• 0

concurrentiebeding/relatiebeding

Hallo,

 

Ik werk nu voor een heel klein bedrijf (4 pers.) in loondienst.

Nu zit ik niet meer op een lijn met m'n "baas" en heb besloten bij hem weg te gaan / te gaan freelancen.

Nu wil de klant waar in de laatste 7 jaar voor werk, laatste 3 jaar full time, dat ik werk voor hun wil blijven doen.

Nu houdt mijn werkgever me aan het concurrentie/relatiebeding en geeft als uitweg dat ik een behoorlijk deel ,30%, in moet leveren als ik voor die klant werk.

Nu ben ik niet naar die klant gegaan maar zij naar mij en sterker nog mijn huidige werkgever kan en wil het ontstane gat niet opvullen. Ik zelf heb unieke kennis en daar is geen overdracht vanuit de werkgever voor gezorgd.

Houdt een concurrentie/ relatiebeding zo ook stand als een werkgever dit gat niet wenst op te vullen?

 

vakgebied ICT

 

Graag jullie advies.

 

Gr. J.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joz,

 

Of dit wel of niet kan, hangt er van af hoe het relatie- cq concurrentiebeding is geformuleerd. Als het "redelijk en billijk" is dan kan je baas je er aan houden. Indien het te streng is geformuleerd dan zal iedere rechter er de vloer mee aanvegen. Voor je baas is het dan niet mogelijk een alternatief relatiebeding op te stellen. Maw: dan ben je zo vrij als een vogel.

 

Dat het bedrijf de klant niet langer kan helpen indien jij er niet langer werkzaam bent, doet in beginsel niet ter zake.

 

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Het beding is als volgt geformuleerd:

 

1. intelectueel eigendom

Alle intellectuele eigendomsrechten, welke - waar en wanneer dan ook- ten aanzien van de resultaten van de werkzaamheden van de werknemer kunnen of zullen worden uitgeoefend, berusten bij de werkgever

Voor zover voor het uitoefenen van dergelijke rechten een nadere akte is vereist, zal de werknemer op het eerste verzoek van de werkgever daar zijn medewerking aan verlenen, zonder daarbij voorwaarden te kunnen stellen.

Werknemer doet afstand van zijn rechten als bedoeld in artikel 25 van de auteurswet.

2. Non-concurrentiebeding.

Zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming is het niet toegestaan, gedurende een periode van 1 jaar na beeindiging daarvan om werlke reden dan ook, zaken gelijk of verwant aan onze onderneming en/of van daarvan gelieerde ondernemingen, in welke vorm dan ook, te drijven of doen drijven, direct of indirect, of daarbij op enigerlei wijze rechtstreeks if zijdelings, betrokken te zijn of werkzaam te zijn, hetzij zelfstandig, hetzij in dienstbetrekking of anderzins, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet, alsmede om daarbij of daarin op enigerlei wijze belang te hebben.

Afhankelijk van de omstandigheden van het geval kan de werkgever op verziek van werknemer delen van het concurrentiebeding onverbindend verklaren en u bijvoorbeeld toestemming verlenen werkzaamheden te gaan verrichten voor of bij een op enigerlei wijze concurrerende onderneming. In dat geval zal het u niet zijn toegestaan op enigerlei wijze werkzaamheden te verrichten voor clieenten van werkgever en om clienten vann werkgever te bwnaderen en/of te bedienen. Onder clienten van de werkgever wordt verstaan die relaties, die werkgever in een periode van 5 jaar voorafgaande aan het einde van het dienstverband met u heeft beleverd en/of waarvoor werkzaamheden heeft verricht en/of waarvoor offertes voor levering en/of het verrichten van diensten uitstaan.

3. Geheimhoudingsplicht

Zowel tijdens als na afloop van het dienstverband heeft u ten opzichte van derden een geheimhoudingsplicht over zaken in de ruimste zin des woords onze onderneming betreffende.

 

Graag verder advies

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0
Zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming is het niet toegestaan, gedurende een periode van 1 jaar na beeindiging daarvan om werlke reden dan ook, zaken gelijk of verwant aan onze onderneming en/of van daarvan gelieerde ondernemingen, in welke vorm dan ook, te drijven of doen drijven, direct of indirect, of daarbij op enigerlei wijze rechtstreeks if zijdelings, betrokken te zijn of werkzaam te zijn, hetzij zelfstandig, hetzij in dienstbetrekking of anderzins, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet, alsmede om daarbij of daarin op enigerlei wijze belang te hebben.

 

Dit lijkt me onredelijk ruim. Eigenlijk staat er dat je een jaar lang niks mag doen. Zo'n bepaling komt in aanmerking voor matiging of nietigverklaring door de rechter.

Link naar reactie
  • 0

Hmm

 

Ik kom bij het surfen over concurrentie bedingen het volgende tegen:

Er moet een vergoeding betaald worden aan de werknemer voor de duur van het beding.

http://www.soluut.nl/bericht.asp?b_id=50

 

En de werknemer moet een minimum salaris hebben verdiend:

http://www.vacature.com/art4669

 

Daarbij is een geografische afbakening en precieze omschrijving van de werkzaamheden nodig. Beide staan niet in het beding.

 

Feit blijft natuurlijk dat het niet erg netjes is om met en klant van je ex-werkgever te gaan lopen. Misschien valt er iets te onderhandelen? Doe een bod van 15% van de inkomsten voor een jaar? Beetje praten kan natuurlijk geen kwaad, zeker als je ex-werkgever geen vervanging voor je heeft.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo,

 

Ik werk nu voor een heel klein bedrijf (4 pers.) in loondienst.

Nu zit ik niet meer op een lijn met m'n "baas" en heb besloten bij hem weg te gaan / te gaan freelancen.

Nu wil de klant waar in de laatste 7 jaar voor werk, laatste 3 jaar full time, dat ik werk voor hun wil blijven doen.

Nu houdt mijn werkgever me aan het concurrentie/relatiebeding en geeft als uitweg dat ik een behoorlijk deel ,30%, in moet leveren als ik voor die klant werk.

Nu ben ik niet naar die klant gegaan maar zij naar mij en sterker nog mijn huidige werkgever kan en wil het ontstane gat niet opvullen. Ik zelf heb unieke kennis en daar is geen overdracht vanuit de werkgever voor gezorgd.

Houdt een concurrentie/ relatiebeding zo ook stand als een werkgever dit gat niet wenst op te vullen?

 

vakgebied ICT

 

Graag jullie advies.

 

Gr. J.

Lijkt mij een uitstekende regeling, want wanneer jij een als ondernemer een klant van je werkgever kaapt, kan je werkgever succesvol de geleden schade vorderen.

 

En voor de rest: 70% is dan toch nog steeds voor jou? En als hij 30% vraagt, dan kun je toch mogelijk wel op 15 of 20% uitkomen?

Link naar reactie
  • 0

Nu ben ik er niet op uit deze klant mee te nemen.

 

Echter het gat dat ik achterlaat kan niet worden ingevuld door mijn huidige werkgever en blijft daarmee in gebreke naar de klant.

Nu wil de klant wel dat ik het invul, omdat ze anders met een groot probleem zitten. Het onstane gat kan ook niet zomaar opgevuld worden door andere externe bedrijven.

 

Ik ben er niet direct op uit op financieel er beter op te worden. Maar ontken ook niet dat het een leuke opstap is.

 

Gr. J.

Link naar reactie
  • 0

Je bent er wel op uit die klant mee te nemen, anders had je gewoon "nee dat mag ik niet" kunnen zeggen.

 

Ik denk dat je beding te ruim is en dat je het beste even bij een arbeidsrecht advocaat kunt informeren hoe je het beding nietig kunt laten verklaren.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allen,

 

Ik heb vandaag de overeenkomst getekend.

Ik mag de klant meenemen tegen een vergoeding.

Mocht mijn inzet bij deze klant hoger worden dan 2 dagen per week wordt er uiteindelijk na een jaar een verrekening gemaakt tot 15% van mijn jaaromzet bij deze klant.

Klant blij ik kan mijn werk voor hun voortzetten, werkgever (gematigd) blij heeft een redelijke vergoeding ontvangen, ik blij want ik heb mijn eerste klant binnen.

 

Nogmaals allemaal bedankt voor de reacties hierop en ook de andere onderwerpen op deze site.

Zal hier vaker terugkomen.

 

Gr. J

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.