• 0

verschillende activiteiten onder één paraplu?

Hallo,

 

Ik heb nu een webdesignburo, maar vind het leuk om daarnaast nog allerlei andere activiteiten te ondernemen. Fotografie, organiseren van evenementen, maar ook interim management, projectleiderschap.

 

Mijn vraag is of het mogelijk is dit alles onder één paraplu te brengen, zodat ik voor de belastingdienst ook als één bedrijf gezien wordt. Ik meen dat het nu zo is dat je per branche een bedrijf moet hebben, en dus per bedrijf aan de criteria moet voldoen van ondernemerschap.

 

Mijn (waarschijnlijk naïeve) gedachte is om de werkzaamheden van mijn bedrijf heel algemeen te noemen (bv. communicatie en advies) zodat werkzaamheden er al snel onder vallen.

 

Zijn er nog meer allrounders en hoe hebben jullie dit eventueel opgelost?

 

[titel verduidelijkt - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee hoor, je hoeft absoluut niet per branche één bedrijf te hebben. Als je dat wilt, kan je alle activiteiten onder één noemer brengen. Wees niet al te sprecifiek bij de inschrijving. Noem het organisatiebureau of handelsonderneming.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb met mijn (voormalige) eenmanszaak als freelance ict-consultant gewerkt, trainingen gegeven, evenementjes georganiseerd, een website geëxploiteerd met advertenties en betaalde content. Dat is allemaal geen punt. De belastingdienst wil niet dat je minder onderneemt, hij wil dat je belasting betaalt volgens de regels.

Link naar reactie
  • 0

Wij zijn zelf intermediar tussen vragers en aanbieders van kapitaal (financiële dienstverlening) geven een blad uit en een gids (uitgeverij) organiseren evenementen (evenementen zakelijk) en geven workshops (publieksvoorlichting), college (onderwijs) en advies aan de overheid (consultancy). Verder onderhouden een community op het internet (is geen bic code voor) en kunnen mensen producten en diensten afnemen via het internet (postorder). Ik heb geen idee welke bic codes we destijds hebben opgegeven.

 

De KvK en de brancheindelingen die zijn hanteren zijn niet helemaal van deze tijd.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Misschien moet ik dan ook maar even de achtergrond van mijn vraag nog eens toelichten:

Ik ben volgens mij namelijk (voor veel geld) door een landelijk bekend accountantskantoor op dit specifieke punt afwijkend geadviseerd. Omdat ik toch twijfelde heb ik dit forum maar eens geraadpleegd.

 

Het advies van de accountant luidt: (ik citeer)

 

"Op grond van art. 3.2 Wet Inkomstenbelasting 2001 dienen winstbepalingen per onderneming te worden toegepast. Wanneer meerdere ondernemingen aanwezig zijn dan worden deze winsten bij elkaar opgeteld en ontstaat de belastinggrondslag voor winst uit de onderneming. Een onderneming kan meerdere activiteiten ontplooien.

 

Echter dient er enige vorm van samenhang te bestaan tussen de activiteiten en dient er een verband te zijn tussen de activiteiten. Tussen de exploitatie van een webdesignbureau en uw freelance werkzaamheden bestaat geen samenhang waardoor deze activiteiten niet in een onderneming kunnen worden uitgeoefend." (einde citaat)

 

Dit lijkt dus in tegenspraak te zijn met de reacties die ik tot dusver op dit forum (en op die van Lancelot) heb gekregen. Of lees ik het advies van de accountant verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Ow ja, er is wel samenhang tussen de activiteiten die wij ondernemen. Ze zijn allemaal gericht op dezelfde doelgroep. Ondernemers en investeerders in nieuwe innovatieve bedrijven.

 

Ik ben even kwijt of het een eenmanszaak of een bv werd, maar dat is niet een relevant. Ik zou het zo doen: start en webdesingsbureau met in de oprichtingacte de zinssnede "en alles dat daarmee enige betrekking heeft". Dan doe je de rest er gewoon bij. Niet te lang over praten, gewoon doen. Loopt het uit dehand, dan kan je een activiteit altijd nog afsplitsen. Het voeren van meerdere bedrijven onder één dak is een administratieve nachtmerrie. Stop het lekker in één toko en besteed allen tijd aan het bedenken van de smoes waarom de betreffende activiteiten te zien zijn als "alles dat daarmee enige betrekking heeft".

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Echter dient er enige vorm van samenhang te bestaan tussen de activiteiten en dient er een verband te zijn tussen de activiteiten.

 

Vraag die accountant eens wat precies de rechtsgrond is voor dit deel van de bewering en hoe "enige vorm van samenhang" en "een verband" in de praktijk worden geïnterpreteerd (jurisprudentie).

Link naar reactie
  • 0

"Op grond van art. 3.2 Wet Inkomstenbelasting 2001 dienen winstbepalingen per onderneming te worden toegepast. Wanneer meerdere ondernemingen aanwezig zijn dan worden deze winsten bij elkaar opgeteld en ontstaat de belastinggrondslag voor winst uit de onderneming. Een onderneming kan meerdere activiteiten ontplooien.

 

Echter dient er enige vorm van samenhang te bestaan tussen de activiteiten en dient er een verband te zijn tussen de activiteiten. Tussen de exploitatie van een webdesignbureau en uw freelance werkzaamheden bestaat geen samenhang waardoor deze activiteiten niet in een onderneming kunnen worden uitgeoefend." (einde citaat)

 

 

Ik ben geen fiscalist, maar vermoed dat het volgende speelt. Het artikel waar naar wordt verwezen, wordt gehanteerd voor het bepalen grondslag waarop belasting wordt geheven. Voor de inkomstenbelasting is bepalend of de inkomsten worden gegenereerd door middel van de eigen onderneming dan wel anderszins, bijvoorbeeld een bureautje naast een dienstverband. In het laatste geval wordt het discutabel of kan worden voldaan aan het urencriterium. Kan aan die eis voor zelfstandigheid niet worden voldaan dan kan ook geen aanspraak worden gemaakt op de fiscale voorzieningen/aftrekposten. Lees: het verschil tussen winst uit onderneming of resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Bij freelance activiteiten is het altijd weer de vraag of er een inhouding- en afdrachtplicht bestaat voor de opdrachtgever. Wanneer die zekerheid niet op voorhand kan worden gegeven dan zullen de inkomsten worden aangemerkt als resultaat uit overige werkzaamheden. Dit betekent dat per opdracht moet worden bepaald of er sprake is van een zelfstandig ondernemer dan wel de opdrachtgever kan worden aangemerkt als inhoudingsplichtige voor de loonbelasting en sociale premies. In dit kader speelt ook de problematiek omtrent de VAR.

 

De inschrijving in het handelsregister bij de KvK moet in beginsel los worden gezien van de kwalificatie die de Belastingdienst geeft aan de onderneming. Deze kijkt wel naar de gegeven bedrijfsomschrijvng.

 

De Belastingdienst buigt zich verder alleen maar over de vraag wat de grondslag is voor de belastingen (in casu: inkomstenbelasting of loonbelasting?). Voor de IB en gebruik van de aftrekposten voor zelfstandigen moet er sprake zijn van zelfstandigheid.

 

Heb je een onderneming dan krijg je maar één aanslag IB. Het is dus niet zo dat je voor iedere bedrijfsactiviteit moet voldoen aan het urencriterium, maar de onderneming in zijn geheel. Wanneer onduidelijk is of de werkzaamheden vallen onder de IB, dan komt daarmee ook de zelfstandigheid in het geding.

 

Een correcte inschrijving in het handelsregister is dus van belang om geen discussie te krijgen over de vraag of er nu wel of geen sprake is inkomsten uit de onderneming of dat deze als loon moeten worden gezien.

 

Om een lang verhaal kort te maken; het antwoord van de accountant is wel een erg theoretisch antwoord. Het praktische advies op de inschrijving van de onderneming te wijzigen zou toch gemakkelijk kunnen worden gegeven.

 

Een meer algemene omschrijving van de bedrijfsactiviteiten zou voor de hand liggen, maar pas daar ook mee op. De mensen van de KvK letten tegenwoordig strenger op de bedrijfsomschrijving. Dit om misbruik van de inschrijving te voorkomen. Wanneer de inschrijving te ruim is dan zullen ze vermoedelijk niet tot registratie bereid zijn.

 

De omschrijving "communicatie en advies" zal zodanig aangekleed moeten zijn dat de vlag de lading dekt, maar deze toch ruim is. Met de toevoeging op "op het gebied van ...." en een nadere afbakening zul je vermoedelijk geen problemen ondervinden. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.