• 0

Octrooi veel te duur !

Hallo allemaal,

 

Ik vroeg me af of ik hier wat zinvolle tips kon krijgen over het volgende:

Ik heb een idee van me uitgewerkt op mijn website:

 

http://www.snelwegvanmorgen.com

 

Heb dit puur gedaan om hopelijk wat reacties te krijgen en daardoor gemotiveerd te raken om het verder in detail uit te werken. Maar ook om het idee min of meer te loggen. Met andere woorden, ik zou het niet erg leuk vinden als iemand anders met de eer zou strijken als die op een later tijdstip op het idee zou komen.

 

Gevaar is nu echter wel dat ik anderen misschien op het idee zou kunnen brengen op het te patenteren. Iets waar ik zelf het geld niet voor heb.

 

Wat ik me nu afvraag, kan ik op een of andere manier rechten ontlenen aan mijn website?

 

Oja, en wat vinden jullie van het idee?

 

Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vind het zowieso een goed idee van je om het open op het web te zetten. Als iemand anders met het idee komt kan je altijd aanvoeren dat jouw website sinds xyz actief is.

 

Ook de feedback die je zal gaan ontvagen zou best wel eens leuk kunnen zijn.

 

Ik heb wel nog een berg vragen:

 

1. Als die buizen verwisselen gaat daar een bepaalde tijd overheen, hoe zorg je er nou voor dat het verwisselen van deze buizen geen files opleverd? (of gaat het over het gezamenlijk op dezelfde snelheid afremmen?)

 

2. Hoe voorkom je files bij de buizen ingang punten?

 

3. Hoeveel buisingang punten moet je creëeren en waar?

 

4. Volgens mij hangt er een behoorlijk prijskaartje aan het systeem?

 

5. Wat is het criterium om een buizensysteem op te zetten? En kan dit in samenwerking met een conventionele weg werken? (op de conventionele weg betaal je benzine, in het buizen systeem een abbo ofzo?)

 

Ben benieuwd of je wat met mijn feedback kan.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het idee is op zich goed bekeken. Alhoewel ik dan wel het gevoel heb dat ik in een trein zit met een eigen coupé (auto), ik niet meer in mag halen, sterker nog ... ik helemaal mijn gaspedaal niet hoef in te trappen. Overal kun je aan wennen lijkt mij.

 

Maar.....

Hoe zit het met de veiligheid (voor zover ik alles gelezen heb is dat nog niet uitgelegd).

Ik begrijp uit je plan dat met dit systeem er geen verkeersongelukken gebeuren, maar een passagier kan onwel worden in de auto, hoe komt de ambulance ter plekke? Wat als er brand uitbreekt, hoe komt dan de brandweer ter plekke?

Verder begrijp ik dat de cilinders op een geautomatiseerd systeem werken: toetst uw bestemming in en de 'magneet' zuigt u op de juiste 'rijbaan'. Wat als er storing is, wat gebeurd er dan?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je feedback zrski!

Met dit soort vragen heb ik ook meteen wat meteriaal vor mijn website.

 

Ik vind het zowieso een goed idee van je om het open op het web te zetten. Als iemand anders met het idee komt kan je altijd aanvoeren dat jouw website sinds xyz actief is.

 

Ook de feedback die je zal gaan ontvagen zou best wel eens leuk kunnen zijn.

 

Ik heb wel nog een berg vragen:

 

1. Als die buizen verwisselen gaat daar een bepaalde tijd overheen, hoe zorg je er nou voor dat het verwisselen van deze buizen geen files opleverd? (of gaat het over het gezamenlijk op dezelfde snelheid afremmen?)

 

Ik denk dat op rechte stukken de snelheid erg hoog kan zijn. De snelheidsgrens wordt bepaald door het gevoel van comfortabelheid van de reiziger tijdens accellereren, afremmen en bochten/buiswissels. Dit betekent dus inderdaad dat er in ieder geval afgeremd gaat worden door het verkeer dat van buis wisselt.

Ook het rechtdoorgaande verkeer zal moeten afremmen om meer invoegmogelijkheden te creeren en het verkeer in dezelfde buis op dezelfde plek dezelfde snelheid te geven. Dit is essentieel! Het roteren/wisselen van de buizen moet in tienden van seconden gaan en eigenlijk moet het roterende gedeelte zo kort mogelijk zijn om afstandsverlies tussen de capsules tegen te gaan. In de flash-animatie heb ik een roterende buis met een lengte van ong. 4 capsules verwerkt. Waarschijnlijk kan het korter. Omdat de roterende buizen een erg essentiel deel van het systeem vormen zal hier nog behoorlijk aan geschaafd en gesleuteld moeten worden!

 

2. Hoe voorkom je files bij de buizen ingang punten?

 

Geen enkel systeem heeft onbeperkte capaciteit. Ook dit systeem niet. Dus files kun je alleen voorkomen door overdimensionering. Ofterwijl rekening houden met piekbelastingen. Voordeel van dit systeem is wel dat uitbreiding met veel minder en/of geen overlast voor de bestaande buizen kan plaatsvinden.

 

3. Hoeveel buisingang punten moet je creëeren en waar?

 

Denk dat dit systeem aanvullend zou moeten zijn op de bestaande infrastructuur van snelwegen, spoorwegen en waterwegen. Betekent dat je het aantal buisingang en uitgang punten kunt beperken zodat er zo min mogelijk afgeremd hoeft te worden wat de doorstroming dan weer ten goede komt.

 

4. Volgens mij hangt er een behoorlijk prijskaartje aan het systeem?

 

Ja, alhoewel, omdat er geen asfaltpakket of overdreven grote betonconstructies nodig zijn kan er met een relatief lichte fundering volstaan worden. De buizen zouden net als bij brug bijvoorbeeld opgehangen kunnen worden tussen pijlers die op palen gefundeerd zijn. Het systeem kan prefab uitgevoerd worden. Alle buizen kunnen zo uit de fabriek rollen.

Maar goed, doorzichtige sterke kunstof buizen, een aandrijvingsmechanisme, luchtventilatiesysteem, een management systeem dat iedere capsule controleerd etc..

Kan evengoed aardig in de papieren lopen. Maar dat doet het fileprobleem nu ook.

 

5. Wat is het criterium om een buizensysteem op te zetten? En kan dit in samenwerking met een conventionele weg werken? (op de conventionele weg betaal je benzine, in het buizen systeem een abbo ofzo?)

 

Het moet in samenwerking met de conventionele weg! Denk dat het in eerste instantie voor en stuk verlichting van de drukte op de snelwegen moet zorgen. In de stad moet je dit nog niet willen. Komt ook bij dat vrachtwagens, caravans,auto´s met aanhangers etc... geen gebruik kunnen maken van dit systeem ivm de maat van de capsule.

 

Afhankelijk van het maatschappelijk draagvlak kan er van tolgeld of van belastinggeld gebruik gemaakt worden voor dit systeem. Denk echter dat tolgeld, ondanks de gevoeligheid in Holland, wel toegepast moet kunnen worden omdat het om een aanvullend systeem gaat. Dit is in ieder geval het meest wenslelijk bij het vinden van eventuele investeerders.

Link naar reactie
  • 0

Het idee is op zich goed bekeken. Alhoewel ik dan wel het gevoel heb dat ik in een trein zit met een eigen coupé (auto), ik niet meer in mag halen, sterker nog ... ik helemaal mijn gaspedaal niet hoef in te trappen. Overal kun je aan wennen lijkt mij.

 

Helemaal gelijk! Alles staat of valt bij de acceptatie van de reiziger! Car-poolen is in principe ook een oplossing voor het probleem maar in de praktijk toch mislukt. En ook bij dit systeem zal je van te voren goed moeten onderzoeken of het aanspreekt. Voordeel is in ieder geval dat men in zijn eigen omgeving van zijn auto kan blijven. Dus privacy. Ook het statussymbool blijft gewaarborgd en omdat de conventionele snelweg blijft bestaan kan met mooi weer op de rustige snelweg evengoed gewoon het dak eraf!

 

 

Maar.....

Hoe zit het met de veiligheid (voor zover ik alles gelezen heb is dat nog niet uitgelegd).

Ik begrijp uit je plan dat met dit systeem er geen verkeersongelukken gebeuren, maar een passagier kan onwel worden in de auto, hoe komt de ambulance ter plekke? Wat als er brand uitbreekt, hoe komt dan de brandweer ter plekke?

Verder begrijp ik dat de cilinders op een geautomatiseerd systeem werken: toetst uw bestemming in en de 'magneet' zuigt u op de juiste 'rijbaan'. Wat als er storing is, wat gebeurd er dan?

 

 

Dat van die ´magneet´ weet ik nog niet. Waarschijnlijk dat dat de buizenwissel gaat worden.

Maar dat terzijde, tijdens de rit kan er zo en zo ten alle tijde een aanvraag gedaan worden voor een bestemmingswijziging. Afhankelijk van de ruimte op wisselpunten zal dat gehonoreerd worden. Tijdens noodsituaties agv het feit dat mensen onwel worden moet zo snel mogelijk gebruik gemaakt kunnen worden van een uitritbuis die uitkomt op een locatie met een ehbo post of iets dergelijks. Op de huidige snelweg is de ziekenwagen er ook niet direct dus dat kan het probleem niet zijn. Tidens een echte calamiteit zal op bepaalde sectoren van het buizennet een complete stilstand ingebouwd worden. De buizen en de capsules moeten tijdens stilstand mbv een noodknop ontmanteld kunnen worden.

 

Het echte veiligheids-aspect zit hem in het uitbannen van weersomstandigheden en het gecontroleerd invoegen, uitvoegen, accelereren, remmen etc...

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik denk dat op rechte stukken de snelheid erg hoog kan zijn.

Dat zie ik als enorm voordeel. Ben ik i.p.v. ruim 1 uur (zonder file) ineens in een half uur op mijn werk. TOP !

 

Dit betekent dus inderdaad dat er in ieder geval afgeremd gaat worden door het verkeer dat van buis wisselt. Ook het rechtdoorgaande verkeer zal moeten afremmen om meer invoegmogelijkheden te creeren en het verkeer in dezelfde buis op dezelfde plek dezelfde snelheid te geven. Dit is essentieel!

En als ik niet oplet, niet op tijd rem is er een boem ho. Beide voertuigen onvervoerbaar en kunnen we onszelf niet vervoegen naar de

 

Tijdens noodsituaties agv het feit dat mensen onwel worden moet zo snel mogelijk gebruik gemaakt kunnen worden van een uitritbuis die uitkomt op een locatie met een ehbo post of iets dergelijks.

Op de huidige snelweg is de ziekenwagen er ook niet direct dus dat kan het probleem niet zijn.

Dat is waar, maar ... hoe komt de ziekenwagen dan bij ons.

Namelijk door:

 

Tidens een echte calamiteit zal op bepaalde sectoren van het buizennet een complete stilstand ingebouwd worden. De buizen en de capsules moeten tijdens stilstand mbv een noodknop ontmanteld kunnen worden.

Dus toch een file ?

 

en het gecontroleerd invoegen, uitvoegen, accelereren, remmen etc...

Ohhhh ... dan geen boem ho, maar hoe controleer je dat? Zit er een automatisch afstandsrem op mijn auto?

 

Het echte veiligheids-aspect zit hem in het uitbannen van weersomstandigheden

Dus jouw oplossing is niet file vrij, maar minder files !?!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ohhhh .... cool, dan ben ik gerusgesteld. Want vind het wel een prettig idee dat we met zijn alle op hoge snelheid terecht komen waar we willen zijn.

Maar moeten dan de auto's aangepast worden? Of gaat de lopende band dan in slow motion?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ohhhh .... cool, dan ben ik gerusgesteld. Want vind het wel een prettig idee dat we met zijn alle op hoge snelheid terecht komen waar we willen zijn.

Maar moeten dan de auto's aangepast worden? Of gaat de lopende band dan in slow motion?

 

Auto´s hoeven niet aangepast te worden.

Wat bedoel je met:

Of gaat de lopende band dan in slow motion?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wil je weten hoe de toekomst er uit gaat zien? Kijk dan eens in "Toekomst beelden (Visions of the future)" van de futurologen Rudolf en Robert Das oftewel de gebroeders Das.

 

Al veel van hun visies zijn inmiddels werkelijkheid. Een encyclopedie vol tekeningen van onze toekomstige steden. Veel aandacht voor transportproblemen.

 

Een mooie oplossing is bijvoorbeeld hun "driedimensionale hogesnelheidsautowegen"

 

Evert

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479
Kijk dan eens in "Toekomst beelden (Visions of the future)" van de futurologen Rudolf en Robert Das oftewel de gebroeders Das.

 

Evert, heb je hiervan een URL ?

 

 

Wat bedoel je met:

Of gaat de lopende band dan in slow motion?

 

Omdat je net zei dat "Accelereren, remmen, invoegen, uitvoegen wordt allemaal automatisch geregeld!" en ook meldde dat "auto's niet aangepast hoeven te worden"

En als dan mijn auto niet aangepast wordt, hoe wordt dat dan geregeld? Dus dacht ik aan "lopende bandd".

Maar miskien kun je toelichten hoe dat in je plan geregeld wordt?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

 

De capsule beweegt, terwijl de auto stilstaat. (zie ook de animaties op de site!)

Zodra je je eenmaal in de capsule bevindt met je auto word je automatisch naar je eindbestemming vervoerd. Het centrale systeem controleerd ieder capsule. De snelheden van de capsule zijn namelijk vooraf gedefinieerd. De totale reistijd is voor een bepaald traject dus altijd hetzelfde! Als je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Groningen wilt kijkt het systeem eerst in de switch-time-table voor openingen. Als je voor zo´n traject bijvoorbeeld 5 keer van buis zou moeten wisselen (een aflsag nemen bij een conventionele snelweg), dan staan die tijdstippen vast als je op tijdstip x zou vertrekken. Betekent dus dat op x+t1,x+t2,x+t3,x+t4 en x+t5 het doorgaande verkeer bij de buiswissel niet onderbroken kan worden. Tijdstabellen vormen de sleutel bij dit systeem.

Link naar reactie
  • 0

Kermie, niet alles gaat via de elektronische snelweg! Niet overal is een URL voor ;-). Bij Bol kun je hem vast wel bestellen al denk ik wel dat er iets over die gebroeders op het internet te vinden is. Ik zal eens even voor je kijken!

 

Evert

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ohhh okay, maar ... al je het niet erg vindt ... begrijp ik het toch nog niet helemaal.

Want de capsule beweegt en mijn auto staat stil. Maar als ik stilsta, dan hoef ik toch helemaal niet te remmen? Waarvan je bovendien zegt dat dat remmen en accelereren e.d. automatisch geregeld wordt, maar toch moet ikzelf remmen?

Want ik quote nog maar even iets wat je zojuist zei

"Dit betekent dus inderdaad dat er in ieder geval afgeremd gaat worden door het verkeer dat van buis wisselt. Ook het rechtdoorgaande verkeer zal moeten afremmen "

 

En vervolgens zeg je dat dit "automatisch geregeld wordt" ... dus XQSsss me dat ik nu een beetje in de war ben ::)

 

Kortom: het enige wat ik begrijp is: capsules bewegen, auto's staan stil, remmen wordt automatisch geregeld, maar moet je eigenlijk zelf doen ???

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

 

Met:

 

"Dit betekent dus inderdaad dat er in ieder geval afgeremd gaat worden door het verkeer dat van buis wisselt. Ook het rechtdoorgaande verkeer zal moeten afremmen "

 

bedoel ik dat de capsules automatisch afgeremd worden op het moment dat ze een buiswissel naderen. Na de buiswissel worden de capsules weer versneld om op de rechte stukken maximale snelheid tot stand te brengen. Theoretisch is afremmen niet nodig maar tijdens een buiswissel wordt er een bocht genomen dus om het voor de passagier comfortabel te houden wordt er snelheid geminderd.

 

Maar ik geef toe dat ik dat niet erg duidelijk omschreven had !

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Okay .... ik begrijp hem. Bedankt voor je uitleg. En sorry dat ik alles zo zwart/wit gelezen heb in je plan.

 

Heb je bydewee ook contact gezocht met met het ministerie van verkeer en waterstaat en dan met name met de "wegen naar de toekomst" groep/afdeling/project?

 

In de topic glad idee kun je hierover meer info vinden.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het niet allemaal uitvoerig bekeken, maar op het eerste gezicht doet me dit alles erg denken aan dat systeem met de automatische piloot in de auto.

 

Door bepaalde zendertjes meende ik in het asfalt wordt een auto met ontvanger automatisch bestuurd en heeft iedere auto op het wegdek dezelfde snelheid en kunnen er meende ik ook meer auto's per lengtemaat op zo'n weg bewegen. Ik meende dat hier al proeven mee gedaan zijn in de buurt van Rotterdam of dat men daar mee zou beginnen.

 

Ik heb er zo geen link van, maar de vorige minister van verkeer heeft daar al wel wat mee gedaan meende ik.

 

Klopt het als ik zeg dat beide systemen qua werking in feite hetzelfde zijn?

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0
Gevaar is nu echter wel dat ik anderen misschien op het idee zou kunnen brengen op het te patenteren. Iets waar ik zelf het geld niet voor heb.

Het is niet meer mogelijk voor wie dan ook (jijzelf inbegrepen*) deze uitvinding te octrooieren, want de publicatie op je website telt als 'openbaarmaking' en de uitvinding is nu dus niet meer nieuw.

 

Als een ander dus octrooi aanvraagt, kun jij met deze publicatie in de hand dat octrooi laten vernietigen. Wel moet je daarvoor kunnen bewijzen wanneer je die site hebt opgezet en wat er toen opstond! Je kunt printouts laten dateren bij de Belastingdienst voor een paar euro per pagina:

 

http://www.belastingdienst.nl/9229299/n/02rens02.htm#registratie

 

* In de VS kun jij binnen een jaar na het opzetten van je website nog octrooi aanvragen, maar anderen niet. De rest van de wereld doet hier niet aan mee.

 

Wat ik me nu afvraag, kan ik op een of andere manier rechten ontlenen aan mijn website?

 

Nee, dat niet. Je hebt natuurlijk auteursrecht op je beschrijving en je tekeningen, maar iemand anders kan op basis van jouw beschrijving nu jouw idee namaken zonder letterlijk jouw tekeningen te volgen. En dat mag van het auteursrecht.

 

Wat voor rechten zou je willen ontlenen en tegen wie?

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het niet allemaal uitvoerig bekeken, maar op het eerste gezicht doet me dit alles erg denken aan dat systeem met de automatische piloot in de auto.

 

Door bepaalde zendertjes meende ik in het asfalt wordt een auto met ontvanger automatisch bestuurd en heeft iedere auto op het wegdek dezelfde snelheid en kunnen er meende ik ook meer auto's per lengtemaat op zo'n weg bewegen. Ik meende dat hier al proeven mee gedaan zijn in de buurt van Rotterdam of dat men daar mee zou beginnen.

 

Ik heb er zo geen link van, maar de vorige minister van verkeer heeft daar al wel wat mee gedaan meende ik.

 

Klopt het als ik zeg dat beide systemen qua werking in feite hetzelfde zijn?

 

Ja klopt! Principe is inderdaad hetzelfde!

Het buizensysteem dat ik voor ogen heb is een stuk radicaler. Dit heeft natuurlijk zijn voor- en zij na-delen.

Voordelen ten opzichte van de "automatische piloot" zijn o.a. :

 

De hoge snelheden die gerealiseerd kunnen worden zonder dat de veiligheid in het geding komt. Een kopstaartbotsing is denkbaar, maar met een heleboel verschillende ingebouwde veiligheidsmechanismes tot een minimum te beperken.

 

Slecht zicht, gladheid, rukwinden etc..behoren tot het verleden.

 

De capsules worden bestuurd/gecontroleerd door de organisatie die het buizensysteem exploiteerd. In de auto´s hoeven dus geen extra mechanismes ingebouwd te worden waarop controle van een goede werking lastig is.

 

Nadelen zijn natuurlijk o.a :

Het tot stand brengen van dit systeem. Daar gaat aardig wat tijd en geld overeen voordat er misschien wat resultaten geboekt worden.

De reiservaring van de automobilist, veel automobilsiten willen ten alle tijden "in controle" zijn. Misschien dat claustrofobisch aangelegde mensen ook wat moeite zullen hebben met dit systeem.

 

 

Wil als laatse laatste nog even melden dat ik erg blij ben met de reacties en (ook de kritische :-)) en vragen!

 

Link naar reactie
  • 0

Thanks! Hele goeie info ! Vooral die link van die belastingdienst.

Wat voor rechten zou je willen ontlenen en tegen wie?

 

Het enige recht dat ik zou willen onlenen tegen eventuele uitvoerders van mijn idee (misschien ooit) is een beetje erkenning eigenlijk.......een kinderhand is snel gevuld ;->

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste bpronk,

 

Ik heb je vorige bericht even iets aangepast omdat het anders een opeenhoping wordt in deze topic van dubbele informatie. Dat komt het overzicht niet ten goede. Als je reageert op een reactie van iemand gebruik dan REPLY. Je kunt ook QUOTE gebruiken maar dan moet je er wel voor zorgen dat alleen datgene gequoted wordt wat relevant is! Dit doe je door [.quote.] voor de relevante tekst te plaatsen en [./quote.] achter de tekst. (punten tussen de haakjes weglaten).

 

Leuk dat je je gedachtengang met ons deelt.

 

Groet,

 

Evert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.