• 0

hoe zit het nou met een: stichting, coöperatieve vereniging, vereniging ?

Hallo allemaal,

 

ik ben al een tijdje bezig met informatie inwinnen maar ik kom er niet helemaal uit. Ik zal de situatie even uitleggen.

 

Ik woon in een pand met daarin een aantal appartementen gelegen. Het is een opgebouwd kantoorpand waar iedereen wel een eigen keuken, slaapkamer en woonkamer heeft, maar de WC en douche zijn gedeeld.

 

Het GWL, TV en Internet word dus ook algemeen aangeboden en we hebben maar 1 meter. De huisgenoot die dit altijd heeft verzorgd is plots verhuisd en ons achter gelaten met de problemen.

 

Nou heb ik van verschillende kanten gehoord dat het mogelijk is om een stichting, vereniging of iets als een coöperatieve vereniging op te zetten en daar een zakelijke rekening bij te nemen. Automatisch lid worden als je in het pand komt wonen, via een vaste versleuteling waar iedereen voor moet tekenen een maandelijks bedrag vast stellen, en een gezamelijke zakelijke rekening openen. Mocht iemand niet betalen via een "contractje" daar aanspraak op kunnen maken en dat soort afspraken. Hoofddoel: dat er niet meer 1 iemand persoonlijk aansprakelijk is voor alle rekeningen.

 

Nou is mijn vraag, is zoiets mogelijk? Zo ja, in welke vorm? Zo nee, zijn er misschien andere manieren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

Yep, dat gebeurt wel vaker.

 

Je organiseert een bewonersvergadering, besluit om een stichting of een vereniging op te richten, stelt een bestuur aan (voorzitter, secretaris, penningmeester), gaat naar de notaris (met gegevens van de bestuursleden), laat die rechtspersoon oprichten, opent een bankrekening (Postbank heeft aparte afdeling daarvoor), maakt overeenkomsten met alle bewoners waarin vastgelegd wordt dat ze maandelijks een bijdrage betalen en laat de contracten met leveranciers overzetten op naam van de rechtspersoon. Besef wel dat die stichting/vereniging behoorlijk bestuurd moet worden.

 

Maar dat heeft niet zoveel met innovatief ondernemen te maken. Zoek eens op bewonersvereniging, of vraag info aan bij het notariaat (KNB) en de Postbank.

 

Succes! ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.