• 0

Meerdere BV's onder een holding

Ik heb sinds kort een eenmanszaak in de ICT dienstverlening. Ik ben van plan deze eenmanszaak om te zetten naar een BV en deze BV vervolgens onder te brengen onder een holding. Nu is mijn vraag als volgt:

 

In deze situatie is er een holding met een BV eronder. Kan ik onder deze zelfde holding een tweede BV onderbrengen die zich op totaal iets anders richt dan de eerste BV, zoals bijvoorbeeld makelaardij. Dus in het kort, BV1 is gericht op de ICT dienstverlening en BV2 (onder dezelfde holding) is gericht op het kopen, verkopen en verhuren van woningen.

 

De volgende vraag. Indien dit bovenstaande is toegestaan, hoe zit het met de geldstromingen tussen deze twee BV's? Kan ik bedrijfskapitaal uit BV1 zonder meer overhevelen naar BV2 en hiermee (als bedrijfsinvestering) een woning kopen met het doel deze te verhuren?

 

Wat is overigens het nut van een holding? Kun je niet gewoon twee losse BV's op je naam hebben staan zonder onder te brengen in een holding?

 

Lastige vraag misschien, maar ik hoop dat iemand hier een goed antwoord op heeft. Alvast bedankt.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Agelink,

 

als nieuwe gebruiker verwijs ik je graag naar de zoekfunctie van dit forum, dan kun je zelf je eerste vraag beantwoorden. Als je nog even verder toelicht wat een geldstroming is, dan kun je misschien verder terugvallen op onze expertise...

 

...is een makelaar geen bemiddelaar in i.p.v. een verhuurder van woonruimte?

 

Over het nut van een bv-holdingstructuur kan je ook voldoende teruglezen.

 

P.S. let ook even op hoe je de opzet van een bv-holdingstructuur het beste kunt timen...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De vraag is niet lastig, maar het geven van het juiste antwoord.

 

Positieve resultaten kunnen door de werkmaatschappij worden uitgekeerd aan de (tussen)holding. Vervolgens zou deze weer een financiering kunnen verstrekken aan de andere werkmaatschappij. En zo is de geldstroom van de ene BV naar de andere geformaliseerd.

 

Uiteraard zijn er meer wegen die naar Rome leiden, dus je zou ook nog wat kunnen doen met management vergoedingen, enzovoort.

 

Let wel even op bij die andere BV. Wil je huren met BTW, dan moet je dat aanvragen. Hierbij is het wel raadzaam dat je het een en ander even goed doorrekend, want het kan ook weer interessant zijn om dit niet met BTW te gaan doen. De aankoop en verkoop van panden is niet met BTW belast en als je die twee zaken door elkaar gaat doen (dus belast en onbelaste prestaties in één BV) krijg je te maken met aftrekbeperkingen.

 

Wanneer je geen makelaar bent en af en toe een pand aankoopt en verkoopt, dan is het misschien zelfs lucratiever om het als privé persoon te doen (box 3). Dan wordt namelijk alleen het vermogen belast en niet de winst (als je dan toch aan het rekenen bent, moet je dit meteen even meenemen.

 

Succes met rekenen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Hier heb ik zeker wat aan. Alleen ga ik het nog wat lastiger maken. Het feit is dat mijn vrouw van Poolse afkost is. In dat land kun je nu relatief goedkoop nieuwe appartementen kopen in grote steden. Je hebt het dan over bedragen rond de 50.000 euro. Gezien de sterke economische groei in dat land is het zeer aannemellijk dat de waarde van die woningen in korte tijd sterk zullen stijgen. In de tussentijd kunnen de woningen worden verhuurd.

Ik ben zelf freelancer in de ICT-dienstverlening. Ik wil dit geld verstandig investeren. Vandaar het idee van meerdere BV's. Maar de bedrijfswinst uit de ene BV wil ik dus gebruiken om in het buitenland woningen te kopen, verhuren en dan jaren weer te verkopen. Het is dus de vraag of ik nog steeds het bruto inkomen vanuit de ene BV mag gebruiken voor dit doel.

Link naar reactie
  • 0

Bij hetgeen ik beschreef gaat het niet om wat je met het geld gaat doen, maar hoe je het geld van de ene BV in de andere krijgt.

 

Wel blijf ik mij afvragen of het verstandig is om dit in een BV te doen, omdat het beoogde rendement dan behoorlijk belast wordt, als het een Nederlandse activiteit blijft.

 

Tevens moet je rekening houden met de wetgeving in dat land. Volgens mij (ben geen expert op dit terrein) ben je in Polen verplicht een gedeelte van de winst te investeren en dat maakt het een en ander wat lastiger.

 

Weet even niet meer de naam, maar er is een actief lid op Higherlevel die zich bezig houdt met ondernemen in de voormalig oostblok landen. Sowieso lijkt mij het inwinnen van fiscaal en juridisch advies geen overbodige luxe in deze.

 

Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Agelink,

 

Als jij verwacht dat de waarde van Poolse woningen nog flink gaat stijgen, kun je deze woningen veel beter aankopen in privé (box 3) en financieren met leningen van je B.V. De belastingdruk in box 3 is namelijk veel lager dan de belastingdruk in je B.V.

 

En je moet natuurlijk, zoals Smart 4u terecht stelt, rekening houden met de Poolse wetgeving. De meeste landen hebben wel één of andere belastingheffing op onroerend goed gelegen in hun land (situsbeginsel).

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Bij vastgoed in Polen heb je vrij weinig te maken met Nederlandse belastingheffing. Zowel bij een BV als in de IB is heffing aan Polen toegewezen en verleent Nederland vrijstelling. De Poolse consequenties zijn belangrijker (en vrij ingewikkeld).

 

Verhuren van woningen is overigens doorgaans zonder BTW, omdat de huurder niet als ondernemer huurt (geen keuzemogelijkheid voor belaste verhuur).

 

In beginsel kun je gewoon schuiven met vermogen tussen de vennootschappen, maar er zijn wel beperkingen en consequenties. Dividend naar de holding en kapitaal naar de dochter is fiscaal het meest voordelig.

 

En waarom een holding? tja, waar zal ik beginnen... Als je toch in de bv's zit, doe het dan maar gewoon.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 202 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.