Jump to content
guido24
Verberg

starters vragen over btw

vraag

hallo allemaal, ik ben een jongeman van 24 jaar en ben bezig een kleinschalige webwinkel op te zetten. Maar heb hier een aantal belastingtechnische vragen over. Op een site heb ik iets gelezen dat als je tot 5000 euro extra inkomsten geniet je niet btw plichtig bent en je vrijwaring hebt over verantwoording jegens de btd.

Ik ben een starter en ga het meer als hobby uitvoeren. Ik denk ook niet dat mijn "winst" meer zal zijn dan 400 euro per maand.

Welke verplichtingen ga ik krijgen?

en wat is precies het nut van een intracomunitair btw nummer?

Wie kan mij iets meer vertellen, ik heb zoiets van het is voor er bij een hobby waar ik veel tijd mee bezig ben en daartegenover de 400 niet veel voor stelt. Het weegt niet tegen elkaar op en ik word er niet rijk van.

Als ik dan ook nog eens omzetbelasting moet gaan betalen is het eigenlijk voor niks.

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer
Als ik dan ook nog eens omzetbelasting moet gaan betalen

Misverstand. Omzetbelasting betaal je niet als ondernemer, dat moet je namens de overheid heffen, administreren, incasseren, aangeven en afdragen. Consumenten betalen omzetbelasting op bijna alles dat ze kopen. Je moet wel inkomstenbelasting gaan betalen.

Verder klinkt het als iets in de schemerzone tussen een hobby en ondernemerschap (met btw-plicht). Maar met een winkel zit je denk ik al snel aan de kant van het ondernemerschap. Af en toe iets uit je postzegelverzameling verkopen is toch wat anders dan een postzegelwebwinkel hebben.

• 0
  • Rate this answer

Daar is een speciale dienst voor, en die heet Belastingdienst. Ga daar eerst een kijken naar btw-vragen, zoek vervolgens uit wat het verschil is tussen omzet en winst, en kom dan terug met overblijvende kwesties.

Topc gaat dicht.

Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Bring your business plan to a higher level!

All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

• Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

• Who's Online

Er zijn 11 leden online en 232 gasten

(See full list)    
  • Also interesting:

• Ondernemersplein

EN

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

More information   I accept