• 0

Vrije handel altijd goed?

Het wordt steeds lastiger voor fabrikanten om de distributie van hun goederen naar eigen regie te bepalen. Met name bij zeer gewilde, schaarse producten is dit het geval.

 

Op dit moment doet zich een dergelijke situatie voor met de nieuwe Fiat 500. Deze retro-auto kent in landen waar hij door de Fiat-organisatie geintroduceerd is al lange levertijden. In Nederland moet hij nog officieel geintroduceerd worden.

 

Toch kun je hem nu al in Nederland kopen. Niet bij de Fiat-dealer natuurlijk want die houdt zich aan de spelregels van de verkooporganisatie. Maar bij een vrije handelaar in auto's.

 

Ik ben groot voorstander van vrije handel, maar ik vraag me af of dit goed uitpakt in dit geval. De Fiatondernemers in Nederland hebben natuurlijk ook recht op hun eigen introductiefeestje.

 

Iemand btw interesse in zo'n autootje, ik weet nl. een adresje ... ;)

 

Ard

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben in principe ook vrij verkeer van goederen. Vrije handel zoals jij die bedoeld vind ik onzin. Als ondernemer houd ik mij ook het recht voor om te kunnen bepalen wie mijn klanten (zullen) zijn en wanneer mijn product op de markt komt.

 

Met imago en schaarste kan je de opbrengst van je onderneming sturen.

 

Als ik mij richt op een bepaald soort klanten of een bepaald distributiekanaal, omdat daarmee het imago van mijn product en dus de marge daarop bepaald worden, dan heb ik geen boodschap aan vrije handel. Het zelfde geld voor de timing en de dosering waarmee ik mijn product op de markt breng.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een vriend van me was betrokken bij de vrije autohandel Kardoen die het in België erg goed doet. In Nederland werd het een fiasco van de eerste orde. De Nederlander koopt bij voorkeur bij de merkdealer waar hij zijn eigen auto kan inruilen en zijn garantie en onderhoud gegarandeerd zijn. De Fiat dealers hebben dus heel weinig te vrezen. Sterker de paar die rond rijden zijn pure reclame.

 

De grenzen gaan natuurlijk wel wagenwijd open voor andere goederen. Ik kocht mijn Siemens magnetron in Duitsland voor bijna de helft (incl. verzenden) en heb gewoon garantie bij Siemens Nederland.

De winkel op de hoek is steeds vaker showroom.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Het probleem in dit soort situaties is vaak dat de verkoper niet of niet voldoende communiceert dat het verkochte niet via het officiële kanaal is betrokken en dat daarom geen aanspraak gemaakt kan worden op fabrieksdiensten als garantie.

 

Dit neemt overigens niet weg dat ik absoluut voorstander ben van vrije handel. Maar ik vind dus wel dat er op een vrije handelaar een zwaardere informatieplicht rust. De wet schrijft dit ook voor, omdat de verkoper de plicht heeft de koper te informeren, zeker wanneer er bijzonderheden zijn ten aanzien van het gebruik waarvan de verkoper mag verwachten dat dit het beoogde gebruik is.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben in principe ook vrij verkeer van goederen. Vrije handel zoals jij die bedoeld vind ik onzin. Als ondernemer houd ik mij ook het recht voor om te kunnen bepalen wie mijn klanten (zullen) zijn en wanneer mijn product op de markt komt.

 

Fiat heeft natuurlijk het volste recht hun autootjes wel of niet aan een bepaalde dealer of andere partij te verkopen. Zij mogen dus best wel leveren aan bijv hun duitse dealers, maar niet aan hun nederlandse.

 

Op dat punt houdt het echter op. Zodra een duitse dealer zo'n autootje verkocht heeft, is het eigendom van de koper geworden, en heeft vervolgens de koper het recht ermee te doen wat hem zint - ook als dat verkopen aan een nederlander is.

 

Ik vind het een goede zaak dat zulke handel gewoon mogelijk is. Het zou eigenlijk ook niet anders kunnen, als fabrikanten controle konden houden over aan wie een product doorverkocht mag worden, is er van waar eigendomsrecht van de koper geen sprake meer.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem in dit soort situaties is vaak dat de verkoper niet of niet voldoende communiceert dat het verkochte niet via het officiële kanaal is betrokken en dat daarom geen aanspraak gemaakt kan worden op fabrieksdiensten als garantie.

 

Wat is een 'officieel kanaal' en waarom zou mijn fabrieksgarantie vervallen als ik mijn magnetron/auto in Duitsland koop?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Op dat punt houdt het echter op. Zodra een duitse dealer zo'n autootje verkocht heeft, is het eigendom van de koper geworden, en heeft vervolgens de koper het recht ermee te doen wat hem zint - ook als dat verkopen aan een nederlander is.

 

 

Yep, daar ben ik het mee eens.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het (ver)kopen van een auto een slecht voorbeeld. Ik denk namelijk dat veel mensen toch iets meer emotionele belevenis hebben bij het kopen van een (nieuwe) auto dan bij een magnetron.

 

Die emotionele belevenis is voor mij o.a. dat ik bij een garagebedrijf koop waar ik mij 'thuis' voel. Als er te veel gladde verkopers rondlopen die wel 'effe een prijsie' zullen berekenen, nah, sta ik zo weer buiten.

Het kopen van een auto is wel iets meer dan de aankoop alleen. Voor mij is het toch een belevenis en onderdeel daarvan is zeker het bedrijf waar ik 'm vandaan haal. Als ik al in de race zou zijn voor een Nuova 500 (ze verkopen uitermate goed kan ik uit 1e hand melden...) dan ging ik 'm zeker bij een Fiat dealer halen. En niet bij een of andere handelaar waar ik (waarschijnlijk) nooit meer terug zou komen, en die bijna altijd niet in de buurt zit.

Naast de auto moet het ook klikken met de leverende partij. Liever een lokale garage waarvan ik iedereen ken, dan een Mega Mall met 10 merken...

 

Maar het kan zo maar zijn dat ik op dit onderwerp bevooroordeeld ben en niet direct de gemiddelde Nederlandse mening er op nahoud.

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Wat is een 'officieel kanaal' en waarom zou mijn fabrieksgarantie vervallen als ik mijn magnetron/auto in Duitsland koop?

 

Met de garantie kan kopen in het buitenland wel degelijk een probleem zijn. Als je iets bij bijvoorbeeld een duitse retailer koopt, dan is die koop een contact tussen jou en die retailer. Bij problemen zal dus de retailer deze moeten oplossen (dat is wel geregeld in duits danwel europees consumentenrecht), met het risico dat je ermee terug naar duitsland moet.

 

'Fabrieksgarantie' is eigenlijk iets vreemds: formeel heb je als consument helemaal geen overeenkomst met de fabrikant, maar met de retailer. Dat fabrikanten de afhandeling van garantie buiten de retailer om regelen is wel gebruikelijk, maar ze zijn daartoe niet wettelijk verplicht.

 

In feite kan een fabrikant gewoon weigeren de garantie na te komen, en je zonder pardon terugsturen naar degene van wie je iets gekocht hebt. Dat veranderd niets aan hoeveel garantie je hebt, maar wel aan bij wie je daarvoor terecht moet.

Link naar reactie
  • 0

Een consument heeft wettelijk recht op garantie bij diegene die hem een goed verkoopt. Paralel geïmporteerde goederen vallen onder de normale wettelijke garantie.

 

Dat lijkt me inderdaad de essentie. Fabrikanten die anders doen vermoedden spreken eigenlijk over overeenkomsten waarin ze niet eens partij zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het officieel kanaal staat tegenover het parallelle kanaal. De officiële importeur en dieper in de keten de dealer ontvangt marge en van die marge wordt o.a. de garantie geregeld en betaald. Via serienummers wordt vastgesteld of het product uit het officieel kanaal komt.

StevenK stelt dat de koper recht heeft op informatie dat het om een parallelimport gaat en dat de garantie dus anders geregeld is of kan zijn dan gebruikelijk. Ik vraag me dat af.

Een consument heeft wettelijk recht op garantie bij diegene die hem een goed verkoopt. Paralel geïmporteerde goederen vallen onder de normale wettelijke garantie.

Het wordt pas een probleem als de parallelle verkoper stopt of failleert en de importeur niet thuis geeft of een eind weg zit. Dan kan je als koper nog rechtstreeks naar de fabrikant maar dat kan moeilijk worden.

 

Soms echter is de garantie zelfs beter geregeld bij parallel import. Ik kocht een Leatherman tool in de US voor minder dan de helft dan hier gebruikelijk is. Toen hij kapot ging kon ik hem niet bij Adola BV (importeur) aanbieden, had ik hem in Nederland gekocht dan moest ik 15 Euro behandelkosten betalen en zelf voor verzending zorgen.

Ik heb hem voor 2,70 opgestuurd naar Leatherman in de US en had binnen 2 weken een gloednieuwe.

 

PS Even weggehaalt om wat aan aan te vullen maar toen was er al een antwoordvan BenM. Dit staat er nu dus boven, sorry

Link naar reactie
  • 0

Het officieel kanaal staat tegenover het parallelle kanaal.

 

Jaah, zo ken ik er nog een paar. ;D

 

Fabrikanten, importeurs en detaillisten maken graag gebruik van beschermde constructies. Daar verdienen ze namelijk goed aan, en om die lucratieve machtspositie te beschermen schuwt deze lobby er niet voor terug ook de taal te misbruiken. Zo krijg je 'grijze import' versus authorized resellers en dedicated dealers en blijkbaar ook 'officiële' wederverkopers.

 

Daar is echter niks officieels aan. De Europese mededingingswetgeving staat parallelimport binnen de grenzen van Europa toe, juist om vrije handel te stimuleren. Waarom zou Heineken bier goedkoper zijn in Portugal dan in Engeland?

 

Advocaten zouden zich niet moeten lenen voor zulke praatjes. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou Heineken bier goedkoper zijn in Portugal dan in Engeland?

 

Dat is nou net weer een voorbeeld waarbij het niet op gaat - de accijns in engeland zou wel eens hoger kunnen zijn, en bier mag je niet onbeperkt tussen EU landen vervoeren zonder die accijnsen te betalen. Geldt bijvoorbeeld ook voor sigaretten.

 

Wat dat betreft passen de politici der EU alleen regels voor vrijhandel toe zolang het ze niet teveel geld kost.

Link naar reactie
  • 0

 

Het biervoorbeeld is afkomstig van Feargal Quinn, oprichter van Superquinn, die een paar jaar geleden op een groot levensmiddelencongres brutaal aan Thony Ruys (destijds bestuursvoorzitter van Heineken) vroeg waarom hij in Ierland meer voor bier moest betalen dan in Spanje - waar hij toen zijn bier inkocht. Hoe dat met de accijns geregeld werd, weet ik niet.

 

Maar ook die supermarkten doen dus aan parallelimport...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De verkoopprijs heeft natuurlijk niet alleen te maken met de productie/kostprijs.

Zelfs de Mediamarkt hanteert diverse verkoopprijzen die afhankelijk zijn van de lokale markt binnen Nederland.

 

Vrije handel is natuurlijk een leuk beginsel maar als je als importeur veel geld en tijd hebt gestopt in een merk dan baal je natuurlijk als een stekker dat er parallel geïmporteerd wordt.

 

Om die reden is er vaak een minutieuze administratie van serienummers. Als een "vrije jongen" (leve Jacobse en van Es ;D ) grijs importeert en van jouw inspanningen profiteert is dat niet leuk en als ze dan ook nog bij jou komen zeuren om een NL handleiding en garantie.

 

De andere kant is natuurlijk de ondernemer die zo goedkoop mogelijk probeert in te kopen, op zich ook begrijpelijk.

 

Grote fabrikanten snijden zichzelf regelmatig in de vingers door tegen lage prijzen te dumpen in het oostblok (kleine marge toch aanzienlijke aantallen) en die vervolgens van een NL sticker voorzien terug bij de Action vinden. Alleen al voor de imagoschade moet je het niet willen.

 

Link naar reactie
  • 0

Flauwekul.

 

Jij bepaalt zelf of je die televisie in Groningen of Maastricht koopt. De lokale Media Markt rekent gewoon op de luiheid van lokale klanten; niet iedereen rijdt om voor zo'n toestel. Europa is een common market, daar moeten ondernemers maar aan wennen. De leverancier kan zijn handleidingen online zetten en een Europese garantieregeling opzetten. Voorbeelden genoeg.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat 'wennen' lijkt wel veel tijd te kosten. Zeker voor computers, electronica etc. zijn de prijzen dankzij internet erg transparant geworden, waardoor het lastiger wordt voor fabrikanten om per land een prijsstrategie te hanteren.

 

Qua handleidingen en software zal het meestal wel zo zijn dat die ook in het engels gesteld zijn, ongeacht ik welk land je een product koopt... al staat het fabrikanten natuurlijk wel vrij daarin te differentieren om zo handel binnen de EU te bemoeilijken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Wat is een 'officieel kanaal' en waarom zou mijn fabrieksgarantie vervallen als ik mijn magnetron/auto in Duitsland koop?

Omdat de fabrikant / importeur de voorwaarde stelt dat het gekochte via zijn verkoopkanaal (officiële dealer etc) verkocht moet zijn. Fabrieksgarantie is geen wettelijke garantie en daarom niet gebonden aan dwingend recht.

 

De verkoper is dan de enige op wie je verhaal kunt zoeken voor verhaal.

 

Het feit dat je de vraag stelt geeft al precies aan wat het probleem is. Je koop een goedkopere Volkswagen in Duitsland en bij een probleem klop je aan bij een Nederlandse dealer van het merk. Die dealer zal je kunnen helpen, maar alleen tegen betaling.

StevenK stelt dat de koper recht heeft op informatie dat het om een parallelimport gaat en dat de garantie dus anders geregeld is of kan zijn dan gebruikelijk. Ik vraag me dat af.

Een consument heeft wettelijk recht op garantie bij diegene die hem een goed verkoopt. Paralel geïmporteerde goederen vallen onder de normale wettelijke garantie.

Het wordt pas een probleem als de parallelle verkoper stopt of failleert en de importeur niet thuis geeft of een eind weg zit. Dan kan je als koper nog rechtstreeks naar de fabrikant maar dat kan moeilijk worden.

Het wordt ook een probleem wanneer de consument denkt dat hij rechtstreeks bij de importeur of fabrikant voor garantie terecht kan. Er zijn branches waar de garantieafhandeling volledig bij de fabrikant of importeur ligt, omdat deze een uitgebrede technische dient biedt. Als je pas achteraf erachter komt dat je hier geen gebruik van kunt maken, heb je recht om de koopovereenkomst aan te tasten, omdat er sprake is van non-conformiteit en deze non-conformiteit zijn oorsprong vindt in het feit dat de verkoper bepaalde informatie niet heeft gecommuniceerd.

Link naar reactie
  • 0

 

Pfff. Dreigbrieftaal.

 

Officieel is 'erkend door het bevoegd gezag' - wat in geval van wederverkopers helemaal niet van toepassing is.

 

Het voorbeeld van Volkswagen is slecht gekozen. Hun fabrieksgarantie is namelijk in heel Europa geldig, je kan bij elke dealer terecht.

 

Laat uw Volkswagen het een keer afweten? Dan bent u met de Mobiliteitsgarantie in heel West-Europa altijd verzekerd van hulp bij pech.

 

Verder bereidt de Europese Commissie wetgeving voor om inkopen over de grens te bevorderen, inclusief richtlijnen on garantie-afwikkeling te vergemakkelijken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Officieel is 'erkend door het bevoegd gezag' - wat in geval van wederverkopers helemaal niet van toepassing is.

Die definitie kende ik nog niet en in deze discussie lijkt 'erkend als wederverkoper door de fabrikant, al dan niet via de eveneens zo erkende importeur' mij de lading beter dekken.

Het voorbeeld van Volkswagen is slecht gekozen. Hun fabrieksgarantie is namelijk in heel Europa geldig, je kan bij elke dealer terecht.

Voorwaarde voor mobiliteitsgarantie is koop bij + onderhoud door VW dealer. Dat betekent dus wanneer je de auto bij een handelaar koopt ipv. bij een dealer, dat je geen recht hebt op mobiliteitsgarantie.

 

Link naar reactie
  • 0

Die definite van 'officieel' staat gewoon in het woordenboek.

 

De mobiliteitsgarantie van VW is een extra service-overeenkomst, bovenop de zgn Herstellergarantie van Twee Jaar. Die laatste garantie is in heel Europa geldig, ook als de auto bij een handelaar in het buitenland gekocht is. Voorwaarde is wel dat de auto netjes onder service is geweest. De wetgever heeft eea zo geregeld, juist om te voorkomen dat (auto)fabrikanten hun klanten dwingend naar de dealer sturen. De klant is nu vrij om zijn auto in heel Europa te kopen en laten servicen, hoewel er natuurlijk altijd gesteggel is over de kwaliteit van reparaties en onderdelen.

 

Enfin, lees maar eens wat de ADAC daarover zegt.

 

Of een zegsman van de BOVAG, vorig jaar in NRC.

 

Drie jaar volledige garantie (in plaats van één jaar) is tegenwoordig heel gangbaar. Een jonge importauto kon daarom zonder risico worden gekocht. „Nederlandse dealers staan natuurlijk niet te juichen als de eigenaar van een importauto met een garantieklacht langskomt”, zegt woordvoerder Rob Boon van de bond van garagehouders Bovag. „Maar garantie is garantie”.

 

Er is overigens geen fundamentele tegenstelling tussen het belang van de fabrikant en zijn wederverkopers enerzijds, en de consument anderzijds. De consument is geen crimineel! Een goede fabrikant zet zijn garantie en service-afhandeling zo op, dat ook grensoverschrijdende klanten goed bediend worden. Ik ben een Apple-gebruiker en ik kan in de hele wereld terecht voor service.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

bovenop de zgn Herstellergarantie van Twee Jaar. Die laatste garantie is in heel Europa geldig, ook als de auto bij een handelaar in het buitenland gekocht is. Voorwaarde is wel dat de auto netjes onder service is geweest. De wetgever heeft eea zo geregeld, juist om te voorkomen dat (auto)fabrikanten hun klanten dwingend naar de dealer sturen.

Volgens mij haal je hier wat dingen door elkaar. Fabrieksgarantie is een contractuele, waar de wetgever niets mee van doen heeft. Het is de verkoper die op grond van de wet - en de richtlijnconforme interpretatie daarvan - verplicht is aan de consument een wettelijke garantie te bieden. In Nederland valt deze laatste onder het begrip conformiteit en bestaat er weinig duidelijkheid over de exacte invulling ervan. De duur van deze wettelijke garantie, die veelal minder omvattend is dan de fabrieksgarantie, is minimaal twee jaar op grond van 99/44/EG, maar in Nederland geldt deze voor de gehele levensduur.

 

Overigens is Apple geen goed voorbeeld van een service-organisatie. Apple lapt zo ongeveer elke EU regel aan zijn laars.

Link naar reactie
  • 0

 

Twee betweters: dat kan nog wel even doorgaan zo. ;D

 

Je hebt gelijk dat de wettelijke garantie niet dezelfde is als de fabrieksgarantie. Wat ik uit Duitse bronnen opmaak is dat een aantal autofabrikanten een Herstellergarantie geven die verder gaat dan de wettelijke garantie (ondermeer Volkswagen dat jij als voorbeeld noemde) en dat die garantie in heel Europa geldig is. Die fabrieksgarantie heeft niet als beperkende voorwaarde dat de auto bij de dealer gekocht en onderhouden moet zijn, ik veronderstel omdat dat wettelijk niet toegestaan is (dat beperkt immers de mededinging).

 

Je kan dus een jonge VW bij een buitenlandse handelaar kopen en aanspraak maken op garantie (en ja: als koper moet je wel uitkijken dat de service-historie in orde is); daar ging het hier immers om.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

 

Twee betweters: dat kan nog wel even doorgaan zo. ;D

 

Je hebt gelijk dat de wettelijke garantie niet dezelfde is als de fabrieksgarantie. Wat ik uit Duitse bronnen opmaak is dat een aantal autofabrikanten een Herstellergarantie geven die verder gaat dan de wettelijke garantie (ondermeer Volkswagen dat jij als voorbeeld noemde) en dat die garantie in heel Europa geldig is. Die fabrieksgarantie heeft niet als beperkende voorwaarde dat de auto bij de dealer gekocht en onderhouden moet zijn, ik veronderstel omdat dat wettelijk niet toegestaan is (dat beperkt immers de mededinging).

OK, die Herstellergarantie is voor mij nieuw.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.