• 0

Kunst importeren vanuit Vietnam

Beste allemaal,

 

Allereerst wil ik jullie graag laten weten hoe blij ik ben dat jullie gevonden heb! :) Ik ben inmiddels al een aantal maanden druk bezig met het opzetten van mijn eigen onderneming en heb mij al door heel wat informatie via heel wat kanalen heengeploegd (KVK, EVD, ambassades, NL-Vietnamese Handelsorganisatie, douane etc.) maar heb nog redelijk wat losse eindjes...

 

Ik wil vanuit Vietnam een bepaald type kunstproduct naar Nederland gaan exporteren.

 

1) ik ben druk bezig om een groep getalenteerde, jonge kunstenaars te vormen die afgestudeerd zijn aan een universiteit voor de kunsten in Vietnam (Hanoi of Ho Ch Minh) en die een bepaalde kunsttechniek beheersen. Hiervoor zijn verschillende routes denkbaar waaronder die via de universiteiten. Echter, het lukt mij simpelweg niet om aan de juiste (werkende) mailadressen / telefoonnummers te komen (ik heb bijv. een internetsite gevonden waar de verkeerde gegevens op staan). Heeft iemand suggesties hoe ik aan de juiste gegevens kan komen? En heeft iemand misschien nog andere suggesties voor mij om in contact te komen met deze kunstenaars?

 

2) vervolgens moet ik een constructie opzetten om met deze mensen samen te werken. Zoals ik het nu zie, lijkt met mij noodzakelijk om lokaal een agent te nemen om e.e.a. te coordineren (hebben jullie suggesties?). En lijkt met me ondanks het cultuurverschil en de verschillende waarde die aan contracten wordt gehecht, wel zaak om met contracten (vertaald naar Vietnamees) te werken. De insteek is dat een kunstenaar met een geschikt ontwerp, tekent om er 25 genummerd bij te maken en tevens het ontwerp an sich verkoopt. Uitgangspunt is sowieso dat er redelijke prijzen worden betaald maar daarnaast geloof ik sterk in het principe van gedeeld succes waarbij de winstmarge stijgt naarmate er meer verkocht zijn. Wat zijn jullie gedachten / ervaringen hierbij? (samenwerkingsconstructies met meerdere kleinere leveranciers)

 

3) ik zou erg graag onder een fair trade keurmerk gaan werken. Na een lange zoektocht kwam ik echter uit bij de NL FTO tak in Culemborg terecht waar het allemaal zeer onprofessioneel overkomt, ze over zeggen te lopen in het werk en ook geen nieuwe 'leden' meer aannemen. Heeft iemand suggesties, ideeen, ervaringen hiermee? (fair trade etc.)

 

4) ik zou heel erg graag in contact komen met andere exporterende partijen vanuit Vietnam naar NL om van jullie ervaringen te leren, maar ook met Nederlanders die zich in Vietnam hebben gevestigd of veel ervaring hebben met / in Vietnam om beter zicht te krijgen op cultuur / gewoonten / zaken doen daar etc. of anderszins mensen die nav mijn verhaal denken dat zij ervaringen / ideeen hebben die aansluiten.

 

Excuses voor het lange verhaal.

 

Alvast heel erg bedankt en ik zie uit naar jullie reactie (s).

 

Vriendelijke groeten - Annemarie

HARDART - aansprekende, vernieuwende kunst vanaf EUR350

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo,

 

Heb je inmiddels je weg al weten te vinden? Mocht je nog hulp nodig hebben, dan moet je dit maar even laten weten.

Ik zit op dit moment zelf in Vietnam (HCM) en heb inmiddels een behoorlijk groot netwerk opgebouwd. Ik kan eens kijken wat ik voor je kan betekenen (zonder tegenprestatie) :)

www.devinition.com

Link naar reactie
  • 0

Veel dank voor je reactie! :D

 

In eerste instantie ligt mijn focus heel duidelijk op een specifieke kunststroming in Vietnam en daarmee op juist authentieke, gesigneerde en genummerde werken maar voor vervolginitiatieven (van afgeleiden daarvan) die ik nu al heb, is jouw informatie zeer bruikbaar!

 

Thanks again!

 

 

HARDART - aansprekende, vernieuwende kunst vanaf EUR350

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Heb je inmiddels je weg al weten te vinden? Mocht je nog hulp nodig hebben, dan moet je dit maar even laten weten.

Ik zit op dit moment zelf in Vietnam (HCM) en heb inmiddels een behoorlijk groot netwerk opgebouwd. Ik kan eens kijken wat ik voor je kan betekenen (zonder tegenprestatie) :)

 

Kijk dit zijn de reakties die dit forum zo waardelvol maken.

 

@reinaerde

jij krijgt een reus van me!

www.up2dateprojecten.nl | www.kenteken-daten.nl | SMS voting manager

 

Volg ons op Twitter: http://twitter.com/u2dp

 

Volvo 1800S: http://volvo1800s.up2dateprojecten.nl/

Link naar reactie
  • 0

Hoi Reinaerde,

 

Heel erg bedankt voor je bericht! ;D

Ik ben momenteel heel druk met de voorbereidingen / maken van afspraken voor mijn trip naar Vietnam (16 - 24 nov Hanoi, 24 - 30 nov HCM).

Ik heb al een aantal afspraken gemaakt, maar in veel gevallen ontdek je pas in praktijk of die ook met de juiste mensen zijn. Ik ben dus zeker nog op zoek naar met name goede, betrouwbare ingangen in de kunstwereld, maar ook voor een betrouwbare partij / agent voor een stuk coordinatie daar.

 

Ik hoor dus heel graag van je!

 

Ps. ik weet niet of het voor jou mogelijk is om mij via dit forum rechtstreeks te mailen, dan kan ik je ook indien nodig iets meer vertellen over waar ik precies naar zoek qua kunst.

 

Thanks again - Annemarie

HARDART - aansprekende, vernieuwende kunst vanaf EUR350

Link naar reactie
  • 0

Hallo Annemarie,

 

Je email adres is onzichtbaar, maar je kunt via mijn profiel mijn email adres achterhalen.

Ik vlieg aanstaande zaterdag (3 nov) alweer terug naar Nederland en ben in de periode dat jij hier bent niet in Vietnam, maar ik ga proberen een geschikt contactpersoon voor je te regelen (HCM) als je me wat meer richtlijnen opstuurt.

 

Rein

www.devinition.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Rein,

 

Nogmaals bedankt voor je goede tips en leads (buiten deze site om). Echt heel bruikbaar.

 

Dutchy,

 

Helaas heb ik niet kunnen reageren op je mail omdat ik je mailadres niet heb. Ik ben zeker geinteresseerd in het contact dat je noemt via je vriendin. Ik zou het heel fijn vinden als je mij nogmaals via deze site kunt mailen en ditmaal je mailadres geeft dan kunnen we hier verder contact over hebben.

 

Bij voorbaat dank en groeten - Annemarie

 

 

HARDART - aansprekende, vernieuwende kunst vanaf EUR350

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jan,

 

Bedankt voor je tip! Klinkt heel erg leuk!

Helaas ben ik zondag alleen niet in NL.

Om antwoord te geven op je vraag: fair trade is een belangrijk onderdeel van ons inititaief.

Verder ben ik wel benieuwd wat jouw link met Vietnam is!

En mocht je nog tips / adviezen hebben, dan hoor ik die natuurlijk ook graag :)

 

Veel dank en groet,

Annemarie

HARDART - aansprekende, vernieuwende kunst vanaf EUR350

Link naar reactie
  • 0

Beste Annemarie,

 

Goed om te horen dat je zaak met Vietnam wilt doen op het gebied van kusten.

Ik ben zelf een Vietnamees en ben ik ook niet lang geleden opgestart met eigen zaak (www.timath-group.eu).

In Vietnam heb ik een verwante die een beroemde kunstenaar is (top 10). Het idee van hem is, ook de kunsten te exporteren naar EU landen.

 

 

Groeten,

Tran

Link naar reactie
  • 0

Let wel goed op de kwaliteit. Het kan zijn dat er bijvoorbeeld verf gebruikt wordt die in de EU verboden is. Ook kan het zijn dat het schilderij gaat schimmelen o.i.d. in het Nederlandse klimaat. Kosten worden vaak bespaart op de materialen dus let goed (en eis!) goede kwaliteit!

 

Ik woon zelf in Vietnam (Hanoi) en koop ook regelmatig een schilderij, mooie werkjes voor een paar euro.

 

Ik weet niet of je naar het noorden van Vietnam (Hanoi) gaat maar als je daar nog assistentie nodig hebt dan kun je me wel emailen. In Hanoi (maar ik neem aan in Ho Chi Minh) wonen ook enkele Nederlandse kunstenaars. Misschien dat je ook van hen schilderijen kunt verhandelen.

 

Fair Trade is mogelijk maar dan moet je ook certificeren en dat kost enkele duizenden euro's. Een vriend hier in Hanoi heeft daar ervaring mee. Ik kan je wel introduceren.

 

Ik denk dat je het beste gebruik kunt maken van een bestaand bedrijf of schilder met ervaring om je schilderijen te kopen. Als je zelf studenten of net afgestudeerden wilt verenigen in een onderneming zorg er dan voor dat je een betrouwbaar, westers persoon gebruikt als directeur/coordinator. Iemand die al lange tijd in Vietnam woont.

Link naar reactie
  • 0

Ha Annemarie,

Ik heb een aantal (6) jaren in Vietnam gewoond, heb ook kunst naar Nederland gehaald voor een expositie (o.a. rond de opening van de musical miss Vietnam). Na verdere omzwervingen over de wereld heb ik nu een adviespraktijk dat bedrijven ondersteunt bij het opzetten van activiteiten in China en Vietnam. Zie www.Global7.nl.

Je zult je eigen kennis van kunst moeten gebruiken om de juiste partners/collega's in Vietnam te selecteren. Neem daarvoor de tijd. Praat ook met mensen die al een tijdje in Vietnam zitten en vergeet in jouw geval de ambassade zeker niet. Ik weet zo niet of ze ook een culturele attaché hebben, maar de ambassade in Hanoi en het consulaat-generaal in Ho Chi Minh City zouden zich wellicht kunnen interesseren voor de culturele aspecten van jouw onderneming (en je in contact brengen met de juiste kringen in Vietnam). Als je een partner in Vietnam zoekt - neem ook daar de tijd voor. De kwaliteit van je partner zijn bepalend voor de mate van success (of falen!). Het aansturen van een Vietnameze partner vanuit nederland is geen sinecure en als je zelf niet heel veel in Vietnam zit, zou het een goed idee kunnen zijn om naast een partner uit de kunstwereld ook een "friendly face" in te zetten, die ervoor kan zorgen dat aan de Vietnameze kant ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd wat de bedoeling (van jou!) is... :)

Ben altijd bereid eens van gedachten te wisselen en je wellicht wat nuttige contacten aan de hand te doen. Neem gerust contact op via profiel of website als je denkt dat dat nuttig zou kunnen zijn. Met vriendelijke groet, Jan Jaap

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.