• 0

bestaande werk BV onderbrengen bij holding

Hallo,

Ik wil graag een bestaande, 1 jaar oude BV als werk BV onderbrengen bij een nieuw opgerichte beheer BV met 1 nieuwe werk BV. Zowel van de bestaande BV als de holding ben ik aandeelhouder. De nieuwe en in te brengen werkmaatschappij voeren vergelijkbare werkzaamheden uit. We (de accountant en ik) hebben de fiscus voorgesteld de bestaande BV over te laten nemen voor een fictieve waarde van 1 euro (vorig jaar werd er 70.000 verlies gedraaid). Nu is de fiscus van mening dat de BV een waarde zou hebben van 18.000 euro en dat over de goodwill afgerekend moet worden. Ik ben er inmiddels al achter dat het beter zou zijn geweest om de bestaande BV om te zetten naar een holding en van daaruit 2 nieuwe werk BV's op te richten, maar dat is achteraf.

Ik kan natuurlijk ook een nieuwe werk BV oprichten en de oude BV dood laten bloeden, heeft de fiscus ook niks.

Heeft iemand een idee hoe hier mee om te gaan? Is er wellicht jurisprudentie of i.d.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

De oude BV dood laten bloeden lijkt me de slechts denkbare oplossing. In de oude BV zit een verlies van € 70.000. Als je de oude B.V. liquideert, kun je dit verlies niet meer verrekenen met toekomstige winsten. Laat je zomaar € 17.500 (25% vpb) liggen. Daar zal de Belastingdienst geen problemen mee hebben.

 

Uitzakken was inderdaad de beste oplossing. Waarom heb je bij oprichting van de BV niet meteen gekozen voor een Holding-structuur? En waarom kan dit niet meer? Uit jouw verhaal begrijp ik dat de BV nog niet is overgedragen.

 

Als jouw accountant stelt dat de BV voor € 1 kan worden overgedragen, dan moet hij bezwaar maken tegen het standpunt van de fiscus. Daar heb je hem tenslotte voor ingehuurd. Afrekenen over goodwill lijkt me nogal dubieus, als er in het 1ste jaar € 70.000 verlies is gemaakt. Bovendien draag je geen onderneming over, maar aandelen.

 

Stel dat € 18.000 een juiste prijs is:

Ik neem aan dat de verkrijgingsprijs van de aandelen ook € 18.000 is. Dat bespaart je bij overdracht in ieder geval aanmerkelijk belang-heffing. De Holding kan de koopsom van € 18.000 schuldig blijven aan de werk-BV. Indien de Holding en werk-BV een fiscale eenheid aangaan, valt de rentelast van de Holding weg tegen de rentebate van de werk-BV.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst: Odeon, bedankt voor de snelle reactie!

 

Er is dus inmiddels wel een holding met een werkmaatschappij opgericht. Kan ik daarnaast dan de oude BV 'doorzakken' en dan alsnog zorgen dat de hele boel bij elkaar hoort, b.v. de 2 holdings fuseren?

 

Enne... wat dat bezwaar bij de fiscus betreft: meewerken of klantvriendelijkheid hebben ze helaas niet in het vocabulaire.

 

Groet,

Peter.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt inderdaad de oude BV laten doorzakken en vervolgens de 2 Holdings laten fuseren. Dit lijkt me nogal een omslachtige (en dus dure) oplossing. Wellicht is overdragen van de oude BV aan de nieuwe Holding dan toch de betere oplossing.

 

Ik denk dat je veel tijd, kosten en frustratie had kunnen besparen als je meteen de goede oplossing had gekozen. Mischien moet je hierover toch eens met je adviseur om tafel gaan zitten....

 

Je opmerking over "meewerken of klantvriendelijkheid" kan ik niet plaatsen. Je hebt gewoon het recht om bezwaar te maken en de fiscus is verplicht daarop te reageren en de wet toe te passen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon,

 

Even voor mijn eigen begrip. Peter richt een werkmij op, stort 18k en is 100% eigenaar. Werkmij maakt verliest.

 

Hij richt een nieuwe holding op. Stort daar weer 18k in en neemt de aandelen van zijn werkmij over voor dat zelfde bedrag.

 

Dan gebeurt er toch niks? Er is geen winst gemaakt op de aandelen in de werkmij en het geheel bevat nog steeds 18k gestort aandelenkapitaal. Peter heeft zijn aandelenkapitaal in de werkmij terug.

 

Wat is dan de claim van de fiscus?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 1

Hoi Nils,

 

Eerlijk gezegd begrijp ik dat ook niet.

 

Er is alleen een fiscale claim indien de waarde van de aandelen na het tijdstip van oprichting is gestegen. Stel verkrijgingsprijs aandelen € 18.000. Waarde aandelen op datum verkoop aan Holding € 30.000. In dat geval rust er een fiscale claim op € 30.000 -/- € 18.000 = € 12.000. Hierover moet dan 25% (2007: 22%) inkomstenbelasting betaald worden.

 

Maar voor zover ik het begrijp speelt dit hier niet.

 

Omgekeerd: Indien een B.V. wordt opgericht voor € 18.000 en overgedragen voor € 1 is er een verlies uit aanmerkelijk belang van € 17.999.

 

Wellicht dat de accountant een verlies uit aanmerkelijk belang wil realiseren en dat de Belastingdienst hierin niet meegaat.

 

Misschien kan Peter dit verder toelichten.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je Odeon!

 

Dus ons advies aan Peter zou kunnen zijn: Doe niet moeilijk, verkoop de aandelen in je werkmij aan je holding voor 18k en je hebt precies wat je wil. Een holding met twee werkmaatschappijen en geen claim van de fiscus.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils en Odeon: bedankt voor het meedenken.

 

Voor zover ik het begrepen heb, stelt de inspecteur dat ik mijn oude BV verkoop aan een ander, t.w. mijn nieuwe holding. Bij de verkoop van een bedrijf wordt gesteld dat de koper goodwill gaat betalen. In dit geval is de belastingdienst van mening dat de economische waarde van de BV 18.000 is en de goodwill een factor 6. Hierover moet ik dan met mijn oude BV afrekenen. Ik snap ook niet wat hiervan de beweegreden is.

Iedereen die 120.000 wil neertellen voor mijn oude BV mag hem hebben, begin ik morgen een nieuwe werk bv ;-)

 

Groeten.

Peter.

Link naar reactie
  • 0

Goodwill een factor 6? Ze zijn gestoord. Vraag of ze die waardering kunnen onderbouwen en of ze misschien ook een koper voor je hebben.

 

Volgens mij ben je gedekt met een acountantsverklaring over de waarde van je bedrijf. 18k moet goed te beargumenteren zijn, tenzij je fantastische dingen hebt gedaan.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een factor 6 wordt wel vaker toegepast op de winst voor bepaling van de goodwil.

 

Als je dat hanteert is je goodwill hier dan ook 0 euro :)

 

 

 

 

 

 

Ow, nou snap ik het. de factor is 6x de winst. Ha ha ha, welke winst? 70.000 euro verliest x 6 is 420.000 euro badwill. Mag je daarover 25% terugvragen van de belastingdienst?

 

Zonder gekheid. Een verkoopprijs van 18k lijkt me prima verdedigbaar en heeft geen fiscale gevolgen. Vraag een accountantsverklaring en je zit safe.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het is misschien een optie om een aandelenruil te laten plaatsvinden. Wanneer je als natuurlijk persoon aandelen bezit in de twee BV's en je wil daar een holdingstrauctuur van maken kan je aandelen ruilen. Je ruilt de aandelen van de werk-BV voor het uitreiken van aandelen in de holding BV. Dit kan zonder dat je fiscaal moet afrekenen.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer de bestaande bv geen lijken in de kast heeft kun je de bv nog goed gebruiken. Inderdaad is een optie om de bestaande bv een nieuwe bv op te laten richten en vervolgens te laten doorzakken. Geen gedoe met de fiscus en wellicht de goedkoopste oplossing.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Een factor 6 wordt wel vaker toegepast op de winst voor bepaling van de goodwil.

 

Als je dat hanteert is je goodwill hier dan ook 0 euro :)

 

In mijn ervaring wordt de factor 4 vaker gebruikt. De factor is trouwens (voornamelijk) gebaseerd op de branche waarin het bedrijf opereert.

Met "vaker" wil ik zeggen, meerdere branches.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.