• 0

2.0 widget marketing

Widgets

 

Wat hebben Google, Nokia, Yahoo, MySpace, Microsoft en Netvibes met elkaar te maken? Naast het feit dat het allemaal succesvolle bedrijven zijn, hebben ze ook op één of andere manier te maken met een nieuw marketingfenomeen: widgets.

 

 

Wat is een widget?

Een widget is een fancy woordje voor een mini-internetapplicatie die door een 3e partij word aangeboden. Een Widget kan makkelijke manier in een internetpagina geïntegreerd kan worden. Dit kan door een code ( vaak HTML of Java) die vrijgegeven word.

 

Waar worden widgets gebruikt?

Er zijn veel pagina’s die door de gebruiker zelf tot op een zekere hoogte kunnen worden aangepast, zelfs zo ver dat je zelf stukjes HTML code kan plaatsen.

 

Sociale netwerken

De profielenpagina’s van bekende sociale netwerken als MySpace, Facebook, Piczo, Xanga I Live Spaces, Bebo et. zijn de primaire doelgroep voor de meeste bedrijven die widgets aanbieden. De grote vrijheid in het aanpassen van je profielpagina op deze sites heeft voor de popularisatie van widgets geleid

 

Online startpagina’s

Dat online startpagina’s zoals I Google, Microsoft als Yahoo hebben hiervoor een product, terwijl ook alternatieven als Netvibes en Pageflakes populair zijn. Ook deze startpagina’s worden gekenmerkt door een hoge aanpasbaarheid: vrijwel elk blokje kan worden ingevuld met content naar de keuze van de gebruiker. Het is duidelijk dat widgets hier het grootse aandeel in krijgen.

 

Weblogs

Zoals hierboven ook al aangetoond zijn ook weblogs uitstekend geschikt om widgets in te integreren. Het is zelfs zo dat vele online weblogdiensten zoals bijvoorbeeld SixApart , Blogger, Wordpress plugins aanbieden die het plaatsen van widgets nog meer vermakkelijken.

 

 

Widget Marketing

Widgets worden een belangrijk marketing middel voor bedrijven. Het is makkelijker om mensen beter aan een merk te kunnen binden, meer bezoekers binnen te halen en zelfs meer directe omzet te genereren: widget marketing wordt een belangrijke nieuwe online strategie.

 

widgets.jpg

www.widgia.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij geef ik hier informatie weg waarvan 98% op dit forum niet weet dat het bestaat.

 

Helaas word mij info zeer gewaardeerd op ander forums. hier dus niet!

 

Spammen is voor mij niet nodig, aangezien ik gebruik van widgets maak word er reklame voor mij gemaakt..get the point?

 

 

Deze info is belangerijk voor alle bedrijven die reklame maken of produkten verkopen op het internet.

Waarom? omdat banners vereleden tijd worden en widgets een stuk dynamischer zijn en zich snel verspreiden via blogs en social sites.

 

Voor de degene die meer info willen, google ''widgets'' of pm me voor het geval ik het spamhoekje word gedouwd.

www.widgia.com

Link naar reactie
  • 0

 

Thanks voor de info. Kan je ook voorbeelden geven van widget-marketing?

 

Let maar niet op het gemopper. ;)

 

Ja hoor graag, stel je hebt een online shop voor baby spullen.

Dan kan je bv een widget laten maken zoals ''babyticker'' http://babystrology.com/tickers/ Deze widget o.a gebruikt worden door bv moeder 1 die het op een profile page plaatsen of een blog die ze bijhouden.

 

Moeder 2 heeft ook een blog en vind dit een leuke content die zei ook op haar blog wil plaatses. In dit geval zal ze op de widget drukken en komt automatisch op de site terecht waardoor de baby shop al een potienele koper heeft op de site. koopt ze niks? geen probleem ze plaats de widget ook op haar blog omdat ze deze content ook wil hebben. Dit betekent toch weer gratis reklame.

 

Vb heb ik op me blog geplaats:http://webgets.blogspot.com/2007/08/baby-pregnancy-ticker.html

 

Met een goeie widget zal je snel een sneeuwbal effect creeren.

Dit komt simpelweg omdat men dynamisch content kan plaatsen zonder of weinig kennis van scripten.

 

 

Let op dit is goed voor de zoekmachines omdat je zo automatisch backlink krijgt.

 

www.widgia.com

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb mijn excuses al aangeboden bij widget, was iets te snel, maar komt omdat ik zelf ook met het toepassen van widgets bezig ben, veel toepassing zijn mij al bekend, vandaar mijn reactie.

 

Er valt hier nog veel meer te vertellen over widgets begrijp ik.

 

Ga door widget :-)

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Hier zijn we er ook druk mee. O.a. met het ontwikkelen van een website compleet gebaseerd op widgets om daarmee een redelijk traditionele markt open te breken. Erg leuke materie, ineens gaat het weer 10 stappen verder dan een normale website ontwikkelen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hier zijn we er ook druk mee. O.a. met het ontwikkelen van een website compleet gebaseerd op widgets om daarmee een redelijk traditionele markt open te breken. Erg leuke materie, ineens gaat het weer 10 stappen verder dan een normale website ontwikkelen.

 

 

Wij zijn er ook sinds 2 maanden mee bezig, ik moet zeggen dat dit project een zeer goede start heeft, vergleken met de '' normale websites'' die we eerst maakten.

We zijn midddels door een groot bedrijf uit amerika benaderd, misschien dat er wat uit komt.

Deze hadden ons benaderd nadat ze onze content hadden gespot ergens op het web. Deze content is ook verspreid door een andere personen die het op hun profiel hadden geplaats.

 

www.widgia.com

Link naar reactie
  • 0

Ik had toch het idee dat widgets iets anders zijn dan gewone embedded flashfiles.

 

Echte widgets, zoals je in Windows Vista kunt installeren, zijn toch echt iets heel anders...

 

Klopt widgets komen in diverse varianten, wij maken bv widgets die via het web te verspreiden zijn. De desktop widgets van bv Windows of Apple zijn bedoeld voor de desktop.

 

Het woord widget is trouwens niet een officieel woord, het is gewoon ergens bedacht net als web2.

www.widgia.com

Link naar reactie
  • 1

Ik zou zeker voor flash gaan. Veel social networks (o.a. hyves) accepteren geen javascript, enkel flash. Bij het maken van de widget moet je ook nadenken over wat je ermee wil gaan doen en welke netwerken belangrijk zijn voor jouw widget.

 

Je hebt eigenlijk twee grote kampen, het één is facebook waar je apart een applicatie voor moet schrijven. De ander is OpenSocial waar bijvoorbeeld hyves, myspace en linkedin op zijn aangesloten. Je kan dus kiezen om je widget/ applicatie voor beide of één van de twee te bouwen, hoe dat moet kun je vinden op:

 

http://code.google.com/apis/opensocial/

http://developers.facebook.com/

 

Tegenwoordig heeft facebook in het kader van dataportability ook het zogenoemde facebook connect (http://developers.facebook.com/connect.php) hiermee kan je naast de widget binnen het facebook netwerk plaatsen diezelfde gebruiker/ bezoeker van jouw widget ook met diezelfde facebook login-gegevens laten participeren op jouw website. Daar valt ook zeker veel mee te doen.

 

Ik heb nog wel eens widgets ontworpen voor klanten en heb toen de bewuste keuze gemaakt om de widget in een standaard (of twee standaard) IAB formaten te maken. Dit waren 300x250 en 336x280. Dit omdat niet iedere widget vanuit niets het virale effect zal bereiken en ze op deze manier de campagne een aanzwengeling konden geven door te adverteren met de widget.

 

Welke doelgroep en welk doel moeten de widgets precies dienen? Is het de bedoeling dat ze content serveren van site A op site B, is deze content dynamisch of statisch? Moet de widget interactief zijn of niet?

Link naar reactie
  • 0

De uiteindelijke doelgroep is heel breed. Maar in eerste instantie moeten we het hebben van de jeugd in NL. En dan zijn Hyves en dergelijke dus erg belangrijk. Facebook is voornamelijk US voor zover ik weet dus dat wordt fase 2. De widgets kunnen zowel dynamisch als interactief zijn. De widgets moet actuele content serveren vanuit de API (site A) op diverse sites B's zoals Hyves etc, dat een gebruiker een keuze maakt en deze keuze moet weer de API in.

Link naar reactie
  • 0

Ondanks dat je op de NL markt gericht bent zou ik toch de widget(s) toevoegen op de grote widgetplatforms zoasl widgetbox, yourminis, clearspring etc.

Omdat ik uit ervaring zie dat ook NL gebruikers hier veel gebruik van maken.

Wil je je widgets toevoegen op Hyves dan kan je dit via deze url doen: http://www.hyves.nl/?module=widget&action=showWidgetSpecs

 

De widget word persoonlijk beoordeeld en bij goed keuring geplaats, dit duurt zo'n 4 weken gemiddeld.

www.widgia.com

Link naar reactie
  • 1

Ja dit klopt,het voordeel hiervan er geen rotzooi of spam widgets komen.

Voeg je widget toe op b.v widgetbox dan duurt het ongeveer 24 uur, ook hier worden de widgets peroonlijk gecontroleerd.

Eenmaal een goed reputatie, dan worden je widgets sneller beordeeld.

 

Voor distrubtie van je widgets zou ik persoonlijk tussen Gigya of clearspring kiezen , dit zijn de 2 grootste spelers op de widget distributie markt, en ze gratis.

 

 

 

5245v1.thumb.png.8e87c733c1c278ef7800f59e29d04e3e.png

www.widgia.com

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk, dat moet dus gebeuren. Dank en +1

 

Wat is precies de toegevoegde waarde van zo'n distributeur. Ik kan de widgets toch op onze website plaatsen om gekopieerd te worden en daarna zal het virale effect zijn werk doen. Versnelt zo'n distributeur dat proces of heeft ie ook een andere functie?

 

Heel veel mensen weten bv niet hoe je een embed code moet toevoegen, het voordeel van dit systeem is dat men simpelweg met 3 klikken de content kan toevoegen, zonder dat er gevraagd word om wat te kopieren.

 

Een widget platform zoals widgetbox heeft het voordeel dat het een soort google voor widgets is, dit betekent dat er gericht naar jou content gezocht kan worden en dat het in de ''etalage komt''

 

www.widgia.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.