• 0

Als het goed loopt...iets anders doen

Mijn onderneming (www.lucidcommunication.nl) bestaat inmiddels alweer bijna vier jaar. Heb een mooi portfolio opgebouwd, krijg meer werk dan ik aan wil, en de acquisitie loop vanzelf via word of mouth. Heb tijd over voor mijn gezin, om trainingen te volgen en vakanties in het buitenland. Het is een comfortabele positie, zowel financieel als intellectueel.

 

En een partij dat ik me verveel, soh! :) Ondanks het feit dat ik naast schrijven ook trainingen ben gaan geven, heb ik al een tijd het gevoel vast te zitten. Teveel routine, te weinig uitdaging, geen fundamentele veranderingen van mijzelf. Ironie: zakelijk success dat een gouden kooi blijkt te zijn, een limiterende factor.

 

Dus heb ik besloten radicaal het roer om te gooien. Heb vandaag aan al mijn klanten en relaties aangekondigd dat ik mijn huidige onderneming op een laag pitje ga zetten en dat ik twee anderen dingen ga doen.

 

Ten eerste voeg ik mij toe aan het coachingsbedrijf van mijn vrouw (www.presentcoach.com). We hebben samen de afgelopen twee jaar trainigen op dit gebied gevolgd en zijn goed voorbereid. Daarnaast ga ik 2 of 3 dagen in de weerk interim werk doen op het gebied van communicatieadvies - en management.

 

Ik blijf trainigen geven en ik zal het schrijven niet helemaal opgeven. Mijn doel is om een beperkt aantal opdrachten per jaar aan te nemen, de echt spannende en complex klussen.

 

Spannend wel. Ik heb een prachtige eenmanszaak opgebouwd en niets is makkelijk dan doorgaan op dezelfde voet. Maar ik heb behoefte om me verder te ontwikkelen, in een andere context, met andere mensen en andere werk.

 

Soms geeft incrementele verandering geen soelaas meer en is een radicale stap nodig. Nokia was vroeger immers ook houtboer en doet nu in telefoons. Dus waarom als eenpitter niet jezelf opnieuw uitvinden en zo groei en avontuur opzoeken?

 

Iemand nog advies?

 

 

 

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Hai Ilja,

 

Uitdaging en avontuur verdwenen door succes - voor vele ondernemers misschien iets om jaloers op te worden.

Maar inderdaad.... je hebt wel passie nodig om te blijven doen wat je doet. Je keus is nu gemaakt: je gooit het roer om en zet je bedrijf op een laag pitje.

 

En tjsa.... waar vind je nieuwe uitdagingen?

 

Door je gedachten en omgeving te onderzoeken op mogelijkheden en belemmeringen, maak je de weg vrij voor nieuwe kansen.

 

Een u welbekende tekst ;)

 

Maar even zonder dolleh.... punt is, dat je wel het roer om wilt gooien, maar niet weet welke koers.

Je hebt je huidige bedrijf 4 jaar geleden opgestart en, omdat daar je kennis en interesse lagen.

Als je iets geheel anders wilt gaan doen, dan terug naar de basis: "waar liggen je anders interesses en welke zou je op willen pakken om mee te ondernemen"?

Of het op een geheel andere koers gooien: uitdagingen zoeken in andermans interesses/passie. Er zijn heel wat personen met ideeën, maar die niet genoeg skills hebben om te ondernemen. Misschien zit daar een interessante uitdaging? Kan bijv. op "no cure no pay" basis. Wel uren investeren en als het bedrijf/idee commerciële waarde krijgt hier een winstpercentage afspreken?

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hi Ilja,

toen ik vanochtend je mail kreeg, dacht ik: Geweldig! Het is juist prijzenswaardig als iemand zijn passie en energie volgt en vooruit kijkt. Er zijn meer dan genoeg mensen die vanuit angst of achteruitkijken in een doorlopende straat blijven zitten. Als dit je nieuwe weg is, super!

Alle voorgaande (zij-)wegen heb je kennelijk nodig gehad om hier te komen en dat is mooi. Ook je nieuwe weg zal zijn ups en downs hebben, maar dat maakt het juist zo boeiend. En wie weet waar je over vier jaar weer staat. Geniet van wat je doet, leer van je fouten en wat er ook gebeurt, je staat midden in het leven.

 

Er is een gezegde, ik weet niet of ik het juist citeer:

"There is no road, but you create the road by walking it".

 

Geniet en succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties!

 

Ik heb mijn bericht express in het deelforum over leiderschap en (zelf)management geplaatst.

 

Een onderneming runnen is, in mijn ogen, niet alleen een kwestie van meer omzet, winst, personeel of nieuwe producten. De ondernemer moet zelf ook groeien als persoon en bewust hiervoor nieuwe situaties opzoeken.

 

Ook wanneer het goed gaat met de onderneming kan dat lastig zijn. Als je druk bent met opdrachten en operationele zaken, kan je focus smal worden en voordat je het weet: zooom, weer een jaar voorbij.

 

Radicale verandering is moeilijk, zeker als eenpitter die zijn bedrijf niet kan verkopen omdat hij zelf het bedrijf is. Echt iets anders doen betekent dan afscheid nemen van een zeker inkomen, rustig leven, weinig risicos. En dan, zoals Edo hier terecht op wijst, ga je leven vanuit angst en achteruit kijken.

 

In mijn eigen onderneming zat geen ruimte meer voor groei, zowel niet inhoudelijk als persoonlijk. Dus moet ik ruimte creeeren voor groei, door creatieve destructie toe te passen. Gewoon de beuk er in en opnieuw beginnen.

 

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Kwam toevallig een artikel tegen, waar met name de tekst

 

Het bedrijf groeide, werd succesvol, er moest gemanaged worden en het onvermijdelijke gebeurde: Olivier Slot begon zich te vervelen.

 

Alhoewel het verhaal van Oliver qua businessopzet e.d. niet dezelfde is, omdat hij waarschijnlijk kapitaal genoeg had om het roer om te gooien en in het "diepe" te springen, komt het qua verveling en op zoek naar nieuwe uitdagingen wel een overeen.

 

Bron: Regiopinie - artikel >>>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.