• 0

toekomstvisie architectenbureau

Ik wil jullie graag een casus voorleggen en hoop op ideeën voor mogelijke strategieën.

 

Een vriend van mij heeft een architectenbureau met ca. 10 personeelsleden. De focus van het bureau heeft altijd op projecten gelegen ten behoeve van de industrie (nieuwbouw en aanpassing van productiefaciliteiten in de industrie). De kracht lag bij het vanuit het bedrijfsproces creëren van optimale ontwerpen en de daarop volgende bouwbegeleiding etc. Zij werken landelijk en konden bogen op een grote groep vaste industriële opdrachtgevers. Met het krimpen van de industriële activiteit in Nederland begint hun opdrachtenstroom ook sterk af te nemen.

Gezien de focus op industriële functionaliteit en het daarbij behorende type medewerkers van het bureau is het mijns inziens geen bureau dat zich gemakkelijk kan omvormen tot een significante speler op de markt waarbij esthetiek een belangrijkere rol speelt.

 

Welke concrete adviezen/suggesties zouden jullie hebben voor de directeur van dit bureau om het tij te keren? Zien jullie trends waar zo'n bureau op zou kunnen inspelen?

Is een groei van het aantal distributiecentra bijv. een trend en biedt die expansiekansen voor architecten?

 

Alvast bedankt voor jullie bijdragen.

 

Afgezien van het feit dat ik hoop, mede op basis van jullie ideeën, de vriend te kunnen helpen, lijkt het mij sowieso een leerzaam draadje te kunnen worden voor ondernemers, ongeacht de branche waarin zij actief zijn.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nieuwe domeinen verkennen waarin bestaande en nog te verwerven expertise (esthetiek)(transport)(waterbouw) ingezet kunnen worden voor bestaande en eventueel nieuwe opdrachtgevers. Expertise in achteruit zetten: wat te doen met voormalige industrievestigingen? Buitenlandse markt verkennen met oog op kennistransfer en samenwerking, eventueel afgestemd op bestaande klantenkring.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 2

-met alle medewerkers een reis naar de industriele hoogstandjes van Calatrava

-het komend jaar voor iedere medewerker 3 fulltime weken reserveren om zich vrij te ontwikkelen: prijsvragen, idee-studies, nieuwe ontwerpen die ingenieursschoonheid combineren met actuele onderwerpen (energieopwekking uit paprikateelt bijvoorbeeld)

-het komend jaar 3 uur per week met het hele bureau de resultaten van al die medewerkers bekijken en bespreken.

 

Doel stap 1: verwondering over ingeieursarchitectuur van Calatrava en een startpunt voor een nieuwe gezamelijke missie

Doel stap 2: persoonlijke ontwikkeling van de medewerkers en media-aandacht met nieuwe concepten

Doel stap 3: ontwikkeling vna het bureau als geheel en gezamelijkheid creeeren in een nieuwe missie, waarbij vantevoren ook is uitgelegd waarom die missie belangrijk is: anders is krimp het gevolg.

Link naar reactie
  • 0

Ze kunnen zich eens een tijdje buigen over het probleem 'wat te doen met oude industrieterreinen'. Veelal worden wel nieuwe industrieterreinen ontwikkeld, in plaats van de oude opgeknapt. De aanleidingen zijn grotendeels vna financiele aard: ondernemers zien meer in een nieuw pand een betere presentatie van hun product, en een betere investering van hun middelen. Ontwikkelaars rekenen en zien dat het opnieuw bouwen vaak goedkoper is dan opknappen. Veel plannen voor die industriegebieden richten zich op de verandering naar woongebieden, amar neit overal is dat mogelijk. Als iemand een gedegen visie kan ontwikkelen hoe oude industriegebieden op een financieel haalbare manier weer voor nieuwe industrie geschikt gemaakt kunnen worden, dan heb je veel publiciteit in Nederland en zullen veel gemeenten graag met je praten. Dit lijkt me een vakgebied waar ze juist hun expertise in kunnen zetten.

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook kunnen kijken hoe je de kenmerken van de expertise ook anders kunt inzetten. Wat kenmerkt expertise omtrent industriële projecten? Op wat voor manier zou dit toepasbaar kunnen zijn voor een andere niche? \

Bijvoorbeeld: kennis van het ontwerpen van grote gebouwen met huppeldepup dragende constructievlonders. Wat blijkt: dit is ook relevant voor de utiliteitsbouw in middelgrote gemeenten boven de rivieren.

Fictief, uiteraard, maar ik denk dat hier best kennis overhevelbaar zou kunnen zijn?

Link naar reactie
  • 0

Over dit topic had ik een mooie bijdrage van Nonex verwacht en die gedachte is uitgekomen. ;D

 

Het is toch de bekende strijd tussen vorm en functie?

 

Blijkbaar zijn die mensen top in functie, da's toch hartstikke mooi. Ze zijn dus in staat om de wensen, eisen, mogelijkheden en beperkingen van een klant als uitgangspunt te nemen. Dat kun je toch prachtig toepassen op allerlei opdrachten. Bij een inbreidingsplan is de grond vaak erg duur, dus daar moeten architectonische wondertjes verricht worden om zo veel mogelijk woninkjes te realiseren die functioneel zijn. Voor het creatieve sausje/schilletje kun je dan toch iemand inhuren/aannemen.

 

Dus i.p.v. inkrimpen > expansie! Ard

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de suggesties.

Met name het idee om zich te gaan profileren als expert op het gebied van een tweede leven voor industrieterreinen (hetzij als opgeknapt industrieterrein of als woongebied) spreekt de architect in kwestie erg aan. Hij is al druk doende na te denken over het creëren van onderscheidend vermogen op dit punt.

 

Uiteraard worden de mogelijkheden dikwijls gefrustreerd door de starheid van gemeenten inzake ruimtelijke ordening. Maar ook dat biedt weer uitdagingen om hen met goede plannen op andere gedachten te brengen en kansen om jezelf daarmee te profileren als probleemoplosser.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.