• 0

Omzetprognose voor volgend jaar moeilijk in te schatten

Ik ben aan het rekenen of een en ander realiseerbaar is in de zeer nabije toekomst. Ik wil een bedrijfspand huren (niet al te groot, max E 500,- p/m) en minder gaan werken bij mijn werkgever, waardoor ik een gedeelte van de winst zal gaan opnemen.

 

Echter, afhankelijk van de geprognotiseerde omzetstijging over 2008 verschillen de getallen onder de streep nogal...

Feiten:

* omzetstijging van 2005 -> 2006 is net geen 30%

* de omzetstijging van 1-1-2007 tot heden, vergeleken over dezelfde periode in 2006, is een dikke 66%

 

Wat heb ik hiervoor gedaan:

* Sponsoring (diverse internet fora) en adverteren (modelautotijdschrijften)

* verbreding van het assortiment

 

Ik verwacht in 2008 in een 3e tijdschrift te gaan adverteren. Internet sponsoring wordt niet echt uitgebreid, ik heb nu wel zo'n beetje alles te pakken.

Verdere verbreding van het assortiment blijft natuurlijk gewoon doorgaan.

 

Wat ik ook met die bedrijfsruimte wil, is bijvoorbeeld één avond in de week en een zaterdagmiddag 'verkoop aan de zaak' te houden. Ik gok hiermee zo'n 15% meer verkoop te kunnen genereren.

De bedrijfsruimte wordt echter geen volledig uitgeruste winkel!

 

Ook ben ik bezig (met succes) om modellen rechtstreeks aan auto importeurs te leveren. 1e contact is al succesvol en deze persoon heeft mij voorgesteld aan een andere importeur...

 

Dus ja, wat wordt de omzetstijging in 2008...? Aan de veilige kant gaan zitten en tussen die 30 en 66% gaan? 50%?

Wat denken jullie?

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Reken bij voorkeur verschillende scenario's uit, waaronder een worst case scenario. Bekijk hoeveel risico je in dat geval loop en of je dat aandurft. Omdat je ook al minder gaat werken heb je ook aan de inkomstenkant iets te compenseren.

 

Overigens is 'verkoop aan de zaak' vaak weer aan regels gebonden (vestigingswet) en wordt detailhandel op een industrieterein niet zondermeer toegestaan. Houdt hiermee rekening met het huren van een bedrijfspand.

Link naar reactie
  • 0

Als jij ook daadwerkelijk wat meer tijd in je zaak gaat steken en je bijvoorbeeld beter kunt gaan netwerken bij de importeurs kan het een stuk harder gaan. Ik zou dus ook een soort van best-case proberen te ontwikkelen en dat als target gaan gebruiken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Reken bij voorkeur verschillende scenario's uit, waaronder een worst case scenario. Bekijk hoeveel risico je in dat geval loop en of je dat aandurft. Omdat je ook al minder gaat werken heb je ook aan de inkomstenkant iets te compenseren.

 

Hmm... worst case is dat ik niets verkoop... Maar dat lijkt mij zeer sterk. Al ben ik twee weken ziek, gaat de verkoop gewoon door.

Dus zo'n worst case is enorm lastig vast te stellen. Het blijft toch koffiedik kijken. Zijn hier bepaalde 'algemeen geaccepteerde' rekenregels voor?

 

 

Overigens is 'verkoop aan de zaak' vaak weer aan regels gebonden (vestigingswet) en wordt detailhandel op een industrieterein niet zondermeer toegestaan. Houdt hiermee rekening met het huren van een bedrijfspand.

 

Klopt, weet ik. Bedankt voor 't meedenken!

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Hmm... worst case is dat ik niets verkoop... Maar dat lijkt mij zeer sterk. Al ben ik twee weken ziek, gaat de verkoop gewoon door.

Dus zo'n worst case is enorm lastig vast te stellen. Het blijft toch koffiedik kijken. Zijn hier bepaalde 'algemeen geaccepteerde' rekenregels voor?

Niets verkopen is wel het heel extreem en ook niet reeel. Het gaat er om dat je rekening houdt met dat zaken die je nu positief inschat anders lopen dan gedacht. Dus de beoogde omzetstijging blijft uit of "die ene megaorder" van vorig jaar komt niet terug. BTW gaat omhoog, wat doen de portikosten? Allemaal factoren die een effect op je omzet en resultaat kunnen hebben.

Je wilt minder gaan werken (dus in 1e instantie inkomstenderving) met waarschijnlijk het doel om meer omzet te draaien met je onderneming. Ook hieraan zitten waarschijnlijk risico's (grotere voorraad?).

Heb oog voor dit soort bedreigingen en beoordeel dan op basis van je persoonlijke situatie (hypotheek etc.) of je niet teveel risico's opeenstapelt.

Naast de huurkosten krijg je mogelijk nog te maken met bijkomende kosten, zoals voor energie en service.

Misschien dat je op basis hiervan tot de conclusie komt dat het beter is e.e.a. te temporiseren en (wanneer mogelijk) voorlopig een tijdelijk opslag te huren. Hierdoor kun je bekijken of die extra inspannigen zich belonen zonder een huurcontract van 5 jaar aan te gaan.

Link naar reactie
  • -1

Hallo iedereen,

 

Ik ben hier nieuw, en ik zit in de laatste jaar ondernemermanager. en ik ben al begonnen met de ondernemersplan. Ik ben nu bij de onderdeel omzetprognose, ik weet niet hoe ik er aan moet beginnen en wat voor informatie moet ik hebben.

Is er enkele voorbeelden waar ik verder kan, ik heb echt overal gezocht zelfs op google heb ik gevraagd voor voorbeelden en daar heb ik ook niks kunnen vinden. Tot dat ik deze site heb gevonden dacht ik ik schrijf me zelf, en hoop dat er mensen mij kunnen helpen met deze knoop.

 

En vooral zie ik bij iedereen met procenten en hoe bereken je dit.

stel je voor ik maak omzet per dag 1500,- euro en wil bereken hoeveel winst dus procent is het omhoog gegaan.

 

groetjes

 

Gweny

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.