• 0

gegevensuitwisseling BD en UWV

Heeft iemand ervaring met de gevolgen van het uitwisselen van gegevens tussen BD en het UWV wat betreft de opgave van uren voor het urencriterium (ondernemingsaftrek) in het geval in enig jaar ook een uitkering is ontvangen waarvoor urenverantwoording een grondslag was.

 

Met andere woorden kan de BD de beoordeling van het aantal uren baseren op de opgaven aan het Uvw en omgekeerd (Uwv maakt gebruik van de urenverantwoording aan de BD).

Hoe loopt zoiets af, oftewel is er een verdediging te maken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Gewoon opgebeld, de kwestie voorgelegd en aangegeven dat ik nu zaken wil doen en niet over drie jaar een opsporingsambtenaar aan mijn deur wil zien. Verder dat ik niet zit te wachten op terugvordering op basis van verkeerde inlichtingen die ik van UWV heb gekregen.

Wellicht dat het helpt als je zelf contact opneemt en de kwestie aanroert voordat er uberhaupt sprake is van gegevensuitwisseling. Ze kunnen je in ieder geval niet verwijten dat je te kwader trouw was als je er zelf mee komt.

Nogmaals: het is nog even afwachten of de schriftelijke bevestiging ook daadwerkelijk komt. Weliswaar heb ik een mondelinge toezegging maar hoe je die hard moet maken als ze deze schriftelijk niet hard maken.... niet te vroeg juichen dus.

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1

Zoals beloofd nog even het vervolg:

Vandaag heb ik een gesprek gehad met de reintegratiecoach die mij destijd heeft geinformeerd over het starten met een uitkering. Het blijkt dat ik niet in de startersregeling viel omdat ik geen gebruik heb gemaakt van de faciliteiten maar gewoon ben blijven door solliciteren en direct opdrachten heb gescoord waarvan ik de uren heb opgegeven. Hij gaf aan dat ze in dat geval geen navraag doen bij de belastingdienst en dat de overige (lees: onbezoldigde uren) niet relevant waren voor mijn uitkering. E.e.a. is alsnog vastgelegd in mijn dossier, uitgeprint en door beiden ondertekend. Met de toevoeging dat ook in de toekomst geen terugvordering zal plaatsvinden.

Eind goed al goed!

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Stien, dank je voor de respons

 

Een paar zaken in jouw reactie kan ik niet plaatsen.

 

Wat was/ is de startersregeling ? Welke faciliteiten ?. Zijn er vooraf afspraken gemaakt of welke reglementen heb jij gevolgd.

 

De reintegratiecoach, is deze van een particulier reintegratiebedrijf of is hij medewerker van het UWV (kan hij dit soort afspraken maken) ??

 

Ook ik heb nog verplicht doorgesolliciteerd, daar wordt voor als nog geen rekening mee gehouden in de terugvordering (ga ik wel eisen in het bezwaar). Neem even aan dat dit, het wel of niet solliciteren, niet van invloed is op het inleveren van uren op de uitkering.

 

Hoezo zijn de onbezoldigde uren buiten het inleveren (zijn niet relevant gevonden ??, wie van het UWV mag zo een uitspraak doen ??) van de uitkering gehouden, volgens welke (wets)regels of afspraken, vind ik wel interessant voor mij. :o ???

 

"Geen navraag doen bij de belastingdienst"

Ik heb een controle gehad van een opsporingsambtenaar thuis, en later een officieel verhoor naar aanleiding van het urencriterium BD

OOK PLUS : een overijverige belasting inspecteur heeft mijn urenopgave een jaar later aan het UWV doorgestuurd, dit is niet op basis van initiatief van het UWV maar in het kader van de gegevensuitwisseling

 

Weet je zeker dat je hier geen last van krijgt, heb je bijv. ook zelfstandigeaftrek BD opgevoerd. ?

 

Misschien dat jouw starten anders was geregeld, maar volgens mij kom je er goed mee weg.

Mijn bezwaar ligt intussen bij een advocaat, ik hoop er nog wat "uit te slepen", ik vind sommige zaken zeer onrechtvaardig en kort door de bocht.

 

GR

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Simone,

 

Wat de RC (medewerker van het UWV) aangaf was dat ik niet van een startersregeling gebruik heb gemaakt en in die zin door hen niet als starter werd beschouwd. Ik heb geen gebruik gemaakt van een orientatieperiode en begeleiding etc. Ik ben op een bepaald moment gewoon opdrachten gaan uitvoeren (had al een onderneming ingeschreven bij de KvK) en heb de uren die ik voor een opdrachtgever werkte (en betaald werd) steeds op mijn werkbriefjes opgegeven, dit was indertijd (2006) ook zo afgesproken met de RC.

De onbezoldigde uren zijn op basis van de indertijd met de RC gemaakte afspraken buiten beschouwing gebleven, dit heeft hij telefonisch en nu dus ook schriftelijk bevestigd.

In het dossier is vastgelegd dat ik aan de BD ook alle uren die te maken hadden met onderzoek, ontwikkeling en administratie heb opgegeven (uren dus die wel bij het urencriterium horen maar waarvan het UWV eerder al, maar nu ook bevestigd, expliciet heeft aangegeven dat deze niet gekort worden op mijn uitkering.

 

Resumerend is in mijn dossier opgetekend (quote): Door UWV (naam RC) wordt u hierbij meegedeeld dat mocht er onverhoopt dossieronderzoek plaatsvinden, er geen terugvordering zal worden ingesteld omdat de gegevens uit het ww-dossier niet overeenstemmen met de gegevens van de belastingdienst (einde quote)

 

Op welke wetsartikelen deze uitspraak is gebaseerd weet ik niet. Op grond van het vertrouwensbeginsel (expliciete uitspraak op mijn verzoek) mag ik me echter beroepen op de houdbaarheid van deze uitspraak, dit gaf de RC ook aan.

 

Bij de belastingdienst heb ik zelfstandigenaftrek geclaimd op basis van 1606 geregistreerde uren. Hiervan waren er ongeveer 950 in de eerste 8 maanden gemaakt (daarna hield mijn uitkering op omdat ik indertijd weer een parttime baan accepteerde naast mijn onderneming). De urenregistratie heb ik begin van dit jaar al aan de belastingdienst verstrekt en kreeg op basis daarvan zelfstandigenaftrek toegekend.

 

Als ik je nog verder kan helpen doe ik dit uiteraard graag. Mail me anders even.

 

groeten en succes!

Stien

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Hi Stien,

 

Jouw situaitie is dan denk ik toch anders dan bij mij het geval was. Ik heb het hele traject doorlopen en gebruik gemaakt van de faciliteiten, ook reintegratie. Ik weet natuurlijk niet of dit uiteindelijk verschil mag maken. Misschien verschilt dit wel per regio waarin het UWV werkzaam is, het ene kantoor is denk strenger dan het andere in controle, toezeggingen ed.

Ik hoor vanuit mijn persoonlijke kring dat anderen, net als jij nu, bijna altijd duidelijke afspraken hebben kunnen maken met het UWV over uren en verloop van het "verzelfstandigen"

Die is ten ene male bij mij niet het geval geweest. Nooit heb ik op dit terrein met het UWV kunnen spreken en heb op dit vlak (achteraf) zeer onprofessionele begeleiding gehad. Het UWV was destijds meer bezig met de reorganisatie van het UWV dan met de "clienten" (Dit was in de tijd van het "marmeren kantoorgebouw van de hoofddirectie" en de enorme afslanking van het UWV apparaat)

 

Juridisch gezien zie ik voor mij nog wel mogelijke openingen, hopelijk ziet mijn advocaat dit ook zo, met name het vertrouwensbeginsel waar jij over spreekt. De uitkomst laat ik tzt nog wel weten, op basis van jouw verhaal zie ik het weer even positiever in.

 

groet en dank

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Simone,

 

Ik weet niet wat er in de regeling die voor jou van toepassing was staat. Ik weet wel dat als ik gebruik had gemaakt van de zgn. startersperiode ik in die tijd geen gerichte acquisitie zou hebben mogen doen en geen opdrachten had mogen aanvaarden. Dat laatste wilde ik nu juist wel om zo snel mogelijk uit die uitkering te raken. Overigens heb ik indertijd maar 1 maand een volledige uitkering gehad en ben daarna binnen 1 maand terug gegaan naar 24 uur vanwege opdrachten.

Bovendien heb ik in het verleden, naast een full time baan ook gefreelanced maar ik geloof niet dat ze daar rekening mee hebben gehouden. Na in totaal 9 maanden is mijn uitkering beeindigd omdat ik weer een baan van 32 uur had. Inmiddels ben ik volledig zelfstandig.

Geen idee welke criteria ze toepassen en of er verschil wordt gemaakt naar situatie maar het lijkt er wel op.

Anyway, hoop dat je advocaat nog iets voor je kan betekenen en ben benieuwd hoe het afloopt. Ik duim voor je.

 

groeten,

Stien

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.