• 0

Betaalt de belgische staat zijn fakturen niet?

Ik kan het op internet niet vinden, dus hierbij de vraag dan maar hier:

 

Ik heb een grote opdracht (>100k) naar tevredenheid uitgeleverd voor een overheidsorganisatie in België.

De faktuur heeft een betalingstermijn van 60 dagen, die inmiddels verstreken is.

 

Nu betaalt mijn klant de faktuur niet, met als reden : "Tot er een nieuwe regering is gevormd in België, mogen wij de faktuur niet betalen"

 

Ondanks alle contacten met projectleiding, administratie, financien krijg ik steeds hetzelfde antwoord.

 

Het contract is zelfs persoonlijk door de betreffende minister ondertekend!

 

Kan iemand mij vertellen of dit argument op waarheid berust, en wat eventueel vervolgstappen kunnen zijn, want voordat er in belgië een nieuwe regering zit....

 

Al met al kost me dit bakken met geld aan voorfinanciering van de geleverde materialen, lonen etc.

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat staat er op papier? Als de staat een contract tekent dat zij binnen 60 dagen naar oplevering betalen en er staat verder niet in dat ze wachten op een regering moet ook de staat gewoon voldoen aan de eisen. Indien ze dat niet doen komt gewoon je boeteclausule in actie?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het zou natuurlijk kunnen dat overheidsinstellingen zonder een officiele kapitein geen betalingen mogen verrichten. Maar is er dan geen demissionair kabinet?

 

Afgezien daarvan zou ik naar ze stellen 'prima als u een langere betalingstermijn wilt in verband met de vertraging van het nieuwe kabinet, maar de kosten hiervoor zal ik aan u factureren'. Dan stuur je een nieuwe factuur, waarin je aangeeft per periode een xx bedrag bij de factuur op te tellen, en dat u met medewerker xxx afesproken hebt dat het zo gaat gebeuren. If you can't beat them, join them.

Link naar reactie
  • 0

Nu betaalt mijn klant de faktuur niet, met als reden : "Tot er een nieuwe regering is gevormd in België, mogen wij de faktuur niet betalen"

 

 

Dat zou betekenen dat de belgische ambtenaren op dit moment ook geen loon krijgen. Dat de leverancier van koffie ook zijn geld niet krijgt. Dat de energierekening niet betaald wordt ....

 

Kortom, gezwets in het kwadraat.

 

Ik lever zelf geen diensten aan de belgische overheid maar hopelijk kan een ervaringsdeskundige je hierin helpen.

 

P.S. waarschijnlijk zullen hun inkoopvoorwaarden van toepassing zijn, wat zeggen die hierover? Als die hiermee conflicteren sta je natuurlijk heel sterk.

Link naar reactie
  • 0

Nar mijn mening wordt je voor het lapje gehouden en moet je actie nemen. Als er niet in de overeenkomst staat dat er niet betaald kan worden zolang er geen kabinet is, dan moeten ze gewoon betalen. Zoals Starterscoach opmerkt. Ze betalen die ambtenaren en de koffie toch ook? Als argument het demissionaire kabinet aanvoeren is onzin en weinig professioneel.

 

Ik zou de stukken met handtekeningen goed bewaren en meteen een incassoprocedure beginnen. Manen, kosten in rekening brengen, in gebreke stellen en voor de rechter slepen. Als je de indruk krijgt dat ze onder de betaling uit willen komen kan je conservatoir beslag laten leggen. Doet dat bij het departement EN bij de politiek verantwoordelijke die zijn handtekening onder de opdracht heeft gezet.

 

De overheid is niet altijd te vertrouwen. Vooral bij zo'n regeringswissel hebben de nieuwe politiek verantwoordelijken niet altijd zin om de verplichtingen van hun voorgangers na te komen.

 

Treed hard op!

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Verhaal klinkt bekend, de smoes van je opdrachtgever erachter niet. Mijn man (Belg) werkt in Belgie (0verheidsdienst) en heeft regelmatig te maken met aanbestedingen e.d. Zijn ervaring is inmiddels dat veel leveranciers niet meer meedoen in deze trajecten c.q. niet meer willen leveren omdat de Belgische overheid meestal veel te laat (tot wel 2 jaar na factuurdatum) betaalt.

Ik zou hier korte metten mee maken en desnoods, na ingebrekestelling etc., je opdrachtgever dagvaarden. En bij nieuwe opdrachten een aanzienlijk voorschot op de betaling eisen alvorens het werk wordt gestart.

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.