Jump to content
sascha
Verberg

tussen wal en schip

vraag

Momenteel bezig met schrijven ondernemersplan, healthy fastfood concept.

Heb nog geen pand, kan overal aan schattingen komen betr. inventaris, goodwill, apparatuur, personeelskosten, etcetera

Maar, omdat er nog niks is, val ik iedere keer tussen wal en schip. Ik twijfel aan ieder bedrag, omdat het nog even kan duren voordat het concreet wordt, is het iets om een veiligheidsmarge bij dingen als verbouwingskosten, installatiekosten en leveringen etc. erbij bovenop te drukken, stel iets van 5%?

Voor zover ik weet, moet je de start-up kosten behoorlijk uitgewerkt hebben, eenmaal het geld beschikbaar, kan je niet aankomen met : eeh, 't is inmiddels iets duurder geworden, de verbouwing duurt langer dan gedacht. Hoe pak ik dit aan?

Of beter een budget in te stellen?

Doel is om een uiteindelijk zo reeel mogelijk kostenplaatje qua investering te krijgen, om de boer mee op te kunnen.

 

Link to post
Share on other sites

10 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Tja, je wil inderdaad niet te weinig vragen, maar ook weer niet veelste veel. Het beste is om zo uitgebreid mogelijk onderzoek te doen naar de kosten en dan creatief om te gaan met het te investeren geld. Wat mij opvalt is dat er nagenoeg altijd wel een manier is om iets gedaan te krijgen.

 

Verval niet in het eeuwig plannen, het doen is namelijk het leukste :D


HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Inderdaad. Je moet de kosten wél goed inschatten, maar niet te gedetailleerd. Neem een reserve van 15%, naar boven EN naar beneden. In de praktijk blijkt dat de ene post duurder uitvalt, maar de andere post weer meevalt. Vooral kosten van aannemers zijn moeilijk te voorspellen. Als de aannemer te duur wordt, kun je besluiten bepaalde zaken zelf te doen of op een nadere manier op te lossen.

 

Reken de zaak rustig 26 keer door. Op een gegevenmoment krijg je steeds de zelfde uitkomst. Als je je daar prettig bij voelt, is dat je budget en moet je het daar voor doen. punt uit. Het is aan jouw als ondernemer om de gewenste kwaliteit te realiseren binnen het afgesproken budget.

 

P.S. In de praktijk blijkt dat je toch niet krijgt wat je nodig hebt, maar dat je gebruikt wat je krijgen kan. Dan gaat je plannetje zo de vuilnisbak in en dan moet je alles uit de kast trekken om de zaken goed voor elkaar te krijgen.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Sascha,

 

Als ervaren ondernemer en coach constateer ik regelmatig dat beginnende ondernemers moeite hebben om hun plannen realistisch op te stellen. En altijd blijven ze maar doormodderen omdat ze denken dat een coach te veel geld kost. Welnu kijk eens in het Financieel Dagblad of de Staatscourant, daar staat elke week een hele grote groep dommerikken die vanwege een faillissement veel meer geld kwijt zijn dan de kosten van een coach. Een goede coach levert je geld op.

 

Dus stel je in verbinding met een ervaren ondernemer en laat deze objectief en kritisch naar je plannen kijken. Op deze manier kom je er achter wat er goed en fout is aan je plan.

 

Succes.

 

Met vriendelijke groet,

 

Michael Klijn.

 

 


www.droombureau.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hoi Michael,

 

Als ervaren ondernemer en coach constateer ik regelmatig dat beginnende ondernemers moeite hebben om hun plannen realistisch op te stellen. En altijd blijven ze maar doormodderen omdat ze denken dat een coach te veel geld kost.

Daarom ben ik ook op zoek naar een coach. Ik kom uit zo'n beetje de domste bedrijfstak van het moment, en wil geen bedrijf beginnen omdat ik zo verknocht ben aan het vak. Uiteindelijk een concept neer te zetten om te gaan franchisen, maar eerst maar es beginnen bij het begin. Die groei daartussen alleen zou enorme verspilling van tijd zijn, en groei vertragen. Doormodderen is niet mijn motto, doorgroeien wel.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Sascha,

 

Als wij je moeten helpen stuur dan een mailtje via onze website.

 

Overigens is geen enkele bedrijfstak dom. Alles is te verkopen mits je het op de juiste manier met de juiste boodschap doet.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Michael Klijn.


www.droombureau.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Michael,

 

Ik wil niet vervelend zijn, maar ik heb meer dan een week geleden ook via jullie website een vraag gesteld. Hierop is geen antwoord gekomen.

 

Michel


Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ha Michael,

 

Ik wordt eerlijk gezegd een beetje moe van adviseurs, die dit soort fora en andere gelegenheden gebruiken om hun te dure diensten aan te bieden aan naïve ondernemers, die niet weten wat er in de wereld te koop is. Je hebt ongelijk als je vind dat ondernemers jouw op voorhand moeten betalen voor je diensten. Er zijn zat alternatieven.

 

Ik stel voor dat je dit forum gebruikt om antwoord te geven op vragen van ondernemers en dat je ophoud via deze weg opdrachtjes te scoren. Er valt niets te verdienen aan starters, tenzij je er in investeerd, en dat doe je klaarblijkelijk niet.

 

Ik hoop dat je je aan de mores van dit forum kunt houden, anders wordt het vervelend en daar zit niemand op te wachten.

 

Groeten,

Nils de Witte

moderator van deze board.

 

 


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Hihi, Nils, je 'hondje' past in een keer veel beter bij de tekst! ;)

Maar aan de andere kant, is het niet raar via deze weg, wat te 'zien' van deze of gene aanbieder. Heb inmiddels Antoinette al genoeg lastiggevallen, stuur Ben soon een mailtje!

Tot gauw!

Sascha

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ha Sascha,

 

"Zien" wat er te koop is, is geen probleen. "Expert members" bekleden een vertrouwenspositie op dit forum. Ze dienen terughoudend te zijn met het geven van "adviezen" die neerkomen op "betaal mij en ik maak je blij". Dat is alles.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er is 1 lid online en 45 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept