• 0

Een zelf samengestelde PC als investering

Ik heb zo juist aardig wat gelezen over investeringsaftrek en dergelijke op BD site.

Bedragen boven de 450 euro worden gezien als een investering. Als je in een jaar tijd meer dan € 2.100 geïnvesteerd heb, dan kom je in aanmerking voor investeringsaftrek enz.

 

Wat mij niet helemaal duidelijk is hoe ze omgaan met een zelf samengestelde pc. Ik koop namelijk overal her en der onderdelen om een pc mee samen te stellen. Deze onderdelen zijn per stuk allemaal minder dan 450 euro, maar de pc in zijn geheel is natuurlijk wel vele malen meer waard. Daar komt nog bij dat de pc voor 1/3 privé gebruikt gaat worden.

 

Klopt het dat ik nu enkel 2/3 van de btw over alle onderdelen terug kan vragen en kan fluiten naar allerlei investerings regelingen?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Waarom zou je die onderdelen niet als kosten opvoeren en dus meteen in het eerste jaar geheel afschrijven?

 

Als je de PC als ni grote investering zou kopen, dan mag je dus BTW aftrekken en kom je in aanmerking voor investeringsaftrek.

Dat is dan toch veel voordeliger?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

I know, het gaat me ook helemaal niet om de btw.

Het gaat me erom of je de samengestelde pc in zijn geheel als investering mag behandelen, zodat ik eventueel in aanmerking kom voor een investeringsaftrek

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Afschrijven slaat op activeren. Aftrek slaat op investeren. Volgens mij hebben die zaken kwa regelgeving niet zo veel met elkaar te maken.

 

Ik ben even kwijt wat investeringsaftrek precies is, maar als je die PC opvoert als "investering" die je in één keer afschrijft, heb je wel je aftrek zonder dat je hoeft te activeren (om te activeren moet iets duurder zijn dan 450 euro). Of begrijp ik er nou niks meer van.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt een makkelijke vraag, maar zonder meer gegevens is een antwoord geven weinig zinvol.

 

Waar komt die PC te staan? In een door de fiscus erkende werkplek of thuis. De fiscale afhandeling is in beide gevallen compleet anders.

 

Stel dat het in een bedrijfsruimte is en de vraag is vervolgens: is activeren en vervolgens afschrijven slim?

 

Ben je een starter dan kun je mogelijk gebruikmaken van de willekeurige afschrijving. Dan kun je eigenlijk genieten van 2 dingen, en het cashflow voordeel wat een afschrijving in 1 keer heeft en het voordeel van de investeringsaftrek.

 

Stel dat je geen starter meer bent.

1. Dan is het mogelijk om te activeren en vervolgens in 5 jaar af te schrijven. Ook kun je (omdat je investeert) gebruikmaken van de kleinschaligheid-investeringsaftrek.

2. Omdat je in jou geval allerlei losse onderdelen inkoopt en die zelf assembleert zou je ook kunnen overwegen de "losse facturen" als kosten in 1 jaar ten laste van je resultaat te brengen.

 

Stel dat het gaat om een PC van 2100 euro, wat betekent dat dan. Ik ga even uit van een belastingdruk van 30%.

 

1. Je hebt in het eerste jaar een investeringsaftrek van 525,00 (25% van 2100), dit zorgt voor een fiscaal voordeel van 157,50 in jaar 1.

Je gaat 2100 afschrijven in 5 jaar, restwaarde 200 euro, dus 1900 afschrijven in 5 jaar= 380 per jaar. Dit zorgt voor een fiscaal voordeel van 114 euro in jaar 1 t/m 5. Het eerste jaar heb je dus een fiscaal voordeel van 271,50 en vervolgens nog 4x 114, in totaal 727,50

 

2. Je brengt 2100 als kosten in mindering op je resultaat in jaar 1. Dit levert een fiscaal voordeel op van 630 euro

 

Het verschil is dus 97,50. In de tweede situatie heb je in je eerste jaar echter een groter voordeel, dus als je behoefte hebt aan cash-flow op korte termijn wordt er doorgaans gekozen om het simpelweg in 1x af te boeken.

 

(in het voorbeeld houd ik geen rekening met overige kosten b.v. administratief)

 

Kortom: eerst bepalen in welke situatie je zit en vervolgens een telsommetje maken op een kladje en dan een beslissing nemen.

 

Succes met rekenen! Ard

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok en ik vroeg me ook nog af hoe er word omgegaan met het verkopen van deze PC. Stel ik boek de pc onderdelen als kosten over dit jaar.

Het percentage dat ik deze pc voor zakelijk gebruik, daar kan ik BTW van terug krijgen.

 

Nu ga ik straks natuurlijk een situatie krijgen dat ik PC wil verkopen aan een particulier. Zomaar verkopen gaat niet, want er klopt dan iets niet met de BTW. Moet je die BTW dan weer terug betalen?

Hoe ziet zoiets boukhoudkundig eruit?

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Er staat dan geen PC op je balans ...

 

Wanneer je die verzameling onderdelen vanuit je bedrijf verkoopt als 1 PC zeg voor 1000 euro ex btw dan komt daar gewoon 19% BTW overheen, die die particulier vervolgens betaald en jij afdraagt.

Het is gewoon omzet.

 

Wanneer je de onderdelen niet als kosten boekt in je zaak, is en blijven het prive onderdelen. Wanneer je die vervolgens als 1 PC aan een particulier verkoopt is het de verkoop van een particulier aan een andere particulier. Als je normaal gesproken niet in de computerhandel zit heeft het dan verder niks met omzet te maken.

 

Het is natuurlijk allemaal een beetje gerommel in de marge, je kunt je energie beter in dingen steken die geld opleveren. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Stel ik koop dus nu allemaal onderdelen om pc samen te stellen. Totaalkosten 2000 euro. Ik gebruik deze pc 50% voor mijn studie en 50% voor mijn bedrijf. Dan kan ik dus 190 euro aan BTW terug vragen.

 

Stel we zijn 10 jaar verder, dan is deze pc niets meer waard en ik verkoop hem via marktplaats voor 200 euro.

 

Moet ik dan 50% van die 200 euro bij mijn omzet rekenen en daarvan dus btw afdragen?

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Stel ik koop dus nu allemaal onderdelen om pc samen te stellen. Totaalkosten 2000 euro. Ik gebruik deze pc 50% voor mijn studie en 50% voor mijn bedrijf. Dan kan ik dus 190 euro aan BTW terug vragen.

 

Stel we zijn 10 jaar verder, dan is deze pc niets meer waard en ik verkoop hem via marktplaats voor 200 euro.

 

Moet ik dan 50% van die 200 euro bij mijn omzet rekenen en daarvan dus btw afdragen?

 

 

Stel dat tegen die tijd de BTW nog 20% is dan praten we nog over 2 tientjes BTW die je in 2017 wel of niet af moet dragen en daar ben jij in 2007 mee bezig?

 

Aim higher Spruce. Je bent naar muntjes van 5 cent op de grond aan het zoeken terwijl de briefjes van 50 euro lustig door de herfstwind dwarrelen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat geld komt ook gewoon lekker binnen hoor, dat is probleem niet.

En die paar tientjes zullen me ook een zorg zijn.

Het gaat erom dat het wel volgens de regeltjes moet gaan en als je zulke dingen structureel fout loop te doen de komende jaar, dan kan je tijdens een belastingcontrole je lol nog op.

 

En als die laatste zin van je klopt, dan vindt ik het helemaal een raar verhaal. Dan zou ik morgen een mooie pc zonder btw kunnen aanschaffen en langs de achterdeur het aan een particulier de volgende dag kunnen verkopen zonder het bij mijn omzet te berekenen

 

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.