• 0

Investering wenselijk voor belasting?

Hallo,

 

Sinds september heb ik mijn reeds 5 jaar bestaande BV nieuw leven ingeblazen. De eerste opdrachten zijn inmiddels ook binnen. Ben ik verplicht / of is het wenselijk, dit jaar ook nog een investering te doen?

 

Alvast dank voor jullie reactie.

 

[titel aangepast - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toen ik in 2000 mijn bedrijf startte, raadde de accountant mij ten zeerste aan om een jaarlijkse investering te doen. Dit om 2 redenen:

1. Toon aan dat je je als ondernemer gedraagt

2. Investeringsaftrek ontvangen.

 

Verduidelijkt dit?

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Hierover zou je boekhouder je moeten kunnen inlichten. Hij weet immers je cijfers en weet hoe je ervoor staat en of investeringen wenselijk c.q. noodzakelijk zijn.

Echter wanneer je per september pas net weer bent begonnen lijkt het me nog niet dat je aan het eind van het jaar al een flinke winst hebt gemaakt. Het kan natuurlijk wel maar over het algemeen zal dat niet het geval zijn. er zullen toch aankopen moeten zijn gedaan om weer van start te zijn gegaan, lijkt mij maar nogmaals dit is zo niet te zeggen omdat wij hier uiteraard de cijfers niet kennen. Vraag je boekhouder hierna en hij zal je daar zo een antwoord op kunnen geven.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

beste zzp,

 

Tastbare zaken die € 450 teboven gaan, zijn investeringen en dus geen kosten. Op die posten mag je investeringasftrek toepassen (veelal 25% van de investeringen) zolang je in het jaar meer dan 2.100 euro geïnvesteerd hebt.

 

Je moet dus in enig jaar beoordelen of je voor de investeringsaftrek in aanmerking komt. Stel het is december en je hebt tot dan toe € 2.000 geïnvesteerd in inventaris en je hebt de noodzaak om een nieuwe pc aan te schaffen. Als je wacht tot januari dan mis je de aftrek omdat je in het kalenderjaar de 2.100 niet gehaald hebt.

 

De aftrek wordt lager naarmate je meer investeert. Stel dat je tot en met november 33.000 geïnvesteerd hebt en je overweegt om voor einde jaar nog een investering van 4.000 te doen, dan zorgt die laatste investering ervoor dat je in een hogere schijf komt (boven 35K) en geen 25%, maar nog maar 21% investeringsaftrek geniet (over het geheel!).

 

Dit is dus altijd een onderwerp dat na afronding van de cijfers 3e kwartaal besproken moet worden met de adviseur!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Laat ik eens beginnen door af te gaan op jouw naam: zzp. Ben je voor de IB wel een ondernemer of ben je resultaatgenieter? Op die laatste categorie zijn de ondernemersfaciliteiten niet van toepassing, waaronder de investeringsaftrek.

 

Ben je voor de IB wel ondernemer (VAR-WUO aangevraagd en gekregen?) dan is voor het investeren het volgende van belang:

 

Zoals zzp al aangaf gaat het om een besloten vennootschap. De vraag inzake ondernemer of resultaatgenieter kan daarom worden overgeslagen.

 

Het beste is om een (voorlopige) berekening van het resultaat 2007 te maken, wellicht heb je nog compensabele verliezen, wie weet. De Belastingdienst kan nooit verplichten om een of meerdere investeringen te doen. Investeer daarom wanneer het bedrijfsmatig nodig is.

 

Suc6

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Om aan te tonen dat je je als ondernemer gedraagt hoef je in een BV niet over in te zitten. Dat is niet aan de orde.

 

Punt 1 mag je dan ook schrappen

 

Dag Joris,

 

Dat is niet noodzakelijk zo. Als de fiscus geen VAR DGA afgeeft omdat je vanuit de BV maar bij 1 opdrachtgever werkt, is er dus sprake van fictieve loondienst bij die opdrachtgever en kunnen de inkomsten niet in de BV verantwoord worden.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad Joost, wanneer er maar één opdrachtgever is kan de Belastingdienst stellen dat er sprake is van fictieve dienstbetrekking.

De groeten aan Jeroen L.

 

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik ging hier wellicht iets te kort door de bocht. Wat je zegt is waar. Ik las echter iets in het verhaal van ZZP over de eerste opdrachten die binnen waren en was er van uitgegaan dat onduidelijkheid over de dienstbetrekking hier niet aan de orde was.

 

Dank je voor de adequate aanvulling.

 

Groet

Van der Velden Administratie & Advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.