• 0

aankoop aandelen bestaande BV

Beste forumleden,

 

Momenteel ben ik in onderhandeling met een bestaande webwinkel BV om mij voor 50% in te kopen. Ondanks de nog verliesgevendheid van de BV geloof ik in het mogelijke succes.

 

Momenteel voorzie ik mij in levensonderhoud met een (goedlopende) eenmanszaak. Ik heb de volgende vragen:

 

- Kan ik de aandelen (lage waarde) beter in privé/eenmanszaak onderbrengen of kan ik beter een persoonlijke holding BV oprichten waar ik de aandelen in plaats. Ik wil natuurlijk voorkomen dat het eerste nog verliesgevende jaar van de BV ten koste gaat van mijn eenmanszaak en verwacht in de komende vijf jaar een sterke winstgroei.

- Hoe wordt mijn loon als DGA belast aangezien ik naast parttime DGA mijn eenmanszaak voort ga zetten

- Indien een holding het beste is, moet ik mijn DGA-salaris dan in de holding, de bestaande BV of in allebei doorbelasten

 

Ik heb het hele forum afgezocht, maar antwoorden op bovenstaande vragen heb ik niet passend kunnen vinden. Graag hoor ik meer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

 

Hoi WBAIM,

 

Aankoop door je eenmanszaak zou ik niet doen. Bij verkoop is de winst op de aandelen progressief belast.

 

Als je aankoopt in privé, is bij verkoop AB-heffing verschuldigd. Het tarief over de verkoopwinst is 25% (2007: 22%).

 

Indien je aankoopt door middel van een Holding kun je bij verkoop gebruik maken van de deelnemingsvrijstelling. De verkoopwinst kun je dan oppotten in je Holding. Pas als je Holding dividend uitkeert of als je de aandelen van je Holding verkoopt is belasting verschuldigd naar het AB-tarief. De Holding-structuur biedt dus meer mogelijkheden tot tax-planning.

 

In principe moet de BV een salaris aan je uitkeren van € 39.000. Als jij kunt aantonen dat je part-time werkt of - gezien de verliesgevende situatie van de BV - de BV een dergelijk salaris zich niet kan veroorloven, mag de BV een lager salaris aan je uitkeren. Ik zou hierover wel vooroverleg met de Belastingdienst plegen, om latere problemen te voorkomen.

 

Gebruikelijk is dat de werk-BV aan de Holding een management-fee uitbetaald, van waaruit de Holding jouw salaris betaalt. Ik ga er hier vanuit dat je niet sociaal verzekerd bent voor de werknemersverzekeringen. Dit is het geval indien je niet onder gezagsverhouding staat van de andere aandeelhouders.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.