• 0

RUG Ondernemerscentrum zoekt partners

Ik zie dat het onderwerp "Universiteit en starters" op redelijk veel belangstelling kan rekenen bij de leden van dit forum.

Dat is zeer verheugend, omdat het ernaar uitziet dat de financiering rond is voor het ondernemerscentrum van de universiteit Groningen (overigens nog zonder de recente tender in te zetten).

Mij lijkt het een zinvol idee om jullie te vragen ideeen/suggsties/inbreng aan te leveren over hoe dit centrum op te zetten. Per slot van rekening zit hier de expertise (technostaretrs zelf en deskundigen).

Even om teleurstellingen te voorkomen:

Er is nu budget beschikbaar voor een poot welke ondernemersonderwijs universiteitsbreed kan gaan uitzetten en er is een beperkt budget om studenten ondernemer te laten worden dan wel kennis te laten nemen van ondernemerschap. Dus geen grote pot met geld maar wel de bereidheid om er samen iets van te maken.

OK: let's go!

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bernd,

 

Ideeen heb ik genoeg, ik wil er ook graag over meedenken.

 

Alvast een eerste opzetje (niet erg gestructureerd), als ik wat meer tijd heb zal ik het nog wat aan proberen te vullen. Als je hier reacties op hebt...graag!

 

- Coachingsnetwerk. Wat volgens mij erg goed werkt bij startende ondernemers, is dat ze een coach hebben die ze eenmaal in de zoveel tijd een spiegel voor kan houden en als sparring-partner kan dienen. Dit is iets wat organisatorisch goed opgezet moet worden, zodat iedere starter een of meerdere coaches kan krijgen

- Bekendheid met ondernemerschap. Eigenlijk vind ik dat elke student, maar ook onderzoeker, minimaal een keuzevak moet kunnen kiezen over ondernemerschap (Wellicht gedeeltelijk aangepast aan de specifieke studie). Een verplicht vak tijdens de studie zou eigenlijk nog beter zijn.

- Aanbieden van een ondernemerscentrum. Wellicht mogelijk met nieuwe subsidieregeling "Infrastructuur Technostarters" [Zoals KU Nijmegen], of een goedkopere oplossing, waarbij de studenten/onderzoekers op de faculteiten zelf ondersteuning krijgen [TU Delft]. Wat wel belangrijk hierbij is, dat dit slecht een "tijdeljk" centrum moet wezen en dat de steun aan de starters na korte tijd (18-24 maanden) wel ophoudt en dat ze dan op eigen benen moeten staan.

- Netwerkbijeenkomsten. Binnen de universiteit een laagdrempelige manier ontwikkelen om starters, maar ook investeerders, onderzoekers en ervaren ondernemers samen te brengen. De Uva heeft dit enige tijd gedaan, via het toenmalige Anton Dreesmann Institute in een café vlakbij de universiteit en dat werkte erg goed om die personen bij elkaar te brengen. Enige enthousiaste personen zijn hierbij wel nodig om het op gang te brengen.

 

Later zal ik kijken of ik nog wat aan kan vullen.

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Een paar hartekreten:

 

- Betrek er er regionale MKB-ondernemers bij (gastcolleges; projecten; stages), ook in het definitieproces van de aktuele uitdagingen voor ondernemers in het Noorden (wat hebben ze nodig?);

 

- Biedt studenten de mogelijkheid om tijdelijk een project te laten uitvoeren bij een MKB-onderneming (win-win);

 

- Betrek er regionale ondernemersclusters bij (Ondernemingskamer; MKB-organisaties; ontwikkelingsmaatschappijen (NOM));

 

- Kijk wat SNN (samenwerkingsverband Noord Nederland) inhoudelijk (contacten; visie; strategie) of financieel (subsidie Europese Fondsen) kan/wil betekenen.

 

Succes!

 

Gr.

 

 

Bengel.

Vijf minuten "babbelen" met de juiste persoon, levert vaak meer op dan 3 dagen zelfstudie. Opnieuw het wiel uitvinden is zonde van je tijd .....!

Bengel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.