• 0

VAR gevraagd bij factuur Stichting

Ik doe al tijden lang zaken binnen een Stichting rechtsvorm.

Deze is jaren geleden gekozen om meerdere redenen.

 

Echter nu kreeg ik afgelopen weekend voor het eerst de vraag of ik even een VAR wilde geven.

 

De factuur die ik altijd maak, laat duidelijk het BTW nummer, KvK nummer, etc etc zien en is gewoon een bedrijf, een aparte rechtspersoon.

 

Een deel van de opgevoerde kosten was 'organisatie kosten', een ander deel was 'muzikale invulling ten behoeve van feest x'. Voor dat laatste onderdeel verwacht mijn debiteur nu dus een VAR-verklaring, omdat ik in persone daar aanwezig ben geweest om mijn kunstje te doen (lees: ik ben een DJ).

 

Echter ik zie dit als een dienst die vanuit de Stichting geleverd wordt, en ik 'vrijwillig' voor de Stichting, waardoor er ook geen loonbelasting, sociale premies, verzekeringen etc afgedragen hoeven te worden.

 

Ik pareerde ook met de stelling: als jullie nou een schilder van Schilderwerken B.V. laten komen en je krijgt een factuur voor het werk, vraag je dan ook om een VAR?

 

Wat moet ik hier bij doen, en wat is de arbeidsrechtelijke hoedanigheid van deze materie?

 

Zou het misschien een idee zijn om een regel op de facturen toe te voegen met daarin een disclaimer in de vorm van 'de inner van deze factuur verklaard geen werknemer te zijn van de opdrachtgever en vrijwaard de opdrachtgever van loonbelastingen en sociale premies' ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is heel redelijk dat de opdrachtgever een VAR vraagt voor werk dat ook als werknemer gedaan zou kunnen worden. De opdrachtgever zou immers inhoudingsplichtig kunnen zijn. Dat je vanuit een rechtspersoon werkt en factureert verandert daar niets aan. Een werknemer kan een BV oprichten en facturen sturen, maar zich verder toch als werknemer blijven gedragen. Voor iemand die vanuit een BV werkt is er daarom een VAR-DGA, die de opdrachtgever duidelijkheid geeft over het inhouden van loonheffingen.

 

Maar ik weet niet hoe het precies zit als je via een stichting werkt. Er is geen VAR-Stichting o.i.d.

 

Het arbeidsrechtelijke verhaal wordt uitgeneuzeld in de Beleidsregels beoordeling dienstbetrekking. Hier kan ik helaas niets vinden over werken via een stichting.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe in principe vrijwilligerswerk voor de stichting.

De stichting cashed, ik ontvang echt zero, nop, nada.

 

De centen blijven in de kas en worden aangewend voor het uitvoeren van de ideaal doelen (promotie van de muzieksoort door uitgeven van geluidsdragers), waar dik verlies op gedraaid wordt.

Link naar reactie
  • 0

 

Het is een constructie die makkelijk misbruikt kan worden. Ik richt een stichting op, doe werkzaamheden en factureer uit naam van die stichting (zogenaamd als vrijwilliger), om de inkomsten vervolgens te gebruiken voor een auto, een werkplaats, inkopen alsmede reis- en verblijfskosten die op het randje van zakelijk/particulier liggen. Jouw opdrachtgever heeft echter een ketenaansprakelijkheid en verlangt daarom duidelijkheid over jouw relatie met de Belastingdienst.

 

Vraag: zijn bestuur en 'vrijwilligers' verschillende personen?

 

Vraag: zijn opdrachtgever bekend met jullie constructie, of duikt die ineens op op de factuur?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vraag 1: bestuur bestaat uit 3 man, ik ben er wel 1 van ja......

 

Vraag 2: Wij factureren de opdrachtgever factureer al 3 jaar op dezelfde wijze. Dit is de eerste keer dat ze het erover hebben.

 

 

Mijn respons zou echter zijn: wat voor een VAR zou van toepassing zijn? En wat houdt dit verder in voor mijn ib/vpb plichtigheid? Om nog maar niet te spreken van loonbelasting/sociale premies......alhoewel ik niet denk dat dat van toepassing is, aangezien de Stichting niemand inhuurt of uitbetaald.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.