• 0

Videotheek startkapitaal

Hallo,

Ik loop al enige tijd rond met het idee een Videotheek te starten. Maar als ik hier een beetje door het forum heen surf is het erg moeilijk om startkapitaal te lenen. Ik zit de denken aan het nemen van een franchise. Is er iemand hier die mij een beetje in de goede richting kan sturen? Of zeggen jullie "vergeet het maar?"

Groeten,

Anthony.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een franchise wilt doen dan is er een door de franchiseverlener vastgesteld bedrag dat je moet investeren als startkapitaal, naast persoonlijke eisen waar je aan moet voldoen. Het kan erg verschillen per franchise wat die kosten zijn, en wat je er voor terug krijgt. Over Nederlandse franchiseformules op dit gebied weet ik niet zoveel, misschien dat je hier wat aan hebt. Zie ook de site van Videoland hierover. Ik hoop dat je hier wat verder mee komt.

Link naar reactie
  • 0

Yep, voor een franchise moet je waarschijnlijk een redelijke bom duiten investeren maar je kan wel een vliegende start maken.

Ik zou het idee zowieso niet vergeten maar wat onderzoek gaan doen. Wat mij de laatste tijd opvalt is dat de kleine zelfstandige videotheken steeds minder te vinden zijn. De franchisers zoals videoland, megavideo en filmfreak nemen het zwikkie over.

 

Je kan zowieso een keer bij de franchisers gaan praten, pak de telefoon op en maak een afspraak.

 

De nieuwe "huur via het Internet" initiatieven (ben even de url kwijt) schijnen het ook wel aardig te doen. Al lijkt het mij persoonlijk niet al te aantrekkelijk.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Beste Anthony,

 

Het lijkt mij raadzaam dat je eerst eens op de sites van de bekende franchiseketens gaat kijken om daar na te gaan waar de vestigingen van deze ketens zich bevinden. Indien een keten reeds een vestiging in jouw vestigingsplaats heeft zal het voor jou moeilijker worden om zelfstandig een videotheek te beginnen.

Vervolgens adviseer ik je om contact met de ketens te leggen voor een informatieve afspraak.

 

Met vriendelijke groet,

 

Michael Klijn.

 

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

Haai,

 

Als je de concurrentie met videoland-achtigen aan wilt gaan als kleine zelfstandige kun je het volgens mij maar op 1 vlak winnen: prijs...

 

Lage prijs, dus lage(re) marge's... Dus moet je volume scoren.... En daar zit volgens mij de kneep: De A-lokaties zijn over het algemeen bezet door voornoemde 'grote' ketens met als gevolg dat de kleine zelfstandige videotheekhouders wegkwijnen in achterafstraten, wijkjes of oude stadskernen. De omloopsnelheid is vaak niet groot genoeg waardoor continuiteit in gevaar komt met als gevolg de eerder genoemde teloorgang van de 'kleine' videotheken....

 

Ergo: aansluiting bij een keten als franchiser lijkt mij de grootste kans van slagen hebben....

 

Overigens zijn er in andere branches franchise-verleners die kennis, knowhow en dus kans van slagen minstens zo belangrijk vinden als die zak met geld... Deze helpen bv met een achtergestelde lening. De achtergestelde lening wordt door de bank niet gezien als eigen vermogen, maar als garantievermogen en kan daardoor wel gebruikt worden om de solvabiliteit te berekenen...

Wie de spijker op zijn kop slaat... weet hoe hij moet timmeren

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk ben ik van mening dat een videotheek binnen een aantal jaren een verouderd concept is. De vraag is dus of je jouw investering binnen deze periode wel kan terugverdienen.

De komst van bijvoorbeeld digitale TV (verwachting binnen 10 jaar) kan een grote bedreiging zijn voor het huren van een dvd'tje.

Voordat je begint met de videotheek raad ik je aan om een grondig marktonderzoek te doen en af te vragen of een videotheek wel een goede investering is.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Ik denk dat het al verouderd is.

 

Casema bied via zijn digitale televisie al films aan. Niet meer naar de videotheek, gewoon pinnen op de afstandbediening, de 4 Euro worden automatisch afgeschreven en kijken maar. Andere kabelaars zullen er vast ook wel mee bezig zijn. Ik denk dus dat het moeilijk is een videotheek te financieren daar financiers natuurlijk ook op de hoogte zijn van deze ontwikkelingen.

 

Kansen zijn er nog wel maar dan in de added value hoek; films op video die normaal alleen maar de filmhuizen halen, Bollywood video's, een soort experience inrichting van de winkel, filmcafe, etc.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

De nieuwe "huur via het Internet" initiatieven (ben even de url kwijt) schijnen het ook wel aardig te doen. Al lijkt het mij persoonlijk niet al te aantrekkelijk.

 

Ik denk dat je iets als dit bedoeld Zrski:

 

http://www.netflix.com

 

Ik denk juist wel dat dat een aantrekkelijke tegenhanger kan zijn. In Nl is dit er nog niet of nauwelijks. Dus misschien zou je daar eens goed over na kunnen denken hoe je hier een dergelijk initaitief kunt starten en hoe je dat gaat vermarkten/ hoe je klanten krijgt tov de huidige videotheken. Maak eens een concurrentieplaatje met wat de voor en nadelen zijn van beide alternatieven.

 

Grtz, Jornt

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.