• 0

Bericht EZ: Starten moet makkelijker

Bijgaand artikel van de EZ site. Wat vinden jullie hiervan?

Groeten,

Nils

Starten moet makkelijker

Ondernemen is de motor van de economie. Daarom begint EZ samen met de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties een project om de opstartfase te verkorten.

"Het starten van een eigen bedrijf is geen eenvoudige opgave", steekt Rutger Boot, projectmedewerker EZ, van wal. "Dan is het frustrerend om te merken dat de overheid meer tijd en energie van je vraagt dan strikt noodzakelijk is. Het zou zonde zijn als startende ondernemers om deze reden afhaken. In de werkgroep hebben we ons daarom ten doel gesteld alle procedures te evalueren en waar mogelijk te versimpelen." Natuurlijk zijn er veel dingen waar de overheid je niet bij kan helpen. Dagdromen over onontgonnen miljoenen, het schrijven van een doortimmerd ondernemingsplan of een lening binnenslepen bij de bank: dat zul je echt zelf moeten doen. "Maar besluit je dan de sprong in het diepe te wagen", vult Boot aan, "dan verwacht je ook niet dat de overheid je op allerlei terreinen gaat tegenwerken. In de werkgroep hebben we daarom de belangrijkste knelpunten in kaart gebracht."

BTW-nummer kan maanden duren

Eén van de eerste obstakels waar beginnende ondernemers tegenaan lopen, is het aanmelden van het bedrijf bij de belastingsdienst. Boot: "In plaats van naar binnen te lopen bij de belastingdienst en met een BTW-nummer op zak weer weg te gaan, blijkt de werkelijkheid weerbarstiger. Daar gaat, afhankelijk van de plaats, één week tot drie maanden overheen, zonder dat duidelijk is hoe lang het precies gaat duren. Wij willen tot een standaardtijd komen waarbinnen een nummer wordt afgegeven. Daarbij moet je niet denken aan weken; 48 uur zou mooi zijn."

Een andere doorn in het oog van starters is het steeds opnieuw weer moeten geven van dezelfde informatie aan verschillende instanties. "Het zou handiger zijn als er een centrale desk is waar de aspirant-ondernemer al die informatie met een standaardformulier in één keer afgeeft. Slimme IT kan die dan weer ontsluiten voor de bevoegde instanties." Ook aan de tijd voor het verwerken van vergunningsaanvragen zou een wettelijk maximum verbonden moeten zijn. Boot: "Frankrijk wil standaardaanvragen automatisch honoreren, als de betrokken ambtenaar deze niet binnen de afgesproken tijd afrondt. Zo'n systeem zou ook in Nederland mogelijk moeten zijn."

Tegenstrijdige regelgeving

Maar misschien nog wel het meest in het oog springende struikelblok is tegenstrijdige regelgeving. Boot: "De keukenvloeren van Horeca-instellingen moeten van de ARBO-dienst ruw zijn, zodat niemand uitglijdt. De milieuwetgeving daarentegen schrijft uit hygiëneoverwegingen een gladde vloer voor. Dat soort tegenstrijdigheden moet zo snel mogelijk uit de wet. Hoe kan je nu starten als je niet weet aan welke regel je je moet houden. Ondernemen is al moeilijk genoeg, laten wij het dan zo makkelijk mogelijk maken."

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Ja, Nils. Wat vind ik ervan?

Ik vind het een mooi voornemen. Alles om wet- en regelgeving te versoepelen en eenduidiger te maken, mag van mij morgen gebeuren.

Maar EZ roept al jaren dat ze er iets gaan aan doen. Wijers riep het al in Paars 1 (kun je nagaan hoe lang dat al geleden is). Er is nog niet zo veel van terecht gekomen. Ze roepen ook al een hele tijd dat ze de faillissementswetgeving gaan versoepelen.... Ik vergelijk het een beetje met het gedrag van een verslaafde roker (ja, morgen stop ik ... en nu zijn we 5 jaar verder) ;D

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad Molecuultje. In de nota `werk door ondernemen` van Wijers van 8 jaar geleden, was vereenvoudigde regelgeving en rehabilitatie van faillisten speerpunt beleid. Ik heb er in die afgelopen 8 jaar weinig van gemerkt. Er is wel over gediscussieerd en onderzoek gedaan, maar concreet is de administratieve belasting van de ondernemers alleen maar toegenomen met ondoorzichtige arbo wetgeving e.d.

OK, de vestigingswet is afgeschaft, maar dat is dan ook alles.

Nu na 8 jaar iedereen de oude beloftes vergeten is, beginnen ze gewoon opnieuw, alsof er niets gebeurt is.

Vergis je niet, ik ben ABSOLUUT vóór vereenvoudigde regelgeving, maar waarom moet dat 10 jaar duren?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Link naar reactie
  • 0

OK, de vestigingswet is afgeschaft, maar dat is dan ook alles.

Ja, en dat is volgens mij ook niet echt een succes geweest.

Het aantal faillissementen n.a.v. deze briljante zet van Jorritsma is sindsdien behoorlijk gestegen.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

BTW-nummer kan maanden duren

Eén van de eerste obstakels waar beginnende ondernemers tegenaan lopen, is het aanmelden van het bedrijf bij de belastingsdienst. Boot: "In plaats van naar binnen te lopen bij de belastingdienst en met een BTW-nummer op zak weer weg te gaan, blijkt de werkelijkheid weerbarstiger. Daar gaat, afhankelijk van de plaats, één week tot drie maanden overheen, zonder dat duidelijk is hoe lang het precies gaat duren.

Ik wacht nu al 1,5 maand op dat nummer... ik wil het op mijn papier drukken, veel mensen zeggen dat het je sofi nummer is. Als ik de belastingdienst bel, dan krijg ik te horen dat het nog lang kan duren en dat het niet zeker is dat het je sofinummer is...

Goed plan dus, om al die overbodige wachttijden en langzaamwerkende overheidinstanties aan te pakken!

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Starten moet makkelijker

Starten moet je toch zelf doen. Niemand houdt je tegen om een bedrijf te starten. En het is goed als er drempels zijn, je wilt alleen zeer gemotiveerde ondernemers met veel energie die zich niet makkelijk laten tegenhouden.

Dat gezegd hebbende, kan de overheid een boel doen om starten aantrekkelijker te maken. "Aantrekkelijker" vind ik een veel beter woord in dezen dan "makkelijker". "Makkelijker" betekent bijvoorbeeld dat de belastingdienst wat soepeler zou kunnen zijn, dat ze b.v. niet enorme voorheffingen doen op het moment dat je helemaal nog geen geld verdient.

Wat met name in ons land helemaal verkeerd gaat is de waardering voor ondernemen en voor techniek. In een bedrijf wordt een econoom of jurist veel meer status toegekend dan een ingenieur of fysicus. Terwijl de innovatie toch van de technici komt. Het gevolg hiervan is dat scholieren geen wiskundepakket kiezen maar liever economie gaan doen. en dat er bijna geen aanwas van studenten meer is in wiskunde en natuurwetenschappen. En dat er dus geen mensen mee afstuderen met innovatieve produkt-ideeen. Waarmee de cirkel rond is.

Waar behoefte aan is, zijn investeerders die innovatie begrijpen en erin durven investeren, in ingenieurs bedoel ik en niet in juristen met een vaag idee. Waar behoefte aan is, zijn afstudeerders die niet een baan bij een grote multinational nastreven maar die op basis van hun afstudeerwerk of promotiewerk een eigen bedrijf starten. Zodat ze tien jaar later zelf weer kunnen investeren in nieuwe starters. Silicon Valley is geworden wat het is, niet omdat mensen daar meer ondernemend geboren worden, maar omdat daar investeerders zijn die zelf als IT ondernemer rijk zijn geworden.

Tegelijk moet het onderwijs stoppen met steeds slechter worden. In Nederland moet almaar genivelleerd worden. Zelfs de slechtste leerlingen moeten een diploma kunnen krijgen, dat is "eerlijk". De slimme leerlingen zijn daarvan de dupe omdat het tempo in de klas enorm traag is. Slimme leerlingen vervelen zich op school. Het klinkt ouderwets, maar laat leerlingen op het VWO maar hard werken en veel leren, daar hebben ze later alleen maar profijt van. De motiviatie van die leerllingen moet komen uit nieuwsgierigheid en intellectuele bevrediging, niet uit "relatie met de praktijk" waarmee menig exact vak triviaal wordt gemaakt. Ik denk dat verbetering van het (exacte) onderwijs essentieel is bij het verbeteren van het economisch en ondernemers klimaat.

Christine

Link naar reactie
  • 0

Starten moet makkelijker

Ik heb er zelf aan bijgedragen dat de TOK c.q. TOP regeling van EZ beter aansluit bij de wensen van de startende ondernemer. Bijvoorbeeld dat je een voorschot krijgt, en niet je eigen TOK krediet moet voorfinancieren. Ik heb opnieuw zo'n krediet gekregen, een bescheiden bedrag van 86k euro, en ik denk dat de kosten die Senter heeft gemaakt om ons dat toe te kennen hoger zijn dan het bedrag zelf. Als ik mijn tijd in geld omreken kom ik ook een heel eind. Controle vindt drie keer plaats: bij het toekennen van het krediet, bij het uitbetalen van "voorschotten" op basis van declaraties (kan iemand me de logica daarvan uitleggen?) en tenslotte bij de eindafrekening. En zodra de laatste controle geweest is, mag je ook beginnen met terugbetalen.

Waarom niet gewoon een eenvoudige strenge controle bij toekenning, en dan gewoon uitbetalen en na verloop van tijd weer laten terugbetalen? Het is maar een lening, geen subsidie.

Maar goed, de regeling is nu helemaal afgeschaft. Dat zal wel zijn ter compensatie van het afschaffen van de tante agaath regeling.

Christine

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar