• 0

BTW over inkomsten buiten de EU?

Hoi allemaal.

 

Ik verdien mijn geld met affiliatepromotie in de VS. Ik ben een publisher van bepaalde producten en krijg mijn inkomsten uit 'leads' die ik genereer voor adverteerders. Een deel (90%) van deze verdiende gelden schuif ik weer door naar mijn leden die zich bij dergelijke diensten aanmelden.

 

Dit speelt zich volledig af in de VS. Het geld ontvang ik van affiliate sites (die de te promoten producten verzamelen), en een groot deel van het geld schuif ik dus weer door naar leden die eveneens in de VS verblijven.

 

Nu ben ik er altijd vanuit gegaan dat ik over deze bedragen GEEN btw verschuldigt ben. Dat hebben andere mensen die in dezelde sector zitten mij altijd verteld. Mijn belastingadviseur is er echter niet 100% zeker van en gaat het navragen bij de belastingdienst, maar ik heb nogal haast met mijn voorlopige cijfers rond krijgen ivm een hypotheek en zit daarnaast behoorlijk in spanning, want ik heb weinig zin opeens 19% extra te moeten betalen waar ik geen rekening mee gehouden heb (ook misschien van belang bij mijn financiele situatie tot het kopen van een huis).

 

Ik heb zelf al flink lopen zoeken maar geen duidelijk antwoord gevonden. In de twee discussies die ik heb gevonden waaruit lijkt voort te komen dat ik GEEN belasting hoef te betalen. Om bijv. iemand te quoten in die discussie:

 

ik neem aan dat je inkomsten verwerft met promoten, de inkomsten die buiten de EU worden verworven vallen onder het 0-tarief (vallen tevens onder de zg. zesde richtlijn inzake elektronische diensten)

 

Tevens heb ik gesproken met de eigenaren van de 'affiliate sites' waar ik een publisher van ben (ik promoot dus hun producten). Ze vertelden dat internationale publishers voor zover zij wisten geen omzetbelasting betaalden. Tevens vertelden ze dat zelfs Amerikanen vrijgesteld zijn van ENIGE belasting (geen inkomstenbelasting en geen omzetbelasting) omdat de affiliate eigenaar alle belasting betaalt en dus inhoudt van de inkomsten van de publisher. Een amerikaan moet hiervoor een zogeheten W9 formulier tekenen. Nu is het zo dat ik altijd als internationale publisher een W-8BEN formulier moet tekenen. De preciese reden hiervoor weet ik niet, maar wellicht heeft het wel verband met elkaar? Ze adviseerden mij het goed te laten onderzoeken voordat ik wellicht dubbele belasting ga lopen betalen.

 

Zo staat er bijv. op wikipedia over het W8 formulier het volgende:

 

The W-8BEN form (entitled Certificate of Foreign Status of Beneficial Owner for United States Tax Withholding) is used in the United States taxation system by foreign individuals to certify their non-American status. The form, issued by the Internal Revenue Service, establishes that one is a foreign, non-resident alien or foreign national performing work outside the United States, in order to claim tax treaty benefits such as a lower amount of tax withholding from dividends paid by U.S. corporations. The W-8BEN form should be given to the withholding agent such as a stock broker, and not the IRS.

 

En ook in het officiele W8 formulier wordt over belastingvoordeel gerept, 2de kolom bovenaan:

 

http://www.irs.gov/pub/irs-pdf/iw8ben.pdf

 

Ik zie door de bomen het bos niet meer... Heeft er iemand advies?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog een kleine toevoeging. Ik vond zojuist het volgende artikel.

 

http://www.jensense.com/archives/2006/06/some_eu_countri.html

 

Waarin de volgende quote staat:

 

Holland is also rumored to be requiring AdSense publishers & affiliates to pay VAT as well on earnings. And other European countries could be doing the same as well, please add a comment if you know others following suit.

 

Echter, iemand plaatst daarin onder andere het volgende commentaar:

 

I'm a VAT consultant by trade. Advertising services (such as are supplied by Adsense publishers to Google) are deemed to take place where the customer belongs. As Google is in the US, for VAT purposes the services take place outside of the EU and cannot be subject to EU VAT.

 

The VAT laws in each individual EU Country have to reflect the rules set out by EU Law (The 6th EC Directive). Therefore it would not be possible for individual countries to change their law in such a way. It would require all 25 EU Nations to agree to a fundamental change to the way VAT works. This is highly unlikely.

 

Wordt dus weer gesproken over die 6de regel wat betreft electronisch betalingsverkeer... Het wordt er niet makkelijk op! Help! :P

Link naar reactie
  • 0

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-55.html

 

Vorenstaande houdt verband met de plaats van dienst bij elektronische dienstverlening. Kort gezegd komt de regeling op het volgende neer.

 

De langs elektronisch weg geleverde diensten worden belast in het land van consumptie en niet in het land van herkomst:

 

De export van elektronische diensten van EU-aanbieders naar afnemers uit derde-landen is niet belast met Europese btw.

 

Je hoeft dus geen BTW te betalen maar je tussenpersoon die de dienst levert (bv Google) moet zijn klanten lokale BTW laten betalen.

 

Als je gebruik maakt van Google adwords dan krijg je een rekening zonder BTW maar die BTW is verlegd. Je betaald dan BTW maar mag hem ook weer als voorbelasting aftrekken. Per saldo betaal je als ondernemer niets.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of reclamediensten onder elektronische diensten vallen.

 

Maar los daarvan: er staat een uitzondering in de wet op de omzetbelasting voor reclamediensten: artikel 6 lid 2 sub d punt 2. Die verlegt de plaats van dienst naar het land van de afnemer. Je hoeft daarom geen Nederlandse BTW te heffen.

Link naar reactie
  • 0

The VAT laws in each individual EU Country have to reflect the rules set out by EU Law (The 6th EC Directive). Therefore it would not be possible for individual countries to change their law in such a way. It would require all 25 EU Nations to agree to a fundamental change to the way VAT works. This is highly unlikely.

 

Wordt dus weer gesproken over die 6de regel wat betreft electronisch betalingsverkeer... Het wordt er niet makkelijk op! Help! :P

 

Het gaat hier niet om de 6de regel, maar om de Zesde Richtlijn (fiscaal), de Europese wet inzake BTW-regels, die pakt soms voordeliger uit dan de Nederlandse BTW-regels.

 

Verder denk ik dat de persoon in kwestie ook geen OB-verschuldigd is o.g.v. het artikel, die Renep aanhaalt. Of er BTW betaald moet worden in Amerika, betwijfel ik, maar het zou niet heel gek zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.