• 0

Van freelance naar vast contract

Ik ben sinds begin 2006 zelfstandig, maar heb een baan aangenomen bij mijn hoofdklant. Die klant is echter mijn enige klant geweest in 2007, en wel op full time basis.

Ik vraag me nu af wat een fiscale consequenties kunnen zijn bij het aangaan van een dienstverband, en of het verstandig is om per direct te beginnen.

 

De gegevens zijn als volgt:

 

Begonnen in mei 2006, 5 klanten in 2006.

In November 2006 begonnen bij de bewuste klant, en zit daar sindsdien full-time, en heb daarnaast geen andere klanten gehad (die ene dag voor een ander bedrijf buiten beschouwing houdend)

Ik heb wel een VAR-verklaring gekregen, maar heb niet kunnen voorspellen dat ik bij dit bedrijf zolang zou zitten.

Ik heb voor vorig jaar en dit jaar rekening gehouden met alle aftrek die je kunt krijgen als ondernemer, en het zou me veel geld kosten als dat nu niet door gaat.

 

Mijn accountant heeft me geadviseerd om per 1 januari 2008 in dienst te treden, om mogelijke naheffingen te vermijden. Ik hoor van een aantal mensen die het hebben nagevraagd aan een andere accountant, dat het geen issue is, maar die kennen wellicht mijn situatie niet.

 

Overigens wil ik de onderneming niet opheffen, maar af en toe een klusje kunnen doen. of door kunnen gaan als het werken in loondienst me niet bevalt.

 

Any ideas?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het komt, zonder de details te kennen, overduidelijk over als een fictief dienstverband waarbij dus inderdaad een naheffing gedaan kan worden.

 

Duidelijke info:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/sportevenementen/sportevenementen-07.html

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Wat was de uitkomst van de VAR? Een VAR hebben zegt op zichzelf niks.

 

Hoeveel opdrachtgevers heb je op het VAR-aanvraagformulier voor 2007 ingevuld?

 

Als je daar meerdere opdrachtgevers hebt ingevuld, heb je dan de belastingdienst geïnformeerd dat de werkelijkheid inmiddels anders blijkt te zijn? Hoe reageerde de belastingdienst daarop?

Link naar reactie
  • 0

Wat was de uitkomst van de VAR? Een VAR hebben zegt op zichzelf niks.

 

Hoeveel opdrachtgevers heb je op het VAR-aanvraagformulier voor 2007 ingevuld?

 

Als je daar meerdere opdrachtgevers hebt ingevuld, heb je dan de belastingdienst geïnformeerd dat de werkelijkheid inmiddels anders blijkt te zijn? Hoe reageerde de belastingdienst daarop?

 

Ik heb de VAR gekregen op basis van de prognose dat ik meerdere opdrachtgevers zou hebben, dat is nog niet het geval op dit moment. Ik heb de belastingdienst daar nog niet over geinformeerd, aangezien ik in principe nog 3 maanden heb om wel die 3 opdrachtgevers te krijgen.

 

De reden waarom ik het vraag, is dat bij de opdrachtgever waar ik een baan aangeboden heb gekregen, ze liever hebben dat ik per direct in dienst kom, ipv 1 Januari. Vandaar de bewering van 'hun' accountant dat het niets uit maakt.

 

Ik heb hier mijn twijfels over.

Link naar reactie
  • 0
Ik heb de VAR gekregen op basis van de prognose dat ik meerdere opdrachtgevers zou hebben

 

Maar als je het hele jaar fulltime bij één opdrachtgever zit, dan weten zowel jij als de opdrachtgever dat dat niet kan kloppen. En dan riekt de situatie naar premieontduiking. In deze situatie kan de belastingdienst bij jou aankloppen met naheffingen. Jij bent immers verantwoordelijk voor de informatie op de VAR-aanvraag en voor het (nog) niet melden van de nieuwe werkelijkheid.

 

aangezien ik in principe nog 3 maanden heb om wel die 3 opdrachtgevers te krijgen.

 

Klopt, maar dan wordt het rap tijd om voor die opdrachtgevers te gaan zorgen.

 

Ik zie niet 1-2-3 wat het tijdstip van indiensttreden hiermee te maken heeft.

Link naar reactie
  • 0

Als ik in 2008 in dienst treedt, dan is dat in ieder geval een ander boekjaar, en een aantal maanden geen werk van de betreffende opdrachtgever lijkt me toch ook meer in het voordeel van mijn ondernemersschap spreken.

 

Die opdrachten krijg ik wel, dat is het probleem niet, het gaat mij om er zeker (voor zover dat kan) van te zijn dat de belastingdienst niet achteraf een heffing gaat opleggen, door ook mijn best te doen om de resterende maanden als ondernemer te opereren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.