• 0

te veel bijverdienen

Een vriend en ik hebben een VOF. Wij gaan op korte termijn een opdracht doen waarbij de betaling 50%-50% verspreid over '07-'08 gaat zijn. Dit bedrag is gebasseerd voor 99% op uren die wij gaan maken en de overige 1% zijn materiaalkosten. Doordat het om een mooi bedrag gaat dreig ik over de bijverdiengrens van mijn WWIK-uitkering heen te komen(die ik alleen in '07 nog heb) en dus een groot bedrag terug te moeten betalen.

 

Ondanks dat wij dit jaar al de helft ontvangen, hebben we in '05 & '06 al veel uren gedraait aan het project die eigenlijk nu pas uitbetaald worden.

De 50% die we dit jaar krijgen staat dus eigenlijk niet gelijk aan 50% vd totale arbeidsuren van het project.

 

 

Het zou voor mij dus erg gunstig zijn om niet al de helft vd helft(vennoot en ik zitten beiden voor 50% in de VOF) te verdienen dit jaar. Is er een mogelijkheid dit zo aan te geven bij de inkomstenbelasting?

Het gaat mij er niet zozeer om dat ik minder belasting betaal, maar dat ik dus minder winst maak en daardoor niet de wwik-uitkering hoef terug te betalen.

 

Ik hoorde van iemand iets over 'uitlopende passiva'..

 

Ik hoop dat bovenstaande een beetje duidelijk is.

Misschien moet ik er nog even bijvermelden, ik voldoe niet aan het urencriterium om als zelfstandig ondernemer gezien te worden (of ziet de belastingdienst elke vennoot standaard als zelfstandig ondernemer?)

 

Alvast dank!

vriendelijke groet,

Gerard

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is niet zo heel moeilijk. Het moment dat de inkomsten als zodanig meetellen voor de belastingdienst is afhankelijk van het moment van factureren. Als je in 2007 factureert, dan moet je over 2007 inkomstenbelasting betalen.

 

Je kunt dit geld niet 'in de VOF' laten zitten. De inkomsten van de VOF zijn in dit geval 50% directe inkomsten voor jou, en 50% voor je partner, waar ej dus allebei belasting over zult moeten betalen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Gerard,

 

Mijn eerste advies is dat jij je eens goed laat adviseren door een ter zake deskundig persoon en niet afgaat op allerlei "borrelpraat". Uit jouw post begrijp ik dat je weinig kennis hebt van basale boekhoudkundige zaken en dat lijkt me toch een eerste vereiste als je ondernemer bent. Nu loop je her risico dat je maar wat doet en dat kan nare gevolgen hebben.

 

In principe moet je winst nemen op het moment dat de werkzaamheden gerealiseerd worden. De uren uit 05 en 06 moet je in de balans opnemen onder de post "onderhanden werk" en verantwoorden als winst. Dat jullie pas later uitbetaald worden, is voor de fiscus niet relevant, tenzij de opdrachtgevers niet kredietwaardig zijn.

 

Aangezien je niet aan het urencriterium voldoet (wat niet wil zeggen dat je geen ondernemer bent!) zijn de mogelijkheden om de winst te drukken beperkt. Maar nogmaals, je zult toch een goede boekhouder moeten inschakelen die voor jou bekijkt wat de mogelijkheden zijn.

 

Natuurlijk mag je geld in je v.o.f. laten zitten, maar dat helpt jou niet echt. De bijverdienste-grens hangt niet af van wat je je laat uitbetalen, maar wat wat je winst is. Je kunt de subsidie/uitkering op een rekening-nummer van de v.o.f. laten storten, maar als deze persoonlijk op jouw naam is gesteld, blijft het toch echt jouw persoonlijk inkomen en niet van de v.o.f.

 

Nog één vraagje: Is het nu echt zo erg als je niet afhankelijk bent van een uitkering?

 

W.W.I.K. = Wet werk en inkomen voor kunstenaars. Niet iedereen op dit forum is hiermee - denk ik - bekend.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo en bedankt voor de reacties,

 

ik heb wel meer dan 1 opdrachtgever gehad(3 of 4 in totaal).

 

mijn 'probleem' is niet zozeer dat ik de uitkering niet meer krijg na het doen van deze opdracht, maar dat ik de uitkering moet terugbetalen. Dat streept weg wat ik verdien aan de opdracht. En het is toch een beetje zuur dat je dan het gevoel hebt voor nop te werken.

 

Is er geen mogelijkheid iets te doen met 'overlopende passiva'? Iemand van de belastingtelefoon opperde dit. Aangezien het grootste gedeelte vd uren gedraaid worden in 2008 (en maar een heel klein gedeelte dit jaar).

Is iemand hier bekend mee?

 

Nog even een vraag over de IB bij een VOF aangezien dit mijn eerste VOF-jaar is. Als ik door de belastingdienst niet als 'ondernemer' gezien wordt (doordat ik bv niet voldoe aan het urencriterium) vul ik dan aan het eind van het jaar het gewone InkomstenBelastingformulier in (waar ik mijn winst uit de VOF boek bij 'inkomsten uit overige werkzaamheden')? Of krijg ik een ander type IB-formulier waar ik ook een balans moet invullen?

Ik dacht namelijk dat je alleen deze balans moet invullen als je als 'ondernemer' aangemerkt wordt door de belastingdienst.

 

Bedankt alvast!

 

Link naar reactie
  • 0

Gerard,

 

Indien je uitbetaald krijgt, voordat je je werk hebt verrricht, kun je dit inderaad boeken als "overlopende passiva" of "vooruitbetaalde omzet", maar in jouw situatie is het andersom. Je hebt eerst het werk verricht en wordt daarna pas uitbetaald. Dit betekent dat het moment van winstneming is op het moment dat het werk af of onderhanden is.

 

Je kunt inderaad de uren uit 2008 in 2007 boeken als overlopende passiva, maar dat geldt dus alleen als je die uren in 2007 als voorschot al uitbetaald krijgt.

 

Als je in een v.o.f. zit en dit als zodanig bekend is bij de Belastingdienst (door inschrijving KvK en/of registratie van de v.o.f.-akte) zul je een O-biljet in moeten vullen en je winst aangeven als winst uit onderneming. Als bijlage moet je inderdaad de winstaangifte (balans en winst- en verliesrekening) invullen.

 

Het urencriterium geeft je recht op een aantal aftrekposten zoals zelfstandigen- en startersaftrek, MKB-winstvrijstelling e.d., maar ook een ondernemer die niet voldoet aan een urencriterium blijft natuurlijk gewoon een ondernemer. Nogmaals: het begrip ondernemer staat los van het begrip urencriterium.

 

By the way: Dat urencriterium kan heel belangrijk voor jou zijn. Wellicht het verschil tussen wel of niet terug betalen van de WWIK. Dus houd je uren goed bij en laat je goed informeren over de fiscale gevolgen en de gevolgen voor je uitkering.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
dat ik de uitkering moet terugbetalen. Dat streept weg wat ik verdien aan de opdracht. En het is toch een beetje zuur dat je dan het gevoel hebt voor nop te werken.

 

Werk aan die gevoelens. We kunnen het namelijk evengoed omdraaien: je zoekt naar boekhoudkundige trucs om de samenleving voor nop in een extra inkomen te laten voorzien.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uitvoerige reactie. langzamerhand begin ik het te begrijpen.

 

-Als je in een VOF zit vul je dus altijd een O-Biljet in (ongeacht wat je gepresteerd hebt, ongeacht het urencriterium). En dus vul je ook altijd een balans etc in.

 

-Ik begrijp dat ik dus niks kan doen met het feit dat ik in voorgaande jaren al werk heb verricht voor het project (ik kan hier de winst van 2007 niet mee verlagen).

 

-Ik begrijp uit je reactie dat ik wel iets kan doen met het feit dat ik in '07 al geld uitbetaald ga krijgen, waar ik in '08 pas arbeid voor ga verrichten (dit is het jaar waar de meeste arbeid verricht gaat worden).

 

Hoe werkt dit precies? Ik moet binnenkort het bedrijf de eerste factuur sturen (betreffende de eerste 50%) moet ik hier dan ook iets anders op vermelden dan simpelweg 'factuur'? Bv 'voorschotnota' of iets in die trant?

 

Vervolgens ontvangt de VOF de eerste betaling (de eerste 50%). Aan het eind van het jaar verdelen mijn vennoot en ik de winst. En dan kunnen we dus deze winst verminderen door een gedeelte als 'overlopende passiva' te boeken? Dan betalen we in 2007 dus ook nog geen Inkomstenbelasting over de volledige 50% (dat gebeurt pas in het jaar daarna).

 

Zijn er nog bepaalde zaken waar ik op moet letten? Of die ik bv de opdrachtgever moet laten ondertekenen etc? Om het in ieder geval aannemelijk te maken waarom wij zo'n groot gedeelte van het bedrag boeken als 'overlopende passiva'.

 

Nog even over het urencriterium: helaas kijkt de uitkeringsinstantie van de WWIK naar mijn winst voor belastingen (en dus aftrekregelingen). Hier valt het volgensmij dus niet mee op te lossen:(

 

Nogmaals dank voor alle uitgebreide reacties!

vriendelijke groet

Gerard

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.