• 0

BTW bij inkoop en weer verkoop in zelfde EU land

Help a.u.b., ik kom er niet uit!

 

Ik doe een inkoop, een nieuw motorjacht in Italie. Ik verkoop het aan een bedrijf ook in Italie (met italiaans btw nr).

 

Hoe gaat dat nu in zijn werk met de BTW?

1. ik doe een intracommunautaire verwerving (inkoop). De faktuur van de Italiaanse verkoper die ik heb ontvangen is zonder btw.

2. ik doe aangifte ICL voor de verwerving, en betaal dan geen btw, of wel?

3. ik stuur een faktuur naar de koper (ook een Italiaanse bedrijf) zonder BTW en met de vermelding btw verlegd?

4. ik doe aangifte ICL voor de levering, en betaal dan geen btw, of wel?

 

Werkt het zo? Op de site van de belastingdienst wordt ik niet veel wijzer. Die zegt hier http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob06/ob06-08.html#P221_18828

ook nog eens wat over levering van nieuwe voertuigen.

 

Mijn dank is groot voor jullie hulp.

 

Gr, S.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Saantje,

 

Je geeft aan dat je het jacht zowel inkoopt als verkoopt in Italie. Mits ik de situatie goed begrijp is er in dit geval sprake van afstandsverkoop en niet van intracommunautaire verwerving. Het onderstaande artikel schetst wellicht meer duidelijkheid. (link staat onder artikel)

 

In ieder geval veel succes.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Guido

Synergy Kinetics

 

 

 

Afstandsverkopen

 

Afstandsverkopen zijn verkopen waarbij goederen door u of voor uw rekening naar het EU-land van uw afnemer worden vervoerd naar een particulier of een organisatie zonder BTW-identificatienummer. Er is dan geen sprake van een intracommunautaire verwerving.

De levering vindt plaats in het land van de afnemer. Daarom is de levering in principe belast in het land van de afnemer en moet u dus BTW aangeven en betalen aan de Belastingdienst in het land van de afnemer (bestemmingslandbeginsel).

 

Voor afstandsverkopen beneden een bepaald drempelbedrag moet u de BTW echter in rekening brengen en afdragen aan de Belastingdienst in uw eigen land (oorsprongslandbeginsel).

 

U moet de BTW over uw afstandsverkopen aangeven en afdragen in Nederland als:

 

u ondernemer bent en goederen levert, én

de goederen door u of voor uw rekening naar de afnemer in een ander EU-land worden vervoerd (zonder dat u de goederen monteert aan andere goederen), én

uw afnemer een particulier ,een bijzondere ondernemer, of een niet-belastingplichtig rechtspersoon wiens intracommunautaire verwervingen niet in zijn eigen land worden belast is; én

het totaalbedrag aan afstandsverkopen naar een bepaald ander EU-land, niet hoger is dan het door dat EU-land vastgestelde drempelbedrag per kalenderjaar.

 

Bron: KvK-website ( http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=39060 )

 

 

 

Guido Quadvlieg - Synergy Kinetics

 

Professionele begeleiding voor startende ondernemers op 'no cure no pay'-basis.

 

http://www.synkin.nl/

Link naar reactie
  • 1

Beste Sjaantje,

 

Hier is sprake van een binnenlandse transactie voor de BTW in Italie. Van een intracommunaitaire levering en verwerving alsmede afstandsverkopen kan geen sprake zijn. Immers het goed (zeiljacht) blijft in Italie. Je zal je in Italie moeten registeren als ondernemer voor de BTW. Je kan dan de BTW begrepen in de aankoop in aftrek brengen en de BTW begrepen in de verkoop moet in Italie afdragen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Cock

Link naar reactie
  • 0

 

Ik verkoop het aan een bedrijf ook in Italie (met italiaans btw nr).

 

 

Dus geen afstandsverkoop. De Italiaanse verkoper mag alleen tegen het 0%-tarief leveren als de goederen daadwerkelijk de grens over gaan. Reusje voor Cock met zijn heldere uitleg.

 

Maar er is ook nog iets ingewikkelds als een ABC-transactie. Ik heb alleen nooit kunnen onthouden hoe dat nu precies werkt. Zijn vorige maand wel wat belangrijke arresten gewwezen door het Europese Hof van Justitie.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

In de voornoemde stituatie kan sprake van ABC-transacties. Hiervoor zijn ten minste drie partijen nodig die overeenkomsten met elkaar sluiten. Een als deze drie partijen in Nederland bevind wil nog niet zeggen dat het tarief van 0% BTW kan worden toegepast. Mogelijke kan in Italie ook een ABC-levering plaatsvinden waarbij de heffing kan worden verlegd. Ik weet niet hoe de Italiaanse BTW-wetgeving precies in elkaar zit, dus daarover kan niets advieseren.

 

Met vriendelijke groet,

 

Cock

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.