• 0

tips oplossen productiefouten uit China

Ik heb een vraag aan personen die artikelen inkopen uit India of China. Ik zou namelijk graag tips/ervaringen uit willen wisselen over het oplossen van slechte kwaliteit.

 

Het zit zo, ik heb een Indische leverancier uit Hong Kong en heb daar al meerdere keren ingekocht. Eerste 2x ging het goed, bij de 3de waren aantal artikelen niet goed. Dat werd netjes opgelost door goede artikelen mee te sturen met 4de bestelling. Dus verzendkosten voor mijn rekening, maar de kosten van de nieuwe productie voor hem. Nu is er bij mijn nieuwe bestelling helaas weer productiefouten waardoor de kwaliteit te laag is. Ik heb het netjes gemaild, met complimenten over de artikelen waar ik tevreden over ben, en duidelijke beschrijving van de artikelen die slecht zijn, met foto's. Ik vroeg hoe hij het wil oplossen. Van aantal artikelen kreeg ik antwoord dat het zo hoort en van aantal zei hij dat ik maar moet proberen het toch te verkopen, dat het een fout is waar hij niets aan kan doen (hij is tussenhandelaar) en dat hij volgende keer meer zijn best zal doen alles na te kijken. Ik heb duidelijke argumenten over de artikelen gemaild, dat het toch echt productiefout is, en heb als voorstel vervanging gemaild, dat ik meteen nieuwe bestelling plaats en hij de nieuwe daarbij mee stuur. Ik kreeg helaas geen antwoord, heb al de mail doorgestuurd maar ben nu 2 weken verder en nog niets gehoord.

 

Ik heb de neiging boos mailtje te sturen dat ik anders niet meer bij hem ga kopen, maar ik heb hem eigenlijk best wel nodig (heb nog geen leverancier die soortgelijke artikelen kan leveren). Ik denk eraan hem te bellen en gewoon netjes te blijven, oplossingen te eisen. Ik heb hem al ooit ontmoet dus op zich is dat niet zo raar. Maar ik vraag me af wat de beste manier is...vind het sowieso lastig, hou niet van zeuren, maar kan het ook niet accepteren. Lijkt wel hoe vaker je koopt hoe slechter de kwaliteit, zo ging het ook bij een ex-leverancier uit India....

 

Ik ben dus heel erg benieuwd hoe jullie dat soort problemen aanpakken.

 

Alvast hartelijk dank voor tips!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja,

Blijkbaar heeft je tussenhandelaar een probleem. De eerste keer wilde hij en de fabriek het oplossen, maar nu verdienen ze er geen geld meer aan... Dan is ook direct de motivatie weg. Oplossen van zoiets, zeker als je al betaald hebt, is gewoon erg lastig.

 

Snel op zoek naar een nieuw inkoopkanaal.

 

@djluc

Zelf inkopen bij de fabrikant kan, maar kwaliteitscontroles door een ander ter plekke blijft vaak toch nodig.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je dit wilt voorkomen of in ieder geval wilt beperken ga dan eens naar deze website http://www.asiainspection.com/ . Je kunt voor relatief weinig geld je producten laten testen op de vooraf door jou opgegeven standards. Voldoet het product niet aan jouw eisen dan betaal je gewoon het restbedrag niet voordat het probleem is opgelost. Als je van te voren aangeeft dat je de goederen laat inspecteren houdt dat de leverancier ook scherp om de kwaliteit te leveren die jij van hem verwacht.

Link naar reactie
  • 0

Dit is een bekend probleem. Wij halen zelf hele grote partijen uit vooral China.

 

Het probleem is dat de chinese-indiaase werkwijze anders is dan bij ons. Een trui is een trui, en een jas is een jas, zij hebben vaak geen gevoel voor hetgeen zij bedoelen.

Dat is 1.

 

Punt twee ligt in het feit dat zij ook weten wat hun machtspositie is, of iig de machtspositie van hun land. Werken zij tegen hele lage prijzen, en jij hebt die prijzen nodig, dan vergroot dat hun machtspositie.

 

Rechtstreeks met de fabriek samenwerken raadt ik je ten strengste af, dit veroorzaakt een heleboel werk, en onduidelijkheid door het taalverschil etc.

 

Het beste blijkt bij ons vaak persoonlijk contact. Het kost wat om op en neer te reizen, maar dit werkt gewoon het beste. Vlieg erheen, laat je een aantal dagen vergezellen door je agent, en plan je rei van te voren nuttig in. Bezoek een aantal fabrieken die jou werkzaamheden uit kunnen voeren, en ga met deze mensen rond de tafel zitten. Dit dwingt respect af, je bent belangrijk, want je reist (in hun ogen).

 

Verder werken wij met QC (quality Controllers) die de fabrieken afreizen, maar dit zorgt er niet altijd voor dat iets volledig in orde in Rotterdam aankomt.

 

Het is een moeilijke markt, ik kan je helaas geen beter advies geven.

 

 

Groet Niels

www.playama.com

Link naar reactie
  • 0

Herkeenbaar, dit topic ;D

Heb zelf ooit veel verpakkingsmaterialen geimporteed dmv een joint-venture (wat overigens uitsteken kan werken).

Al enkele jaren in een andere brache en zo nu en dan komen we nog wel eens een klant tegen die uit China wil importeren "omdat 't daar zo goedkoop is". Al diverse malen meegemaakt dat de opdrachtgever later spijt heeft van zijn aankoop daarginds omdat er toch veel fout gaat.....

 

 

Ik moet er wel bij zeggen dat ik in de interieurbouw/projectinrichting zit wat toch heel wat anders is als de gebruikelijke importgoederen uit China.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tips. Niels, ik snap wat je bedoelt qua verschillende kwaliteiten, alleen zijn het vrij standaard artikelen, ik dacht dat ik niet de enige buitenlander zou zijn die het koopt, je zou denken dat ze dan wel weten wat 'goed genoeg' is. Maar ja, blijkbaar idd niet...Hoewel het rare is: ik heb het al eerder gekocht, toen was het wel goed. Ze zijn dit keer gewoon slordiger geweest....

Ik heb de leverancier al keer ontmoet, en was wel al van plan volgend jaar weer te gaan (het is ook zo leuk naar China te gaan! :D), maar ja, geen tijd nu al te gaan en het moet wel opgelost worden....ik ga maar voor mezelf goed op een rij zetten welke niet goed genoeg is en waarom niet, en dan maar heel netjes bellen. Maar hopen dat het dan goed komt....want heb nog geen alternatieve leverancier die hetzelfde kan leveren. Ben het trouwens wel helemaal met je eens dat tussenhandelaar juist goed is. Heb ook een echt chinese tussenhandelaar en ben echt heel blij met zijn service en goede prijzen.

 

Als iemand nog tips heeft hoor ik het heel graag.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Anna,

 

ik werk als sourcing agent voor verschillende bedrijven, probleem is dus ook hier bekend. Wij doen veel inspecties die je op verschillende niveau's kan inzetten. Voor, tijdens, na productie en ook nog op verschillende dieptes (aantallen tellen, verpakkingen controleren, product technische (her)keuren).

 

Voor een inkoopbedrag van Euro 1500,-- moet je natuurlijk nagaan wat zinvol is. Een inspectie door een derde partij kost al gauw USD 350 per dag ex reiskosten. Dus afhankelijk van de hoeveelheden kan dit in je marges hakken.

 

Daarnaast zit ik zelf, zoals Niels ook aangeeft, 4 tot 6 keer per jaar in China. Dit is volgens mij een minimum aantal keer om redelijk te kunnen handelen met China.

 

Direct contact met de fabrieken heeft alleen zin wanneer je of Chinees spreekt, of een lokaal kantoor hebt of vaak daar bent.

 

Wat ik je ten zeerste kan aanraden is een (lokale) Europese tussenpersoon te nemen. Dit kost natuurlijk een beetje, maar dit bespaard je erg veel problemen. Een bekende van mij is een ex-KEMA man (KEMA-KEUR), misschien kan hij wat voor je betekenen www.dqmchina.com. Ik heb erg goede ervaringen met hem.

 

Succes!

 

Groet Erik

 

 

Eigenaar www.heho-id.com

Link naar reactie
  • 0

>:( Ik heb uiteindelijk samples naar hem opgestuurd, om te laten zien wat niet goed is. Na 2 weken gewacht te hebben en hem 2x gemaild te hebben, kreeg ik eindelijk antwoord dat hij alleen bepaalde deel wil vervangen en het met de rest maar moet doen. Ik zit me nu zo boos te maken....1 ding weet ik wel, ik blijf geen klant bij hem, ben de afgelopen weken dan ook al bezig geweest met andere leveranciers vinden. Maar ja, heb wel nogal wat geld nu verspild....iemand tips wat te doen? enige dat ik kan bedenken is het volgende

1) er maar mee akkoord gaan en alleen de vervangende artikelen op laten sturen, en daarna nooit meer kopen. Ben bang dat hij dat door zal hebben en dan of niets opstuurt of weer rommel.

2) Bellen, weer erover discussieren (heb nog niet telefonisch met hem erover gesproken), evt compromis sluiten, dus meer laten vervangen maar niet alles

3) Bellen of mailen, voor alles of niets, als hij er nog steeds niet mee akkoord gaat duidelijk maken dat ik dan nooit meer koop, wie weet gaat hij dan wel akkoord, maar denk van niet

4) boos mailtje sturen, rommel weggooien en maar snel vergeten....ben bang dat het zonde van de tijd en energie is, dat ie toch te slecht is om het op te lossen....

 

1 ding weet ik zeker, ook al los hij het op, ik ga nooit meer zomaar bij hem inkopen. Noem het maar discriminatie, maar bij alle Indiers waar ik tot dusver kocht gold hoe vaker je al heb gekocht hoe lager de kwaliteit, hoe minder ze eraan doen, ga het voorlopig dan ook alleen bij echte chinezen houden....

 

als iemand tips heeft....heel graag, want ik weet niet wat ik hiermee aan moet. ??? :-\

Link naar reactie
  • 0

Typisch een Aziatisch antwoord heb je gekregen. Ben je voor hem een belangrijke klant? Zo niet, dan geef ik je weinig kans dat het probleem op een voor jou acceptabele manier wordt opgelost.

 

Verder is hun interpretatie van dingen simpelweg anders dan de onze. Je zult er toch vaker naar toe moeten reizen want het persoonlijk contact en wederzijds respect speelt een belangrijke rol bij het zakendoen met hen. Gooi het erop dat je je goede reputatie op de Nederlandse markt aan het verliezen bent door zijn mindere kwaliteit. Termen als reputatie en gezichtsverlies spelen een grote rol in hun cultuur.

 

Dek je anders beter in qua betalingsconditie zodat hij gedwongen is goed spul te leveren om zijn geld te krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Aziatisch / Indisch is het zeker, heb er al nog zo eentje uit India met precies dezelfde manier, koop daar ook niet meer. Gelukkig zijn de Chinezen bij wie ik koop tot dusver veel beter.

Ik ben inmiddels maar druk op zoek naar nieuwe leveranciers en denk dat ik maar boos mailtje ga sturen dat ik nooit meer bij hem ga kopen....maar wacht daar nog even mee, voor het geval me nog een oplossing te binnen schiet, zal wel niet maar ja.

 

Bedankt voor je tip over reputatie enzo, denk dat ik voortaan minimaal 1x per jaar erheen gaat, dat maakt ook wel veel goed. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.