• 0

Activiteiten in Suriname

Zoals de meeste inmiddels wel weten ga ik eind April voor een periode naar Suriname. De reden hiervoor is dat mijn vriendin er stage gaat lopen, ik ga dus gewoon mee... maar als ondernemer ga ik niet stilzitten daar en heb al een aantal afspraken staan met Surinaamse bedrijven. TrainingTime (mijn bedrijf) wil met deze Suirnaamse bedrijven gaan samenwerken of hun een training aanbieden.

 

Alleen heb ik nu het idee dat het niet zo simpel is, als ik het hierboven beschrijf... mijn verzekering wilde ik afsluiten en toen ik dat bijna had gedaan, zag ik in de voorwaarden dat het niet geldig is voor zakenreizen. Aangezien ik er misschien wel zaken ga doen, moest ik opzoek naar een andere. Inmiddels heb ik er een gevonden, die uiteraard veel duurder is!

 

Waar moet ik nog meer rekening mee houden, als ik zaken ga doen in Suriname? Hoe factureer ik voor mijn diensten, wat zijn de tarieven daar, hoe zit het met belasting, enz?

 

Helaas is Suriname niet zo vertegenwoordigd op het internet, dus ook niet veel info over te vinden! Zeker niet op zakelijk gebied...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Persoon,

 

Je hebt gelijk dat er niet veel op zakelijk gebied te vinden is op internet. Ik ben zelf bezig uit pure heimwee :'( een site op te zetten die o.a. informatie biedt aan stagiaires maar ook over allerhande Surinaamse zaken zoals nieuwsfeiten, achtergronden enz. Ik ben wel een digibeet maar het lukt wel een beetje met fireworks en dreamweaver. In dat verband zou ik graag willen weten via welke organisatie jouw vriendin aan haar stageplek is gekomen, als dat niet te vrij is overigens.

 

Verder zou ik ook graag willen weten wat voor trainingen het betreft. Ben je dan van plan je daar te vestigen . De reden waarom ik dit vraag is vanwege de info op mijn site en omdat ik speel met de gedachte mij daar te gaan vestigen op den duur en een bureautje op te zetten. Maar ik heb meerdere ideeën. Mijn huidige baan biedt ook vele mogelijkheden op het gebied van computertrainingen. Daarnaast is het zo dat zaken doen in Suriname een totaal andere ervaring is dan hier. Vergewis je daar van. Je zult voldoende contacten moeten hebben, en vooral zeer creatief moeten denken dingen te krijgen. Als je eenmaal de cultuur door hebt daar, vind je vast wel een modus om een en ander gedaan te krijgen.

Verder is het niet helemaal verkeerd, jouw plan om daar trainingen aan te bieden, immers als ondernemer ga je ervoor nietwaar, en dat kan zeer boeiend zijn zeker als je het goed aanpakt.

 

Misschien heb je wat aan de volgende sites voor wat info vast. Jammer dat de mijne nog niet klaar is, maar dat komt wel.( Suribusiness.com trouwens) De sites :

Surinamedirectory.biz, Surinameportal.com, Surinaminfo.com, Suriname.boogolinks.nl en Surilinks.com/sr/

Verder zijn er nog vele sites waar je je kunt oriënteren, maar specifieke zakelijke en inhoudelijke info is inderdaad summier.

Ik heb deze week nog contact met iemand uit Suriname, als ik wat meer daar uit haal zal ik je wel mailen.

 

Veel succes vast en groeten

Zeze( I am new on this board).

Link naar reactie
  • 0

Hoi Zeze,

 

Allereerst welkom op Higherlevel. Zo te lezen zit je vol goede ideeen!

Suriname kan naar mijn idee veel hulp gebruiken, op het internet is wel het een en ander te vinden. Maar dat betreft veel informatie over het land zelf.

 

De stage van mijn vriendin hebben we via een aantal wegen aangepakt, de eenvoudigste weg is via de pabo in Nederland (haar school). Deze hebben op ons verzoek contact opgenomen met de pabo in paramaribo. Daar waren ze erg enthousiast en gingen gelijk op zoek naar een stageplek, die ze gevonden hebben...

 

Ook hebben we contact met een instantie die scholen in het binnenland helpt en ondersteund. Deze gaan we ook ontmoeten daar en als het goed is gaan we die scholen ook bekijken.

 

Verder hebben we contact gezocht via wat surinaamse leraren hier in Nederland, via vrienden en kennissen, maar dat heeft geen stageplek opgeleverd.

 

Via de surinaamse pabo heeft ze een middelgrote basisschool aangeboden gekregen en daar komt ze voor vijf weken te staan. Verder brengen we twee weken in het binnenland door, ook om scholen enzo. te bezoeken en te bekijken.

 

 

Voor mezelf ga ik mee om de mogelijkheden te bekijken voor mijn trainingen. Ik geef in Nederland RSI Preventie trainingen en cursussen op het gebied van computervaardigheden. Beide producten wil ik aanbieden in Suriname, mocht dit bevallen dan zal ik een samenwerking opzetten met een surinaams trainingsbureau. (de afspraken hierover heb ik al staan). Een Surinaamse vestiging is dus niet helemaal ondenkbaar...

 

Ik heb geen idee hoe ze tegen de RSI problematiek aankijken, dus dat moet ik allemaal nog gaan ervaren. Het is en blijft een leuke uitdaging, iedere tip en contact is welkom!

 

Wat zijn momenteel je contacten met Suriname? Ik hoor graag van je of er nog iets uit je gesprek is gekomen wat je deze week zou voeren.

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Hi, Persoon thanks voor je info en welkomstwoord.

Van de Pabo heb ik inderdaad begrepen dat die veel stagiaires naar Suriname sturen. Ik hoop dat jouw vriendin een vruchtbare tijd op haar stageplek mag ervaren.

 

Ten aanzien van jouw onderneming. Klinkt zeer interessant. Computervaardigheden als het gaat om de basic things zijn er heel veel van. Wat RSI betreft, durf ik niet zo gauw aan te geven in hoeverre dat zal aanslaan. Je moet weten dat Suriname qua ontwikkeling niet op een dusdanig niveau zit dat men warm loopt voor arbo techinische zaken of ergonomie.Men is vooralsnog in een fase van ontwikkeling en op ICT gebied loopt dat niet zo hard als hier bijv.

Aan de andere kant staat men daar wel open voor alles wat nieuw is. Dus v.w.b. de RSI trainingen zou je best, mits je een toekomstgerichte partner aan de haak hebt geslagen, wat kunnen opzetten.

 

Ik vind het best grappig allemaal, ik weet niet of ik nu off topic ga, maar je hebt het toch niet toevallig over dat boekenproject voor scholen van Hugo den Boer he? Ik heb mij namelijk voorgenomen om een orienterend gesprek met hem te hebben of een van zijn bestuursleden a.s. zaterdag.

Ik doe dit omdat ik vanwege mijn toekomstplannen het raadzaam vind om eerst een beetje ervaring op te doen met de zakencultuur van Suriname. Het opbouwen van een netwerk is noodzakelijk. Temeer ook omdat ik mij op het gebied van onderwijs wil gaan bezighouden. Ik peins er nog over of ik mij streng commercieel ga richten op die markt of dat ik in samenwerking met de overheid ga, wat minder hard zal lopen( aan geldelijk gewin) maar wel zekerheden biedt qua vraag.

Suriname heeft namelijk een structureel tekort aan investeringsmogelijkheden die vanuit de overheid worden gestimuleerd.

 

Ik ben zelf een Surinaamse, en heb de nodige kennis over de Surinaamse cultuur. Het valt echter niet mee als je jaren lang eruit bent geweest om je weer aan te passen aan de mentaliteit.

Hou er daarom rekening mee dat alles vaak gaat op z'n elfen dertigst, of hoe dat ook heet. Vandaar dus dat ik mij eerst stort in wat vrijwilligerswerk om de sfeer weer te proeven alvorens ik serieus geld stop in zaken doen. Hoewel het contacten leggen met Sr mij de nodige euro's al heef gekost.

Vandaar dus ook dat ik een website opzet, om de relaties aan te leggen.

 

Verder heb ik familie daar, mijn broer heeft daar een aardige zakennetwerk en ken ik wat zakenlui.

 

Vuistregel is wel; je zult om dingen gedaan te willen krijgen in Suriname, je gezicht zo af en toe moeten tonen of in ieder geval een betrouwbare partner daar moeten hebben die de kabels heeft, zoals men dat noemt( contacten dus).

 

Voor wat de tours betreft zit je volgens mij goed met Suriname Holiday.

Verder zijn er heel veel andere touroperators daar die zeer interessante tours verzorgen. En ook zeer betrouwbaar.

Als je nog specifieke vragen hebt t.a.v. het samenwerken hoor ik dat wel. Maar first of all denk ik dat je eerst maar eens in gesprek moet gaan met dat bedrijf om te kijken wat er contractueel vastgelegd kan worden. Van daaruit denk ik dat je vragen wat specifieker kunnen zijn.

 

Datgene waar ik deze week voor bel, dat is vrijdag, gaat over het plaatsen van een stagiaire die op zoek is naar een bedrijf waar ze stage kan lopen voor haar studie facility management. Ik zal dan gelijk vragen wat er globaal geldt voor de vragen die jij in je eerdere posting had gesteld.

 

Tot dan.

Groeten.

 

Fijn forum trouwens heel erg leerrijk en interessant.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Zeze,

 

Ik heb het inderdaad over Hugo de Boer. Al enkele maanden communiceren we per e-mail en ik ben aardig op de hoogte van zijn activiteiten. Als het mee zit krijgen we via hem wat meer te zien van de binnenlanden, maar dat ligt er even aan of hij in Suriname of in Nederland is...

 

De rsi problematiek is inderdaad niet echt bekend in Suriname, dat maakt het juist een uitdaging. In Nederland is het een groot probleem aan het worden en Suriname zal hier ook zeker mee te maken krijgen! Voorlichting kan dus nooit kwaad, alleen hoe ik het ga spelen weet ik nog niet...

 

De periode in Paramaribo ga ik dus vooral gebruik om te orienteren op de markt en (als de kans zich voordoet) het verzorgen van een training.

 

Heeft je broer niet een aantal aardige contacten voor mij of ben ik nu iets te direct ;) Ik heb al begrepen dat je zonder contacten daar gewoon niets kan bereiken, vandaar dat ik al een aantal maanden bezig ben... maar echt snel gaat alles niet en zeker vanuit Nederland is het moeilijk. Ik ben ook benieuwd naar je internetsite, in ieder geval een goed idee!

 

Ik hoor graag weer van je,

 

Vr. groet,

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Dat klinkt goed Persoon. Ik heb morgen een ontmoeting met een van zijn partners hier. Afhankelijk van het gesprek zal ik beslissen of ik mij aansluit bij de stichting. Hij is goed bezig daar, maar stuit op de gebruikelijke obstakels. Verder is hij veel bezig met scholen in het binnnenland en Moengo of Albina dacht ik. Een van de twee.

 

Voor wat de contacten betreft, ik denk altijd maar, een brutaal mens heeft de halve wereld. Maar het is direkter als je ook weet wat je precies wil daar en hoe je dat wil gaan doen. Dus wat concretere vragen hebt. Daar heb je dan de juiste contacten voor nodig.

Het lijkt me daarom goed als je je eerst gaat orienteren daar. Het is natuurlijk ook afhankelijk van het bedrijf waar je mee in zee wilt gaan. Welke positie hebben zij in het ' kabelcircuit', so to speak. We kunnen altijd via -email in contact blijven en ik kan dan mijn broer altijd vragen of hij weet welke wegen de beste zijn om te bewandelen, en welke personen je voor welke zaken het beste kunt benaderen.

De komende weken heb ik nog regelmatig contact met Suriname, ik zal trachten om erachter te komen welke positie de verschillende trainingscentra hebben. Desnoods stuur ik je dan een mail.

 

Wie weet komen we elkaar nog tegen in verband met Hugo.

 

Ik hou je op de hoogte.

 

Zeze.

Link naar reactie
  • 0

:D Beste ondernemer,

Ik ben reeds 12 jaar met een Surinaamse getrouwt, en heb veel kennissen die allerlei zaken hebben willen opzetten en ook daar gevestigt zijn/waren.

Eers een waarschuwing!

De Corruptie is zeer hoog in Suriname.

Zakelijke afspraken bestaan niet, het zijn "Surinaamse afspraken".

Geld is de ene dag wat waard de andere kan je het als wc papier gebruiken (niet te veel contant meenemen).

Bankgaranties bestaan niet.

Veel drugs geld bij welgestelde die geen trainingen nodig hebben en de overige hebben nog geen nagels om hun ... aftevegen, die wel trainingen willen volgen maar dit niet kunnen bekostigen.

 

Mijn tip! Verken eerst voor je weet wat je gaat doen.

Als je wat gaat doen begin kleinschalig en bouw vooral langzaam.

Er zijn zeker kansen daar het land zwaar onderontwikkeld is.

Leer de Surinaamse taal. Let op er zijn veel verschillende volken dus ook talen.

Heb je goede zaken ontdekt laat het mij dan weten ;) want ik en vele vrienden en kennisen staan te popelen om daar te kunnen starten.

 

Ik wil zeker niet negatief doen het is een mooi land een een heerlijk leven daar.

Groetjes Roberto

 

Link naar reactie
  • 0

Momenteel bezig met een aantal leuke contacten daar. Bekende bedrijven die interesse hebben in een training of bedrijven die mijn product willen verkopen daar. (het laatste ben ik heeeel voorzichtig mee).

 

Waar ik nu tegenaanloop, hoe kan ik het beste de betalingen binnen laten komen. De bank duurt lang, contanten is niet handig, andere mogelijkheid?

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ha allemaal,

 

Even een bericht uit Suriname. Alles gaat goed hier, wel een heel ander land. Verkeer is een zooitje, politie hebben ze nauwelijks, iedereen doet waar ie zin in heeft, de overheid betaald al drie maanden geen loon, het regent constant (regentijd), eten kost weinig (10.000 gld ofwel 3 euro).

 

Deze week ga ik wat afspraken langs, ik ben benieuwd... Sommige mensen zijn steenrijk, dat zie je aan de huizen en auto's. Andere hebben echt helemaal niets, zie je ook aan de huisjes... ehh... hutjes...

 

We hebben één tocht naar het binnenland gemaakt, ongelooflijk. Net uit een film, we hadden echt een jeep nodig. Die heeft het ook niet helemaal overleeft, alles trilt los (dashboard en spiegel zijn waren kapot). De wegen zitten vol met gaten en combineer dat met regen... diepe watergaten en gladde wegen! Wel heel bizar om mee te maken!

 

Nu maar even wat mensen bellen, jullie horen nog van me!

 

Greetz,

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Gisteren een succesvol gesprek gehad. We gaan de komende weken hier de markt op met mijn trainingen. RSI is in Suriname nog niet echt bekend, dus best wel een goede kans van slagen!

 

Hij zag het in ieder geval helemaal zitten... ik hou jullie op de hoogte!

 

Greetz,

persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.