• 0

cursus geven en belastingdienst

hallo mensen,

 

sinds een jaar geef ik cursussen aan volwassenen in wijkcentra. Ik zelf ben bevoegd docent.

 

Nu vroeg ik mij af, hoe de belastingdienst hier mee omgaat. Moet ik het opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Is het wellicht handig om naar de kvk te gaan en een onderneming te starten.

 

Mag ik studenten ´in dienst nemen´ die dan de cursus geven

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

De grens tussen onderneming en resultaat uit overige werkzaamheid is moeilijk te trekken. Winst uit onderneming is interessanter omdat je dan ook in aanmerking komt voor allerlei fiscale aftrekposten zoals investeringsaftrek, zelfstandigenaftrek e.d. Voor de meeste aftrekposten geldt wel dat je op jaarbasis ten minste 1225 uur moet werken in je onderneming.

 

Indien je bent ingeschreven bij de KvK, meerdere opdrachtgevers hebt en/of zelfstandig acquisitie doet, ben je al snel ondernemer. Aangezien u meerdere cursussen geeft aan meerdere wijkcentra is er wel iets voor te zeggen dat u ondernemer bent. Een inschrijving KvK helpt daar zeker bij. Vraag voor de zekerheid ook een VAR-WUO aan.

 

Natuurlijk mag u studenten in dienst nemen. Laat u dan wel goed informeren over de fiscale en juridische gevolgen en administratieve rompslomp. Het meest handige lijkt me dat u student- ZZP-ers inhuurt, maar het moet dan wel aannemelijk zijn dat er geen gezagsverhouding is tussen u en de student-ZZP-ers. De studenten moeten dan een VAR-verklaring aan u kunnen overleggen.

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 83 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.