

Hier mijn antwoord op jouw vragen:

 

1. Voor deze vraag moet je toch echt terecht bij een Duitse Steuerberater of een Nederlandse belastingadviseur in de grensstreek die op de hoogste is van het Duitse belastingrecht. Weet je wel zeker dat het Duitse vpb-tarief naar 15% gaat? Volgens internationale normen zou Duitsland dan een belastingparadijs worden. Lijkt me niet waarschijnlijk. Overigens betaal je als eenmanszaak geen vennootschapsbelasting maar inkomstenbelasting.

 

Daar heb je gelijk in, maar ik zou in Duitsland eventueel een GmbH willen oprichten. Voor wat betreft de belasting citeer ik even de Duitse wikipedia:

 

Unternehmensteuerreform 2008

Die Unternehmensteuerreform 2008 bringt mit der Senkung des Körperschaftsteuersatzes von 25 % auf 15 %, mit der Einführung einer Zinsschranke von 30 % bei einen Freibetrag von 1 Mio. € (bei gleichzeitigem Wegfall der bisherigen Bestimmungen zur Gesellschafter-Fremdfinanzierung in § 8a KStG) sowie der Einführung der Abgeltungsteuer und des Teileinkünfteverfahrens erhebliche Veränderungen für die Besteuerung von Körperschaften und deren Anteilseignern.

 

Die Neuregelungen gelten ab 2008 bzw. 2009.

 

Nu praat ik een redelijk woordje Duits maar ik denk dat ik dit in het Nederlands al niet zou begrijpen ;D

Mijn vriendin kwam in ieder geval met die info, vandaar dat ik het meld.

 

 

2. Als je je zaak naar Duitsland verplaatst, moet je aftrekenen met de Nederlandse fiscus. Wellicht een reden om je zaak in Nederland aan te houden.

 

Daar was ik al bang voor.

 

3. Als je je onderneming naar Duitsland verplaatst, is het loon van je werknemer in Duitsland belast. Hij valt dan onder het Duitse pensioen- en zorgstelsel. Als hij in Nederland blijft wonen, mag hij wel gebruik maken van Nederlandse voorzieningen. Bij arbeidsongeschiktheid heeft hij waarschijnlijk ook recht op een Nederlandse uitkering. Lastige materie, maar via Google is er wel het één en ander over te vinden. Ik hoop voor jou dat je werknemer geen hypotheek heeft. Gaat hij in Duitsland werken, dan kan hij zijn hypotheekrente niet meer aftrekken (tenzij zijn partner voldoende Nederlandse inkomen heeft). Het risico is dus groot dat je op zoek moet naar een andere (Duitse?) werknemer.

 

Dat is geen optie, dus zal ik zowieso een NL vestiging aan moeten houden.

 

4. Je kunt gewoon je bedrijf in Nederland voortzetten. Zorg wel dat er in Nederland voldoende "content" is. Als je in Nederland alleen een postadres aanhoudt, is de kans groot dat de fiscus daar doorheen prikt.

Duidelijk, al blijft het de vraag wat "genoeg content" is natuurlijk. Daar zal ik me in een later stadium wel in verdiepen. Ik zal eens met een belastingadviseur gaan praten, bedankt tot zover!

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Als je zulke kreten hier neerzet, is het wellicht handig om iets meer uitleg te geven.....

Of is het de bedoeling dat we je mega grote reclame afbeelding bekijken en die site gaan opzoeken ???

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Als u in NL inkomen verdient en in Duitsland woont behoud u uw hypotheekrenteaftrek,maar als u uw inkomen voor het grootste deel in Duitsland verdient gaat u onder het Duitse inkomensbelastingstelsel vallen en komt uw hypotheekrente te vervallen omdat Duitsland geen hypotheekrenteaftrek kent.

 

Daar tegenover staat dat bedrijfsgrond en bouwkosten in Duitsland

( in de grensstreek met NL ) beduidend lager zijn dan in NL.

 

Link naar reactie
  • 0

Als u in NL inkomen verdient en in Duitsland woont behoud u uw hypotheekrenteaftrek,maar als u uw inkomen voor het grootste deel in Duitsland verdient gaat u onder het Duitse inkomensbelastingstelsel vallen en komt uw hypotheekrente te vervallen omdat Duitsland geen hypotheekrenteaftrek kent.

 

Daar tegenover staat dat bedrijfsgrond en bouwkosten in Duitsland

( in de grensstreek met NL ) beduidend lager zijn dan in NL.

 

 

Ik vraag mij af in hoeverre dit juist is. Waarom is het relevant in welke land het grootste deel van het inkomen wordt genoten om te bekijken onder welk belastingstelsel iemand valt? Als ik in loondienst ben in NL en ik verdien bijv. € 2.000,-, terwijl ik daarnaast middels een klein eigen bedrijfje in DLD € 2.100,- aan inkomen vergaar, dan zou dat betekenen dat ik over mijn wereldinkomen (€ 4.100,-) in Duitsland mijn belasting moet betalen. Dit zou bovendien betekenen dat ik - ondanks mijn vaste inkomen in NL - geen hypotheekrenteaftrek meer geniet?

 

Dit klinkt onwaarschijnlijk....... ???

Link naar reactie
  • 0

Kijk, dat zijn antwoorden waar ik wat mee kan! Ik zal even tussendoor antwoorden.

 

 

Het lijkt me dat 't met die electronica business nogal wat voeten in aarde heeft. Je wordt namelijk een duitse distributeur die ook in nederland verkoopt. Het zou maar zo kunnen zijn dat de merken die jou leveren al in die regio een duits verkooppunt hebben en contractueel gezien jou niet eens mogen leveren!

 

Klopt, maar ik zou ook enkel naar mijn bestaande klanten in de BeNeLux leveren. Het contact met de Duitse collega's is 100 % in orde dus dat komt wel rond.

 

Daarnaast zou ik sowieso een NL-vestiging aan houden, al is het alleen maar een postadres. Je kunt je dan blijven voordoen als een Nederlands bedrijf waardoor er geen drempel ligt bij pot. klanten.

 

Ik zie dat je uit Babberich komt, ga eens praten bij Gistron. Die hebben én een NL-vestiging en een D-vestiging.

 

Klopt, daar heb ik ook al aan zitten denken, bedankt voor de tip.

 

Materie lijkt me toch wel complex, inderdaad even contact zoeken met KVK, die hebben daar hele afdelingen voor.

 

Oh ja, tipje: als je samenwonend bent en nog niet getrouwd, is het de moeite waard om er over na te denken om toch te gaan trouwen. Je kunt daardoor in Steuerklasse 1 komen wat een aanzienlijk fiscaal voordeel oplevert. Je vrouw mag dan maar een bepaald percentage van het gezinsinkomen verdienen, maar het levert je honderden euro's op.

Ik heb ook eens met een GmbH gewerkt, mijn vrouw ging minder uren werken (€350, minder inkomsten) en ik kreeg er €750,- extra terug p/maand.

 

Ik ben niet getrouwd en om eerlijk te zijn stond dat ook niet in de planning. M'n vriendin heeft bovendien een behoorlijk salaris bij een accountantskantoor dus op korte termijn zie ik dit nog niet gebeuren. Toch bedankt voor de tip!

 

 

Hoi HifiMotive,

 

Hier mijn antwoord op jouw vragen:

 

1. Voor deze vraag moet je toch echt terecht bij een Duitse Steuerberater of een Nederlandse belastingadviseur in de grensstreek die op de hoogste is van het Duitse belastingrecht. Weet je wel zeker dat het Duitse vpb-tarief naar 15% gaat? Volgens internationale normen zou Duitsland dan een belastingparadijs worden. Lijkt me niet waarschijnlijk. Overigens betaal je als eenmanszaak geen vennootschapsbelasting maar inkomstenbelasting.

 

Daar heb je gelijk in, maar ik zou in Duitsland eventueel een GmbH willen oprichten. Voor wat betreft de belasting citeer ik even de Duitse wikipedia:

 

Unternehmensteuerreform 2008

Die Unternehmensteuerreform 2008 bringt mit der Senkung des Körperschaftsteuersatzes von 25 % auf 15 %, mit der Einführung einer Zinsschranke von 30 % bei einen Freibetrag von 1 Mio. € (bei gleichzeitigem Wegfall der bisherigen Bestimmungen zur Gesellschafter-Fremdfinanzierung in § 8a KStG) sowie der Einführung der Abgeltungsteuer und des Teileinkünfteverfahrens erhebliche Veränderungen für die Besteuerung von Körperschaften und deren Anteilseignern.

 

Die Neuregelungen gelten ab 2008 bzw. 2009.

 

Nu praat ik een redelijk woordje Duits maar ik denk dat ik dit in het Nederlands al niet zou begrijpen ;D

Mijn vriendin kwam in ieder geval met die info, vandaar dat ik het meld.

 

 

2. Als je je zaak naar Duitsland verplaatst, moet je aftrekenen met de Nederlandse fiscus. Wellicht een reden om je zaak in Nederland aan te houden.

 

Daar was ik al bang voor.

 

3. Als je je onderneming naar Duitsland verplaatst, is het loon van je werknemer in Duitsland belast. Hij valt dan onder het Duitse pensioen- en zorgstelsel. Als hij in Nederland blijft wonen, mag hij wel gebruik maken van Nederlandse voorzieningen. Bij arbeidsongeschiktheid heeft hij waarschijnlijk ook recht op een Nederlandse uitkering. Lastige materie, maar via Google is er wel het één en ander over te vinden. Ik hoop voor jou dat je werknemer geen hypotheek heeft. Gaat hij in Duitsland werken, dan kan hij zijn hypotheekrente niet meer aftrekken (tenzij zijn partner voldoende Nederlandse inkomen heeft). Het risico is dus groot dat je op zoek moet naar een andere (Duitse?) werknemer.

 

Dat is geen optie, dus zal ik zowieso een NL vestiging aan moeten houden.

 

4. Je kunt gewoon je bedrijf in Nederland voortzetten. Zorg wel dat er in Nederland voldoende "content" is. Als je in Nederland alleen een postadres aanhoudt, is de kans groot dat de fiscus daar doorheen prikt.

Duidelijk, al blijft het de vraag wat "genoeg content" is natuurlijk. Daar zal ik me in een later stadium wel in verdiepen. Ik zal eens met een belastingadviseur gaan praten, bedankt tot zover!

 

Succes,

 

Odeon

 

Alleen een nederlands postadres is voor de KvK en Belasting geen probleem.

Echter voor de Duitse belasting wel.

Je mag bijv geen ned. bedrijf vanuit duitsland runnen. Je zult dan ook daadwerkelijk in nederland op dat adres moet werken als je in duitsland woont.

 

Zo zie je maar weer.

 

groet

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de volledigheid: er staat inderdaad een Duitse belastingverlaging op het programma. Echter, naast die 15% geldt ook nog een "Solidaritätszuschlag", en in de meeste gevallen ben je ook nog "Gewerbesteuer" verschuldigd.

 

De genoemde beperking op renteaftrek is ook interessant om eens naar te kijken. Er gaan geruchten dat Nederland naar een zelfde soort beperking van renteaftrek gaat. Daarover is verder echter nog niets concreets te melden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.