• 0

vof-conflict

Mijn man en ik heb samen een VOF en runnen een restaurant. Nu wil mijn man niet meer met mij samenwerken en heeft nu eenzijdig het VOF contract opgezegd met een opzegtermijn van 6 maanden. Ook verbiedt hij mij nog in het restaurant te werken. HIj verbiedt me zelfs de toegang tot de keuken! De omzet van het restaurant laat hij nu op zijn prive-rekening komen zodat ik ook geen geld meer kan opnemen van onze bedrijfskapitaalrekening omdat daar niets meer op staat. Is het nu zo dat hij door de omzet op zijn prive-rekening te laten komen in feite een voorschot neemt op de winst van de onderneming en dus continu priveopname doet uit het bedrijfskapitaal. Ik heb nu een probleem want ik krijg van hem geen geld en kan ook geen geld opnemen. We hebben wel een VOF contract waar hij zich duidelijk niet aan houdt. Hij wil me ook geen inzage geven in zijn priverekening waardoor ik totaal niet weet hoe de financiele situatie van het restaurant is. Ik kan ook geen kort geding aanspannen omdat ik geen geld heb om een advocaat te betalen en omdat het om een ondernemingsconflict gaat is er ook geen subsidie mogelijk voor rechtsbijstand. Wat moet ik doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bijzonder vervelende situatie. Het feit dat het hier gaat om een ondernemingsconflict wil niet op voorhand zeggen dat er in het geheel geen beroep kan worden gedaan op gefinancierde rechtsbijstand.

 

Er zijn bijzondere omstandigheden waarin dat wel kan. Voor bedrijfsbelangen kan een beroep op gefinancierde rechtsbijstand worden gedaan wanneer het voortbestaan van de onderneming in het geding is en voor wat betreft het privebelang gaat het om inkomsten uit de gemeenschappelijke onderneming. Het is verdedigbaar dat hier toevoeging voor het privebelang minimaal op zijn plaats is, maar ook voor wat betreft het ondernemingsbelang acht ik dit niet uitgesloten. Ik adviseer in ieder geval een advocaat verzoeken om toch de toevoeging aan te vragen. Veel succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je reactie. Is het correct dat als de omzet van het bedrijf op de priverekening van mijn man komt dit eigenlijk een opname/voorschot op de winst is. Moet hij dit dan bij beeindiging van de VOF eerst met mij verrekenen voordat er een algehele verrekening komt?

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je reactie. Is het correct dat als de omzet van het bedrijf op de priverekening van mijn man komt dit eigenlijk een opname/voorschot op de winst is.

 

Afhankelijk van het VOF-contract dat jullie hebben opgesteld (dat heb je toch wel gedaan, he?) zijn dit inkomsten die gewoon volgens de daarin vastgestelde verdeelsleutel moeten worden verrekend. Meestal dus de helft voor hem, en de helft voor jou.

 

Los daarvan mag hij niet eenzijdig het contract opzeggen als jullie gelijkwaardige partners (in de VOF) zijn. Ik denk dat het tijd wordt er een beetje rechtskundige hulp bij te halen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Klopt, we hoopten toen steeds er nog uit te komen in onderling overlgeg met de andere partij. Daarnaast is een advocatenstrijd erg kostbaar en ik heb al aangegeven dat ik niet aan het bedrijfskapitaal kan komen. M.a.w. ik heb op dit moment geen geld om dure advocaten te betalen. Ik sta juridisch denk ik wel sterk. Wellicht zijn er advocatenkantoren waarbij verrekening achteraf mogelijk is?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb recentelijk ervaring opgedaan met een echtscheiding waarbij ik zelf een advokaat in de arm moest nemen terwijl ik niet over voldoende financiele middelen beschikte. Het was eenvoudig om een standaard overeenkomst te sluiten waarbij je een zeer gering percentage voldoet van ket openstaande bedrag, en het restant wordt verrekend na de scheiding. Verrekening nadat de financiele middelen waren vrijgegeven.

 

Het kan dus, Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.