• 0

BTW aftrek privégebruik auto

Heb de belastingdienst gesproken over de privéauto.

Dit is wat ze zeiden:

- Alleen de zakelijke km dienen te worden bijgehouden en mogen tegen € 0,19 per km bij de autokosten worden opgenomen.

Zelf doe ik:

Crediteuren

Aan Kilometervergoeding

+

Kilometervergoeding

Aan Privéopnamen

Klopt dit?

 

- Tevens mag er een deel (uitgangspunt 75%) van de BTW van de kosten op onderhoud worden afgetrokken.

Hoe verwerk ik dit in de boekhouding?

Voer ik dan de facturen geheel in, of alleen de BTW, of...?

Kan iemand mij hier de juiste uitleg voor geven + de juiste journaalpost.

 

Bedankt alvast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Debora,

 

die kilometers zijn natuurlijk kosten voor jouw eenmanszaak. En omdat ze gemaakt zijn met een privé auto, is de tegenboeking een " privé-storting"

 

De juiste boeking is:

 

Kilometerdeclaraties (kostenrekening in de rubriek vervoerskosten)

aan Privé-storting (privé-rekening)

 

De BTW boek je als volgt:

 

Te vorderen BTW kilometerdeclaraties

aan Kilometerdeclaraties

 

Je hoeft geen factuur aan jezelf te versturen. Je moet wel alle bonnetjes van brandstof, onderhoud e.d. bewaren en op een Excel-sheet je zakelijk verreden kilometers bijhouden, liefst zo gedocumenteerd mogelijk. Zorg er ook voor dat je kilometeradministratie aansluit met je agenda e.d.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik niet begrijp is dat je van de kosten die je hebt gemaakt aan het onderhoud van de privéauto een stukje btw mag terugvorderen, maar als je dat stukje dan toeschrijft aan kilometerdeclaraties, dan nemen die kosten toch af (Credit) waardoor er per saldo niks lijkt te gebeuren, of eigenlijk lijkt er juist een stijging van het EV en van de opbrengsten te ontstaan, maar dit moet toch juist afnemen, zodat je uiteindelijk minder belasting hoeft te betalen?

Link naar reactie
  • 0

De kilometerdeclaraties verlagen je winst, dus minder inkomstenbelasting verschuldigd.

 

De BTW mag je in aftrek brengen als voorbelasting, dus minder BTW verschuldigd.

 

Je moet het zo zien:

 

Het bedrag van € 0,19 per km is inclusief BTW. In dit bedrag zit bv BTW verstopt van brandstof en onderhoud. Vandaar de boeking:

 

Te vorderen BTW

aan Kilometerdeclaratie

 

Het meest zuiver is om de kilometerdeclaraties over te boeken van een zakelijke rekening naar een privé bankrekening. Je krijgt dan de boeking:

 

Kilometerdeclaraties

aan Bank,

 

maar in de praktijk doet vrijwel geen enkele ondernemer dat, vandaar de tegenboeking als privé-storting.

 

Je moet het zo zien:

De onderneming betaalt de kilometerdeclaraties aan jou uit en vervolgens boek jij het bedrag weer terug in de zaak. Vandaar die storting.

 

Je eigen vermogen neemt toe, maar dat leidt niet tot meer belasting. Belasting wordt geheven over winst en niet over privé-onttrekkingen en -stortingen. Door een hoger eigen vermogen kun je wel een hogere f.o.r. opbouwen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.