• 0

Voorwaarden Kleine ondernemers regeling (KOR)

Goedendag,

Ik ben een eenmanszaak begonnen en denk recht te hebben op belastingvoordeel d.m.v. de KOr.

Bij de "voorwaarden" wordt gesproken over het bewaren van facturen, gaat het hier ook om de facturen van alle verkochten producten of enkel van de producten die zijn ingekocht? Uiteraard hou ik gewoon een administratie bij van verkochte producten.

 

En moet er van tevoren aan de belastingdienst worden aangegeven dat je gebruik wilt maken van de regeling? Er mag op de facturen ook geen btw worden vermeld maar in principe weet je aan het begin van het jaar nog niet of je onder het bedrag van 1345,- blijft. Wie helpt mij een handje?

 

Alvast bedankt!

 

Kevin!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Bij de "voorwaarden" wordt gesproken over het bewaren van facturen, gaat het hier ook om de facturen van alle verkochten producten of enkel van de producten die zijn ingekocht?

 

Je moet met een onderneming zowieso alle financiële stukken, waaronder inkoop- en verkoopfacturen, bewaren tot 7 jaar na afsluiting van het boekjaar (simpel gezegd).

Link naar reactie
  • 0

En moet er van tevoren aan de belastingdienst worden aangegeven dat je gebruik wilt maken van de regeling? Er mag op de facturen ook geen btw worden vermeld maar in principe weet je aan het begin van het jaar nog niet of je onder het bedrag van 1345,- blijft. Wie helpt mij een handje?

 

Gebruik is dat bij de laatste aangifte OB (Q4 - i.g.v. kwartaalaangifte) de KOR wordt toegepast. Je kunt er tussentijds mee rekening houden, maar dat vergt kennis van wetgeving. Je hoeft dit dus niet eerder te melden bij de fiscus. Op de facturen vermeld je zeker BTW, je bent immers ondernemer en OB-plichtig. Je moét die BTW ook voldoen. Afnemende ondernemers willen immers aftrek van voorbelasting. Bedenk wel, het voordeel dat je toucheert met de KOR is in de IB belast als winst!

Link naar reactie
  • 0

Maar moet je ook echt facturen van verkochten objecten dubbel bewaren? (1 zelf 1 opsturen naar de klant?) dat lijkt mij wat onnodig...ik hou uiteraard een volledige administratie bij...waarbij elk verkocht object wordt vermeld etc..maar ik vraag me af wat de belastingdienst er aan heeft naar welk adres het product is verstuurd (wat naar mijn inzien de enige meerwaarde van het bewaren van een verkoopfactuur is)

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een punt, maar het is de vraag of het ook echt relevant is. Hantering van het kasstelsel onslaat je in beginsel niet van het opstellen van een factuur (ervan uitgaande dat aan ondernemers wordt geleverd). Verschil tussen de stelsels is louter het tijdstip van verschuldigdheid van OB.

 

Advies: 1 afrekening naar de cliënt, 1 voor je eigen administratie (kwestie van een paar ordners aanmaken). Dat lijkt me op zich geen probleem. Je houdt, indien ik het goed begrijp, een verkoopboek bij. De fiscus, evenals een goede accountant, heeft daarbij graag ook de originele facturen (zeker als veel via de kas gaat). Mocht de fiscus van mening zijn dat je adminstratie ondeugdelijk is, kun je worden geconfronteerd met een omkering van de bewijslast. Geloof me, dat is het allerlaatste dat je wilt.

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.