• 0

Belastingen

Hallo mensen,

 

Ik ben helemaal nieuw hier maar ik heb toch even een vraagje. Uit verschillende richtingen hoor ik het 1 en ander over belastingen.

 

Nu zit ik met de volgende vraag, stel ik wil starten, ik vraag een BTW nummer aan en registreer me bij de Kamer van Koophandel, hoeveel klanten moet ik dan hebben wil ik voor de belastingdienst geschikt zijn voor een BTW nummer. Dus hoeveel klanten moet ik krijgen zonder dat de Belastingdienst mijn BTW nummer weer afneemt.

 

Met vriendelijke groet, Christian :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iedereen kan een BTW Nummer aanvragen, je moet er wel rekening mee houden dat de belastingdienst je als ondernemer ziet. Dit houdt in dat je meerdere klanten moet hebben (niet afhankelijk zijn van één, want dan ziet de belastingdienst het als een dienstbetrekking).

 

Als je het nr aanvraagt dan vul je in of je meerdere klanten verwacht. Je maakt een schatting van je omzet en dan kan je een aantal maanden wachten op dat nummer. (Ik wacht al 2 maanden).

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Even terug naar de vraag van Christaan:

Hoeveel klanten moet ik krijgen zonder dat de Belastingdienst mijn BTW nummer weer afneemt.

 

Wil ik even iets toelichten:

 

Voor de BTW ben je ondernemer als je 'zelfstandig een bedrijf of beroep uitoefent'.

Voor de inkomstenbelasting ben je ondernemer als je 'winst uit onderneming' behaalt. Die beoordeling is alleen nodig als je van de speciale ondernemersregelingen voor de inkomstenbelasting gebruikt wilt maken.

 

Dus, het kan zijn dat je voor de BTW wel ondernemer bent, maar voor de inkomstenbelasting niet. Dan moet je je klanten wel BTW in rekening brengen, maar je kan geen geen gebruik maken van de ondernemersregelingen voor de inkomstenbelasting.

 

Het BTW-nummer krijg je dus altijd (kan even duren zoals ik van Persoon begrijp), maar is niet afhankelijk van het feit dat je voor de Belasting IB wel of geen ondernemer bent.

 

Meer informatie:

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Of je sofi-nummer ook je BTW-nummer is kan ik niets zinnings melden.

 

Maar over je opmerking dat je je BTW-nummer alleen nodig hebt als je zaken doet in het buitenland heb ik mijn vraagtekens.

Want als ondernemer verkoop je je producten en/of diensten. Je maakt omzet. Over die omzet moet je omzetbelasting berekenen. Omzetbelasting is beter bekend als BTW.

 

Het BTW-bedrag staat vermeldt op de rekeningen van je leveranciers en je brengt je klanten zelf ook BTW in rekening. Die BTW betaal je uiteindelijk aan de Belastingdienst.

 

Dus ik denk dat sowieso je BTW-nummer nodig hebt voor vermelding op de facturen (en niet alleen voor het buitenland).

 

Maar ik ben geen expert op dit gebied. Ik zal TaxAdvisor even benaderen!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Je BTW nummer is inderdaad verplicht, anders mag je geen btw inghouden enzo. Echter is een vermelding op een factuur, briefpapier, enz. in Nederland niet verplicht. Desondanks staat het wel netjes en compleet.

 

Ga je zaken doen over de grens, dan moet je het nummer wel vermelden op de factuur.

 

Vanmiddag weer gebeld, 17 min in de wacht gestaan en toen heb ik de verbinding maar verbroken... zonde van me tijd! Alleen wel een ergernis, ze kunnen toch opschieten??

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.