• 0

Winkel wordt te klein

Hallo,

 

Ik zal me vooreerst eens voorstellen:

Ik ben een 19-jarige student economie/handelsingenieur aan de Universiteit Gent, de stad waar ik ook woon. Ik zit pas in de 2de bachelor en heb dan persoonlijk ook nog geen enkele ervaring met het ondernemersleven, hoewel ik er enorm door 'geobsedeerd' ben, al van in mijn jongere jaren. Mijn ma heeft een kledingszaak in Evergem (een gemeente bij Gent, ong. 30.000 inwoners) die behoorlijk draait.

 

Nu wou mijn ma het eens met mij hebben over het volgende probleem: Ze vindt dat de winkel een beetje aan de top zit. De winkel is niet zo groot (50-70m² schat ik), waardoor niet alle kleren kunnen worden uitgelegd en opgehangen, waardoor er soms te weinig paskamers zijn, waardoor er (vooral 's zaterdags) soms een drukte vanjewelste heerst,... Ze denkt dat ze stilaan aan de limiet zit qua omzet.

 

Ze zegt dat er voor haar twee mogelijkheden zijn: stoppen op een hoogtepunt, omdat ze geen zin heeft de achteruitgang (die waarschijnlijk wel volgt in zo'n situatie) mee te maken, of uitbreiden (want stilstaan is achteruitgaan).

 

Voor het uitbreiden zijn er opnieuw twee opties:

1. Uitbreiding in oppervlakte

Haar voorstel/gedachte/fantasie is om een soort loods te huren en helemaal in te richten, zodat ze haar goederen beter kan uitspreiden, meer paskamers heeft,... en bijgevolg meer omzet zou kunnen draaien. De winkel waar we nu inzitten zou ze dan proberen verhuren aan iemand anders.

Ik heb daar persoonlijk mijn bedenkingen bij. Is dit wel de investering waard? Gaan er hierdoor meer mensen komen? Gaat er meer omzet zijn? Waarschijnlijk wel, maar genoeg om de investering terug te winnen? Wat denken jullie?

 

2. Tweede vestiging

Een andere mogelijkheid is een tweede vestiging openen. Ik weet dat dit zeker niet vanzelfsprekend is, er moet eerst onderzoek gedaan worden naar de financiële haalbaarheid, de plaats,... Maar er is volgens mij ook het volgende probleem: het "succes" (als je het zo kan noemen, 't is kleine schaal...) is misschien nu wel te danken aan het feit dat het een "dorpswinkel" is. Mijn ma kent de meeste van haar klanten, de klanten vertrouwen haar in haar advies,... Bij een eventuele tweede vestiging zal er een andere verkoopster instaan, wat misschien niet hetzelfde "succes" zal opleveren. Bovendien is een verkoopster nooit even gemotiveerd als de zelfstandige zelf. Hier heb je natuurlijk wel het enorme schaalvoordeel: maar één stock voor twee winkels, meer aankopen dus betere voorwaardenbij leveranciers,... Maar is de ziel niet net hetgene wat zo'n dorpswinkel staande houdt tegenover al die groothandels? En is het niet net dat wat er dan niet meer zal zijn?

 

Bij beide mogelijkheden hebben we dus alletwee onze bedenkingen. Maar elke handelszaak komt toch vroeg of laat voor deze situatie te staan? Hebben jullie tips, bedenkingen, ideeën? Wij zouden het enorm appreciëren.

 

Alvast van harte bedankt voor jullie inspiratie

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mee eens, een tweede winkel is alleen echt nuttig als je een productdifferentiatie gaat maken (bijvoorbeeld business kleding in een apart pand) of als opstapje naar de volgende 5 vestigingen. Eenzelfde concept nogmaals toepassen waarbij je de kritieke factor (persoonlijke aandacht) weghaalt is niet handig.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Een andere optie, waar ik voor zou kiezen, is het succes van de huidige winkel te gelde te maken door hem op zijn hoogtepunt te verkopen.

Vervolgens zou ik op een nieuwe (grotere) locatie met een nieuw concept starten. Zorg er bij verkoop voor dat je concurrentiebeding niet te beperkend is. Beperk de geografische reikwijdte zodat je bijvoorbeeld zonder problemen 20 km verderop opnieuw mag starten in dezelfde branche.

Link naar reactie
  • 0

Neen geen buren die het minder goed doen...

 

Het zomaar verkopen is ook niet simpel aangezien ons huis eraan is verbonden... Misschien inderdaad gewoon naar een grotere vestiging zoeken.

 

Of wat denken jullie van het volgende, ik heb er vandaag tijdens de les over zitten nadenken, het is nog maar een begin, nog helemaal niet uitgewerkt ofzo.

Ik dacht eraan om startende, ambitieuze mensen (verkoopsters die zelfstandig willen worden maar het geld en de ervaring missen) erbij te betrekken. Dus dat ze een winkel mogen openen onder dezelfde naam, met dezelfde merken, met de bekendheid van de winkel,... Het zou ook (al dan niet gedeeltelijk) financieel kunnen worden ondersteund van onze kant uit. In het begin is hij/zij puur in dienst, dus gewoon verkoopster in onze tweede zaak zeg maar. Maar er is contractueel bepaald dat de zaak op termijn (opnieuw al dan niet gedeeltelijk) overgedragen wordt, of dat hij/zij een mooi percentage van de winst krijgt, maar ook opdraait voor datzelfde percentage voor de gedraaide verliezen elk boekjaar. Kortom: hogere betrokkenheid van de tweede verko(o)p(st)er.

 

Ik zeg het nogmaals: het is maar een gedachtengang en er moet zeker nog verder worden uitgewerkt. Maar wat denken jullie, is de idee goed (enthousiasme en deelneming van tweede persoon) goed, of zitten er (teveel) gaten in?

Link naar reactie
  • 0

Je moeder heeft wat ze in de marketing een cashcow noemen. Die moet je dus gewoon melken, maar misschien wat slimmer melken. Zo kan ze denken aan:

 

- exclusiever en duurder maken van de collectie (betere marge bij gelijke omzet)

- klantendatabase opzetten en verkoopavonden voor een selecte groep opzetten (spreiding drukte en meer aandacht voor de klanten)

- exlusieve accesoires gaan verkopen die bij de kleding passen (impuls bij de kassa)

 

Hier zit natuurlijk ook een risico in. Sommige klanten waarderen het misschien niet. Het zou dus stap voor stap moeten gaan, wellicht met een paar klanttevredenheidsonderzoekjes.

Link naar reactie
  • 0

Toch wel grappig dat een goedlopende winkel als probleem wordt geschetst. Je kan natuurlijk een grotere vestiging proberen te vinden of een tweede winkel openen, maar wellicht groei je dan tot je het punt bereikt waarop je teveel oppervlak hebt en te weinig klanten. Tot je een echt probleem hebt.

 

Je zegt tot twee keer toe dat je moeder achteruitgang vreest. Eerst omdat haar winkel nu op z'n hoogtepunt is, en daarna nog eens omdat stilstand achteruitgang is. Dat lijkt me geen goeie motivatie voor verdere groei. Me dunkt dat je uitbreidt omdat je groeikansen ziet, niet omdat je huidige winkel te klein wordt.

 

Die ambitie mis ik een beetje in het verhaal. Waarom zou je moeder niet gewoon tevreden kunnen zijn met een kleine, goedlopende zaak en al haar aandacht richten op verdere vooruitgang?

 

8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Antwoord aan 913N

Jouw tweede en derde puntje doen we al.

- We (enfin, "we" is een groot woord) organiseren speciale VIPnights voor een groep van minimaal 5personen die dan zonder extra kost alleen naar de winkel mogen komen en extra verwend worden met hapjes en drankjes

- Accessoires genoeg bij ons... Dit jaar zelfs terug wat minder, om plaats te sparen.

 

TwaLevel

Waarom zou je moeder niet gewoon tevreden kunnen zijn met een kleine, goedlopende zaak en al haar aandacht richten op verdere vooruitgang?

Kijk, dat was ook mijn eerste reactie. Maar het is misschien wel waar dat je dezer dagen als "kleine, goedlopende" kledingszaak almaal meer in de macht geraakt van de leveranciers. Grote merken zoals (als dit mag) G-Star leggen alsmaal hogere minimum-aankoopcijfers vast, eisen alsmaar snellere betaling. Dit is met de achterliggende filosofie van "de kleintjes gaan er zo wel uit". Als er dan een gebied is waar er geen "kleintjes" meer zijn, dan openen ze gewoon zelf een winkel... In dit opzicht is het dus duidelijk dat stilstaan=achteruitgaan. Dit is dus wel een probleem, al is het inderdaad eerder op de langere termijn en misschien (voorlopig nog) een beetje een "luxeprobleem".

 

Over de ambitie: Misschien dat ik dat niet echt expliciet heb gezegd, maar mijn ma is dus juist wel ambitieus. Ze ziet kansen omdat haar winkel te klein wordt, en wil daar op inspelen. Ze wil voor haar inspanningen meer winst maken omdat ze daar de mogelijkheid toe ziet, alleen weet ze niet goed op welke manier.

 

Wat ik wel een goed punt vind is dat de goederen misschien exclusiever gemaakt moeten worden. Daar had ik zelf nog niet echt aan gedacht. Exclusiever is natuurlijk een breed woord, hoe zien jullie dat? Gewoon een grotere winstmarge pakken? Minder merken? Duurdere merken? Ik denk trouwens dat de maximale winstmarge van de leverancier uit bepaald is. Alweer een mooi bewijsje hoeveel macht ze hebben...

Link naar reactie
  • 0

En andere opties als naar achteren uitbreiden en aanbouwen (daar gaat je tuin) kan dat? De tuin zou dan dakterras worden, en onder het dakterras een stuk winkel.

Of een deel van de opslag verplaatsen naar een andere locatie en die ruimte invullen als winkeloppervlak? De winkel laten zitten maar het huis verplaatsen: een deel verhuren, en een deel als exlusieve winkel gebruiken: ruimte paskamers (geen hokjes) maar kamers op de eerste verdieping, waar een verkoopster de koffie en kleding komt brengen?

 

Zou je met een andere inrichting nog meer kwijt kunnen? Ik weet niet hoe de kleding nu geetaleerd wordt, maar misschien is er nog een efficienter modulair systeem (bijvoorbeeld Vizona) waarmee je flexibeler bent in wat je toont en hoe je het toont: hiermee kun je een virtueel grotere collectie voeren als je eenvoudig wat kunt wisselen (iedere week een andere etalage).

Link naar reactie
  • 0

Okay, dan kun je vanuit de luxe positie (bestaande klantenkring, goedlopend assortiment) doorschakelen naar een grotere ruimte. Een loods als dat past bij je aanpak, of een andere ruimte. Jullie hebben geen haast, dus je kan op zoek naar een buitenkansje. Met extra ruimte voor nieuw assortiment, eventueel iets meer prestige dan je al hebt - dat hangt af van jullie inschatting van de vraag. Jullie zitten in een middelgrote/kleine stad, dus denk ook aan verwante assortimentsgroepen waarmee je meer aan dezelfde klanten kunt verkopen. Lederwaren? Vrijetijdsartikelen? Cadeaudingetjes? Wellicht heeft je moeder wel oog voor interessant assortiment dat minder makkelijk te vinden is, en kun je een combinatie van winkel/webshop beginnen. Om je afhankelijkheid van lastige leveranciers te verminderen. Eventueel samen inkopen met verwante winkeliers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Is er wellicht ruimte die nu niet als winkelruimte gebruikt wordt, zoals een magazijn, en kun je daar wellicht iets mee doen?

 

je magazijn efficienter indelen, andere manier van opslag, magazijn extern?

 

De vrijkomende ruimte kun je dan als winkelruimte benutten

 

 

suc6

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 1

Weet je moeder waarom het zo druk is in haar winkel? Koopt ze de juiste dingen in? Of komen de klanten omdat zij hen zo goed helpt? Of omdat de prijs-kwaliteit verhouding goed is? Of omdat het gemakkelijker parkeren is dan ergens anders?

 

Misschien is het interessant als je eens een paar dagen lang de klanten vraagt wat ze goed vinden aan de winkel en wat ze zouden veranderen? Op basis van deze inzichten is het ook gemakkelijker om een beslissing te nemen t.a.v. een eventuele verandering.

 

Het zou toch jammer zijn als ze besluit uit te breiden, terwijl de klanten juist de intieme sfeer in de winkel waarderen. Een uitbreiding in ruimte doet een bedrijf vaak helemaal geen goed...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.