• 0

Kledingwinkel opstartproblemen

Beste HL'ers,

 

Ik ben bezig met de opstart van een kledingwinkel in het centrum van Alkmaar op een A1 locatie. Het plan is zo goed als geschreven, het is al een aantal maal gepitched aan investeerders en zelfs de bank (in samenhang met overheidsgaranties) is positief. Personeel is geregeld (hier ligt ook een van de succesfactoren van de onderneming).

 

Nu loop ik vast op een aantal punten;

- Leveranciers; uiteraard heb ik een aantal merken in gedachten waarvan ik de leveranciers gebeld heb. De meeste leveranciers haken af omdat er; ik nog geen andere merken heb.. Daarnaast is het merk bijvoorbeeld oververtegenwoordigd in Alkmaar of willen ze even aankijken hoe de winkel eruit komt te zien. Nu kan ik de winkel wel starten met een aantal standaard merken maar de speciale merken zijn juist het fundament van de winkel.

 

Hierom vroeg ik me af of er meerdere mogelijkheden zijn; bijvoorbeeld het starten van een samenwerking met een populaire winkel uit een andere stad die de inkoop met leveranciers al op orde heeft?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

 

Met vriendelijke groet,

 

Marc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ze afhaken omdat je geen andere merken hebt, kan je dan een soort voorwaarde in het leveringscontract zetten?

 

Iets a la "Merk A levert alleen als winkel leveringsovereenkomsten heeft afgesloten met tenminste 4 andere merkleveranciers" ?

 

Het is misschien een suggestie? :)

Online klankbord nodig voor uw bedrijf?. Dat kan via OK-onderzoek. Probeer deze dienst gratis uit.

Link naar reactie
  • 0

Dit is een lastig veel voorkomend probleem.

 

Bekende merken zijn nooit zo happig op nieuw ondernemingen. Ik zal je proberen uit te leggen waarom.

 

De meeste merken zijn buitenlandse merken. Deze merken hanteren een bepaalde markt strategie. Dat wil zeggen: ze willen niet op elke hoek van de straat liggen. Daarnaast biedt je geen enkele zekerheid voor de, te verwachte, omzet. Dat doen hun huidige afnemers wel. En zeker als die goed van betalen zijn wordt het probleem alleen maar groter.

 

Daarnaast hebben ze een soort van "gentleman's agreement" dat ze niet aan de buurman gaan verkopen. Wettelijk is dat niet toegestaan maar het gebeurt toch.

 

Je moet dus credits opbouwen. Dat kan dus alleen met merken die wel bij jou willen liggen. Als je dan de bekende en vooral grote merken blijft benaderen dan kunnen ze een keer overstag gaan.

 

De handel in de kleding is moeilijk. Vandaar dat de huidige ondernemers hun merken met huid en haar beschermen. Probeer te pitchen op nieuwe merken. vandaag is een merk helemaal in en morgen is er nieuw merk wat de markt verovert.

 

Het starten met een andere winkelier lijkt me onmogelijk. Ik zou daar als winkelier nooit in meegaan. Je bent immers concurrent. En hoe wil je daar je huur van betalen (A1 locatie) Daarnaast zijn de marge's en je omzetsnelheid te laag om winstgevend te zijn.

 

Ik zou geen pand huren op een A1 locatie. Start een uniek concept met een goedkopere huur en probeer daar je credits mee op te bouwen.

 

Kijk maar bijvoorbeeld naar de jongens van Shirts&Cappuccino. Leuk concept en loopt als een "tierelier". Maar klein begonnen.

 

Succes

 

De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Marc,

 

Leuk dat je iets gaat beginnen in de mode, ik heb hier al lang een zwak voor.

 

Ik neem aan dat je niet koud start en dat je ervaring hebt?

Wat kunnen die mensen voor je betekenen uit je verleden?

Ben je al langs geweest bij het Amsterdam Fashion Center?

 

Hoe kom je nu in contact met de kledingmerken?

Gewoon via een telefoontje of een mail?

Probeer eens na te denken of je op een andere manier kan binnen komen! Maak een mooie brochure met mooie foto's en voorbeelden hoe jij je winkel wilt gaan presenteren.

Hierdoor zien de merken dat je serieus bezig bent en alles goed doordacht hebt.

Ga langs bij de merken die je heel graag wilt hebben! Trek die stoute schoenen aan!

 

Bekijk ook even hoe de andere starters het aanpakken, hoe zij het doen moet jij het blijkbaar niet doen!

 

Je kan het ook anders zien, als alle starters hier problemen en moeite mee hebben moet jij zorgen dat het JOU wel lukt! Dan heb je gelijk al een voorsprong!

 

Wat betreft het samenwerken met een concurrent, doe dat maar niet! Ajax leent zijn spits ook niet uit aan Feyenoord!

Je neemt die concurrent over vijf jaar gewoon over joh ;)

 

Succes!

Ondernemen, mijn passie!!

Link naar reactie
  • 0

Mij lijkt het juist helemaal niet verkeerd om in te kopen / samen te werken met een soortelijke winkel.

Je krijgt informatie uit de eerste hand over populariteit en hard lopende maten.

De partner kan bovendien zijn voorraad beter inkopen en toch laag houden omdat je afspraken kan maken over terugleveren aan elkaar met bijv. een kleine opslag. Veel leveranciers werken met een minimaal franko order bedrag dus samen inkopen is ook voordeliger bij kleine aantallen.

Hij kan wellicht ook gebruik maken van jouw frisse ideën. Je kan zelfs in nood personeel uitwisselen.

 

Samenwerken is, juist voor kleine ondernemers (zoals ik), van levensbelang.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marc,

 

Een standaard probleem. Je wilt graag meeliften op de exlusiviteit en of naambekendheid van een merk, maar dat druist tegen de filosofie die achter dat merk zit in. Tja... Dan zou je kunnen denken dat je vast zit, maar het hoeft niet.

 

Je hebt de oplossing zelf al gegeven door te kijken naar collega winkeliers. Die bij jou op de hoek zal niet willen, want die verkoopt liever zelf aan de consument. Maar iemand die een slordige 50 kilometer verderop zit (en zijn afgesproken targets voor de bonus niet haalt) wil er wel over nadenken. Je zal wat water bij de wijn moeten doen met betalings en leveringscondities, maar dat moet je zien als opstart investering.

 

Daarnaast zijn er vast in jouw branche ook "grijze" (groot)handelaren te vinden, die verkopen aan iedereen die de rekening betaalt. (misschien in het buitenland??) Denk ook even aan het assortiment mixen, een paar trekkers ertussen en voor de rest wat je wel via de reguliere weg kunt krijgen.

 

Onthoud wel wie de personen zijn die je nu willen stoppen. Als jouw winkel straks een succes wordt, komen ze bij je terug en dan heb je een extra argument om ze onder druk te zetten.

 

Enne, als er vreemde investeerders in je zaak zitten, zou ik ze inlichten over deze kleine "tegenvaller".

 

Wees creatief en veel succes!!

 

Henk

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.