• 0

Ondanks BBZ toch bankroet - wat nu?

Dag mensen.

Ik schrijf dit voor mijn vriendin en broer die er dus niet meer uitkomen.

Ze hebben een eigen zaak en hadden een schuld staan van 130.000 euro.

Deze is met behulp van een een bbz lening teruggebracht naar 65.000 euro + 15.000 euro voor investering en handel.

Dit heeft allemaal 8 maanden (!) geduurd, mede doordat een schuldeiser niet akkoord ging.

Ook de afhandeling van de BBZ heeft lang geduurd, contactpersonen die nauwelijks bereikbaar zijn en geen vervangers hebben.

Maar nu komt het.

 

Eigenlijk is al het extra geld al weer opgegaan aan huur en belasting.

Dus het bedrijf moet er eigenlijk mee stoppen.

Alleen... Ja waar vind je daar informatie van hoe het beste te handelen.

Er wordt door een advocaat gezegd om gewoon door te draaien totdat iemand de boel failliet verklaard. Maar is het niet beter om weer contact te zoeken met de bbz verstrekker om er gewoon een punt achter ze zetten?

Dus hier de vraag, wat nu?

 

 

Het is een bedrijf van twee personen onder v.o.f.

Één persoon is een man en alleenstaand en de ander is een vrouw en heeft een partner (ben ik dus).

We hebben samen een huis op naam met vrijwel geen overwaarde.

Verder (nog) geen samenlevingscontract en niet getrouwd.

Nu is mijn vraag hier wat voor een risico loopt ons huis en inboedel.

 

Lang verhaal maar ik hoop dat er iemand wat duidelijkheid kan brengen.

 

Alvast vriendelijk bedankt.

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe sta je er op dit moment voor? En dat bedoel ik dan met name qua kansen, is er een kans dat je met wat extra geld weer winst gaat maken en uiteindelijk weer winst gaat draaien zodat je de schulden weg kunt werken?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe sta je er op dit moment voor? En dat bedoel ik dan met name qua kansen, is er een kans dat je met wat extra geld weer winst gaat maken en uiteindelijk weer winst gaat draaien zodat je de schulden weg kunt werken?

 

Ik ben bang van niet.

Wil het allemaal een beetje te doen zijn dan moeten ze iets van 28 fietsen per maand verkopen en dan is er nog niet eens winst.

 

Het huis staat op mijn naam en op naam van één van de vof partners..

 

Alvast bedankt mensen.

Link naar reactie
  • 0

Failliet gaan lijkt me niet zo handig. Als het huis van jullie samen is kom je dat aan het verkopen, dus dan ben je je huis kwijt.

 

Hoe lang bestaat het bedrijf al?

 

Wanneer het bedrijf commercieel levensvatbaar is (voldoende verkoop van fietsen en voldoende omzet in reparaties) dan is een herfinanciering een mogelijke strategie.

 

Daarnaast is het krijgen van fietsen in consignatie een mogelijke (tijdelijke) oplossing, fietsen verkoop je veel gemakkelijker wanneer je ze uit voorraad kunt leveren.

 

In welke regio zit je?

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Er wordt door een advocaat gezegd om gewoon door te draaien totdat iemand de boel failliet verklaard. Dus hier de vraag, wat nu?

Dat hoeft niet. Je kunt namelijk, mits je 2 schuldeisers hebt, zelf ook bij de rechtbank je faillisement aanvragen. De rechter benoemt dan een curator en een rechtercommissaris. Dit laatste gebeurd bydewee ook als 1 van de schuldeisers je faillissement aanvraag. Meer info hierover kun je hier vinden

 

Alleen... Ja waar vind je daar informatie van hoe het beste te handelen.

Faillissement is, als een bedrijf schulden heeft, vaak de eerste gedachten. Maar wellicht is het alsnog mogelijk een doorstart te maken?

Informatie én bedrijven die je hierin kunnen ondersteunen kun je vinden op deze startpagina >>>

 

En wat algemene informatie met evt. interessante doorlinks kun je wellicht hier vinden

 

Sterkte met alle afwikkelingen of.... wie weet.... succes met een eventuele doorstart.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Failliet gaan lijkt me niet zo handig. Als het huis van jullie samen is kom je dat aan het verkopen, dus dan ben je je huis kwijt.

 

Maar er is geen overwaarde dus dan hebben ze toch niks aan ons huis?

 

 

Daarnaast is het krijgen van fietsen in consignatie een mogelijke (tijdelijke) oplossing, fietsen verkoop je veel gemakkelijker wanneer je ze uit voorraad kunt leveren.

 

Tja maar dan moet je wel het vertrouwen hebben van de leverancier.

En die is er niet echt meer.

 

Doordat al die schulden tussentijds zijn opgelopen loont het zich naar mijn idee niet meer om door te gaan.

Winst zit er gewoon niet in.

 

Maar hoe zit dat met die BBZ lening dan?

Als er nu besloten wordt om te stoppen, moet dat wel via een faillissement aanvraag? Schuldeisers zijn er op dit moment niet echt omdat alles al was afgehandeld via de BBZ.

 

 

Regio is trouwens Noord-Oost Nederland, en bedankt voor jullie hulp zover...

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe zit dat met die BBZ lening dan?

Als er nu besloten wordt om te stoppen, moet dat wel via een faillissement aanvraag? Schuldeisers zijn er op dit moment niet echt omdat alles al was afgehandeld via de BBZ.

 

 

Voor de goede orde: stoppen met een bedrijf en een faillissement zijn 2 aparte dingen.

 

Wanneer je stopt met je zaak en je hebt bij wijze van spreken een schuld van 80000 euro en je maakt met de financier afspraken over de aflossing en rente en je komt deze na, dan is er verder niks aan de hand.

 

Er is pas sprake van een faillisement wanneer je je betalingsverplichtingen niet na kunt komen.

Link naar reactie
  • 0

Uit veel onderzoeken blijkt dat franchisenemers minder vaak failliet gaan, en tevens meer winst maken dan onafhankelijke winkelbedrijven.

 

Ook een fietsenmaker bij ons in het dorp, of 2 zelfs zijn Profile fietsendealer geworden (o.a. landelijke reclampe/promotie door franchisegever)

 

Hebben zij hier niet ooit 'ns aangedacht. Kans is groot dat de onderneming winstgevender wordt. Dit blijkt (ZEER) duidelijk uit div. onderzoeken welke gehouden zijn, gemiddeld genomen uiteraard.

Link naar reactie
  • 0

Er is € 80k schuld. Indien je doorgaat zullen de verliezen alleen maar verder oplopen, dus dat lijkt me geen optie. De problemen nemen alleen maar toe en van een faillissement wordt je ook niet vrolijk, omdat je daar niet gemakkelijk vanaf komt. Nieuw krediet voor een doorstart zal ook zeer lastig worden.

 

Aangezien er geen overwaarde in de eigen woning zit, valt daar voor de schuldeisers niet veel te halen. Zij zullen zich dus tevreden moeten stellen met een akkoord.

 

De BBZ is een overheidsregeling en de overheid heeft ingecalculeerd dat ze een deel van de verstrekte kredieten moeten afschrijven.

 

Mij lijkt dat jullie tot een akkoord proberen te komen met de gemeente over de BBZ waarbij een deel wordt kwijtgescholden en eventueel het restant wordt omgezet in een extra hypotheek op jullie huis (indien dit tot een rentevoordeel leidt).

 

Let erop dat je vriendin hoofdelijk aansprakelijk is, dus ook voor de schulden van de andere firmant. Ook dat is een argument om zo snel mogelijk de schulden te saneren. Doorgaan leidt alleen maar tot meer ellende.

 

Succes

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Yoran,

 

Ik lees je berichtje nu pas nadat Danny het weer omhoog heeft geschopt in de HL-lijst.

 

Wat mij betreft is dit typisch een gevalletje 'ga eens snel met iemand van Ondernemersklankbord praten'.

Ik ben het totaal oneens met de advocaat die beweert dat je maar moet doormodderen tot iemand het faillissement aanvraagt. Zeker als een bedrijf in zwaar weer zit, moet je zelf het initiatief houden om zoveel mogelijk ellende te voorkomen.

Bij Ondernemersklankbord krijg je voor een eenmalig bedrag van 75 euro een adviseur die jullie ongetwijfeld kan helpen om te kijken wat de mogelijkheden nog zijn of de boel af te ronden op een manier dat jullie er zo goed mogelijk uitkomen.

Want volgens mij kunnen de schuldeisers van de vof bij een faillissement niet alleen aanspraak maken op jullie huis, maar ook op alles erin zolang niet beschreven is wat van jou is en wat van je liefje. Ik kan me niet indenken dat jij het zover wilt laten komen.

 

Succes met alles. Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.