• 0

Freelancers commissie basis

 

Ik werk op dit moment met een persoon die 100% op commissie basis werkt. Ik heb een gedeelte van de sales in principe ge-outsourced. Er is voor de rest geen dienstverband met deze persoon. Hierover heb ik twee vragen, hoe kun je vermijden dat je achteraf sociale premies moet afdragen ? Of heeft iemand hier meer info over voor het opstellen van een contract of iets dergelijks ? Is het toegestaan om iemand op deze manier aan je organisatie te verbinden ?

 

 

 

www.gnomic.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt mij dat je een freelancer moeilijk contractueel vast kan leggen aan je onderneming, want dan krijg je toch een dienstverband. Maar misschien heb ik het wel mis...

 

Je kan vragen om een VAR, deze geeft de belastingdienst af aan mensen die voor de belastingdienst gezien worden als ondernemer. Het geeft je wat meer zekerheid dat die persoon dan zijn premies afdraagt. Of deze ook aan freelancers gegeven wordt, weet ik niet.

 

Daarnaast moet je zeker weten bij een freelancer dat hij meerdere opdrachtgevers heeft. Probeer dat op papier te krijgen, want als dat niet zo is ziet de belastingdienst de betrekking toch als een dienstverband en draai je op voor alle extra kosten (loonbelasting enzo).

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Had ik net een mooi verhaal getikt, loopt mijn compu vast... Iemand al een goed alternatief voor Microsoft uitgevonden?

 

Bij de beoordeling van een arbeidsrelatie kijkt de belasting o.a. naar de volgende criteria:

- Zijn er meerdere opdrachtgevers

- Heeft de freelancer specifieke kennis, waarvoor hij ingehuurd wordt

- Krijgt de freelancer aanwijzingen over de wijze waarop hij zijn werk uitvoert

- Is er sprake van een onderneming, bijv. wordt er geïnvesteerd in bedrijfmiddelen /briefpapier en doet de freelancer aan reclame uitingen.

 

Om zekerheid te krijgen kan de freelancer een verklaring arbiedsrelatie (VAR) aanvragen. Op basis van een aantal vragen die ingevuld moeten worden, bepaalt de belastingdienst of er sprake is van een dienstverband. Deze VAR is ook bindend voor SV premies.

http://www.belastingdienst.nl/9229250/menu/fsvar.htm

 

Als de freelancer hulp wil bij het invullen van de VAR, kan hij altijd conact met ons opnemen.

 

Indien de freelancer middels dit formulier verkeerde informatie verstrekt aan de belastingdienst is hij zelf aansprakelijk voor eventuele naheffingen. De opdrachtgever is echter wel aansprakelijk als hij redelijkerwijs kon vermoeden dat het om een dienstverband gaat.

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.