• 0

Probleem met bureau m.b.t. vormgeving

Graag hoor ik advies van professionele webdesigners/vormgevers of andere ervaringsdeskundigen. Allereerst wat achtergrond.

 

Ik heb enige tijd geleden (na zorgvuldig gezocht te hebben) opdracht gegeven aan een bureau een dynamische webwinkel (met CMS) te ontwerpen en programmeren. Ik moet me een beetje op de vlakte houden, maar ik zal kleding en accessoires verkopen voor kinderen van 0 - 4 jaar van (dure) merken uit een bepaald werelddeel.

Het bureau wordt gerund door een persoon, heeft uitstekende referenties en hij is een echte vakfreak die gebruikt maakt van professionele free lancers.

 

Het moet een zeer professionele winkel worden voor ouders die graag snel en makkelijk trendy designkleding kopen voor hun kinderen (die maar in een aantal winkels voornamelijk in Amsterdam te krijgen is). De markt is groot; ik heb nog voor de start al bijna de helft van de collectie verkocht.

 

Kernwoorden zijn fris en modern, maar ook stylish en Manhattan chic. Het moet vooral geen kinderwinkel worden met allerlei frutsels en grappige afbeeldingen. Mijn favoriete voorbeelden zijn www.babygeared.com en www.modernkid.com.

 

Nu is het zo dat ik van tevoren heb gevraagd of hij in staat was (hij is zelf vormgever) om een dergelijke stijl te creeeren. Ik vond namelijk zijn referenties goed, maar niet mijn stijl. Ik vond het allemaal te stripachtig en niet classy. Hij verzekerde mij dat dit geen probleem was en zou daarom iemand anders de vormgeving laten doen. Ondanks het feit dat ze nooit een ' officiele' briefing hebben opgesteld (vind ik slecht, maar goed), heb ik vrij duidelijk gemaakt wat de stijl moet zijn, doelgroep, concept, kleurgebruik e.d.

 

En nu komt het; helaas zijn alle ontwerpen absoluut niet zoals het moet zijn. Ondanks veel overleg komen we er maar niet uit. Ik merk dat ze het gewoon niet begrijpen. Wat moet ik nu doen? Alle voorstellen over de vormgeving slaan de plank mis, maar ik heb uiteraard al wel de helft aanbetaald. Bovendien is het een van de duurdere bureaus. Na het eerste voorstel (een complete teleurstelling) heb ik nogmaals de vraag gesteld: weet je heel zeker dat jullie dit kunnen? Het antwoord was 'ja'. En ze hebben het eerste ontwerp in de prullenbak gegooid en zijn opnieuw begonnen. Ik merk dat zij ook zenuwachtig, maar ook geirriteerd raken, net als ik.

 

Nu ben ik niet thuis in de wereld van vormgeving en design. Wie kan mij advies geven over deze patstelling?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Nu is het zo dat ik van tevoren heb gevraagd of hij in staat was (hij is zelf vormgever) om een dergelijke stijl te creeeren. Ik vond namelijk zijn referenties goed, maar niet mijn stijl. Ik vond het allemaal te stripachtig en niet classy.

 

Naar mijn mening heb je een opdracht gegeven aan iemand die interessante opdrachtgevers heeft maar niet in jouw stijl werkt. In die zin ben je in je eigen val getrapt.

 

Advies? Verlies nemen en naar iemand stappen die gewoon in jouw stijl werkt. Doordat die misschien geen uitstekende referenties heeft is die ook zoveel goedkoper, uiteindelijk zal het je dus geen euro extra kosten maar krijg je precies wat je wil.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik heb de opdracht gegund op voorwaarde dat hij in staat is ook buiten zijn normale stijlgebied (zelf verzonnen woord:-) te werken . Hij laat in mijn geval de vormgeving door een andere vormgever doen die dat blijkbaar zou moeten kunnen.

 

Maar als je de achtergrond even terzijde schuift, zou je dit advies dan ook geven? Als we alleen de situatie hebben van klant en bureau die het niet eens kunnen worden over de vormgeving. Wat dan te verwachten? Ik hoor graag nog even van je.

 

Overigens heb ik een bedrag in duizenden euro's aanbetaald, dus even mijn verlies nemen...mwoah.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb de opdracht gegund op voorwaarde dat hij in staat is ook buiten zijn normale stijlgebied (zelf verzonnen woord:-) te werken . Hij laat in mijn geval de vormgeving door een andere vormgever doen die dat blijkbaar zou moeten kunnen.

 

Mee eens. Ontwerpen zijn lastig omdat het zo ontzettend subjectief is, maar als je zo'n opdracht aanneemt moet je zorgen dat je iets acceptabels levert, of op zijn minst iets dat lijkt op datgene dat de opdrachtgever verwacht. Dat lijkt hier absoluut niet het geval te zijn, wat in mijn ogen dus simpelweg een wanprestatie is.

 

Ik zou ze voorstellen nog eenmaal rond de tafel te gaan zitten om je wensen door te nemen, en af te spreken dat, als ze er niet in slagen ditmaal iets goeds op te leveren, je je aanbetaling terugkrijgt.

Link naar reactie
  • 0

Voor jou is de look and feel van je site belangrijk. Dat stuk zou ik door een ander laten doen. Iemand die je dus zelf uitkiest. Die kan dus ook gelieerd zijn aan dit buro. Dit buro regelt de technische achterkant dan verder van de site.

 

Er zijn dus best oplossingen te bedenken.

 

Je hebt nu met dit probleem te kampen doordat je zelf er voor gekozen hebt. Jij hebt deze dienst ingekocht. Je hebt bij wijze van spreken aan Rembrand gevraagd of hij ook een Mondriaan kan schilderen, en het eindresultaat valt je nu tegen. Het is sowieso natuurlijk lastige materie want over smaak valt wel/niet te twisten.

 

Ik ben er van overtuigd dat je de zaak nog ten goede kunt keren.

 

Veel succes!!! Ard

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De vraag is denk ik wat een neutrale derde (vormgevingsdeskundige) ervan zou vinden, gegeven jouw briefing en het resultaat. Als die zou zeggen "broddelwerk" dan kun je met recht en rede bezwaar maken, verbetering eisen en als dat niet tot een acceptabel resultaat leidt uiteindelijk de overeenkomst ontbinden. Maar als die zou zeggen "tsja, misschien vind jij het niet mooi, maar het voldoet aan alle redelijke eisen", dan heb je pech, vrees ik.

 

Overigens gaat het eventuele geschil niet om het aanbetaalde deel, maar om het gehele factuurbedrag.

 

Ondertussen kun je misschien nog proberen het informeel op te lossen, door zo'n neutrale derde erbij te halen. Iemand die met een frisse blik naar beide standpunten (en natuurlijk naar de vormgeving) kijkt.

Link naar reactie
  • 0

Wat - naast de opmerkingen die Zaph Peter Bonjernoor maakt en waar ik het volledig mee eens ben - zou kunnen helpen is het alsnog maken van een briefing. Je merkt namelijk op dat de briefing door het bureau gemaakt zou moeten worden en dat je eht slecht vindt dat dat niet gebeurd is, maar dat is niet correct: jíj moet een duidelijke briefing maken. Jij weet immers wat je wilt, dus jij bent degene die het beste dat onder woorden kunt brengen.

 

Mijn advies: omschrijf wat je wilt/had willen hebben. Omschrijf in woorden hoe de 'feel' moet zijn, wat die teweeg moet brengen bij je klanten, en hoe je die stijl omschrijft. Beschrijf heel duidelijk, liefst aan de hand van voorbeelden, precies hoe je eindresultaat eruit zou moeten zien. Neem vervolgens die omschrijving mee naar de opdrachtnemer, en vertel hem dat je graag met hem werkt aan een goed eindresultaat, echter, dat je hoopt dat het design wel in de stijl van de briefing wordt - dat is een essentieel punt voor het slagen van eht eindproject.

 

Op deze wijze kan de designer nogmaals zijn schoders eronder zetten, en een nieuwe, goed onderbouwde poging wagen aan jouw wensen tegemoet te komen. Zo hou je de communicatie op gang, en laat je zien dat je graag met hen samenwerkt - maar wel met een eindresultaat zoals je dat voor ogen hebt.

 

Nog neit opgeven dus, er is ongetwijfeld nog wel het één en ander mogelijk indien je maar positief en meewerkend blijft! Succes! :)

Link naar reactie
  • 0

Er is duidelijk geen "click" tussen jullie. Dan kan je aan blijven modderen maar ook in goed overleg stoppen.

 

Stoppen en verlies nemen is iets wat veel ondernemers (ook ik) niet goed kunnen. Er zit al (veel) geld dus pomp je maar door tot je in ieder geval iets hebt met het gevaar dat je de zaak uiteindelijk toch moet stoppen en nog veel meer geld en vooral kostbare tijd kwijt bent.

 

Er zijn ook bureau's die op no cure no pay basis werken. Als je dan een goede basis design hebt kan je dit zelfs nog uit laten werken onder je huidige contract.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

pff... wat vervelend! Dat was ook onze grote angst en helaas hebben wij dit deels ook meegemaakt.

 

Het heeft ons een heleboel geld gekost maar we zijn uiteindelijk toch maar naar een vormgever overgestapt die ons nu een hele mooie site heeft ontworpen. Het geld wat ik kwijt ben aan die ander... nou... daar denk ik maar niet meer aan :(

Maar ja, het was de keuze of met een site online gaan waar ik niet helemaal achter sta en die achteraf gezien helemaal niets toevoegde aan de markt of helemaal opnieuw beginnen...

Link naar reactie
  • 0

Ik ben erg technisch ingesteld en sta dus eigenlijk met mijn voeten in de andere kant van de branche. Als ik een onduidelijke opdracht krijg vanuit een klant, zal ik daar zelf de moeite voor moeten doen om het helder te krijgen en om de klant de juiste richting in te sturen. Als het jouw een paar duizend euro kost, zou je verwachten dat het bureau hier ook kundig genoeg voor is.

 

Bij de meeste "dure bureau's" is het normaal dat ze een stuk of 2/3 schetsen maken in verschillende stijlen. De beste kunnen ze dan verder in detail uitwerken.

 

Zoals al eerder genoemd, is zo'n derde partij wel een goed idee. Zeker omdat je niet heel gemakkelijk het geld en tijd wil weggooien wat erin is geinvesteerd. Echt een gemakkelijke oplossing is er denk ik niet.. helaas.

Link naar reactie
  • 0

Als designer zijnde is het het risico van het vak dat een klant een ontwerp niet mooi vind.

 

Welicht kun je het bedrijf vragen om een andere vormgever in te huren die beter past bij de stijl die je in gedachten hebt.

 

Je moet vooral goed kijken naar de inhoud van de portfolio van een ontwerper. Zodat je kunt checken of het is wat je zoekt en of de smaak bij je past, want vormgeving is erg subjectief.

Link naar reactie
  • 0

Heeft het bureau in haar algemene voorwaarden staan dat ze een vaststaand aantal voorstellen maakt of gaat dit in termen van 'redelijkheid' ?

 

Een vormgever inhuren is deels 'risicodragend', omdat je iemand voor je aan het werk zet op basis van te verwachten uitkomsten. Dat daar iets uit kan komen dat jou niet aanspreekt is een risico dat je samen met de vormgever draagt; die steekt hier ten slotte wel tijd en energie in, en tenzij je echt kan aantonen dat iemand er met de pet naar gegooid heeft is het toch redelijk dat je hun tijd vergoedt.

 

Echter: wat jij hier benoemt klinkt nog lang niet als een gebed zonder eind of verloren zaak. Je zou om te beginnen een designer kunnen zoeken die jouw input leest en het ontwerpwerk beoordeelt op de vertaalslag die al dan niet goed gemaakt is.

Daarnaast is het niet zo raar om voor zo'n bedrag nog een of twee voorstellen meer te willen zien- maar op basis van de voorgaande ervaring wel met een uitgebreidere briefing (waarin ik het eens ben dat je daar als designbureau zelf voor moet zorgen, als een klant niet in staat is iets fatsoenlijks op te leveren, hetzij uit onkunde of tijdgebrek of slordigheid- ten slotte neem je daarmee verantwoordelijkheid over het eindproduct en kan je als designer niets aangerekend worden als het duidelijk is dat briefing en voorstel met elkaar corresponderen).

 

De voorbeelden die jij noemt zijn tamelijk cleane ontwerpen; het moet niet zo heel moeilijk zijn om in die richting te ontwerpen. Het zou ook nog zo kunnen zijn dat de input die jij hebt gegeven voor vormgevers hele andere dingen betekenen. Of dat er toch niet zulke goede freelancers in het netwerk van je opdrachtnemer zitten.

 

Als je jouw input en de voorstellen even aan me mailt kan ik beter inschatten waar de kink in de kabel zit. Eventeel kan ik je wat tips aan de hand doen voor de communicatie met de opdrachtnemer.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn vroegere baas zei het al: communicatie is een moeilijk vak. Misschien heb jij niet genoeg duidelijk kunnen maken wat je precies wilt, misschien heeft de vormgever jouw woorden verkeerd geïnterpreteerd. Hoe dan ook, een lastige situatie en ik kan me voorstellen dat beide partijen er een peu nerveu van worden.

 

Hopelijk heb je inmiddels n.a.v. de vele tips resultaat geboekt, buiten het kostenplaatje loopt het hele verhaal nu ook een fikse vertraging op.

 

Laat even weten hoe het allemaal is afgelopen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.