• 0

Verzendkosten en BTW, de draad kwijt.

Ik zit zo naar de getalletjes te kijken dat ik de draad kwijt ben geraakt.

Nog erger, heb mijn vriendin om hulp gevraagd en nu zijn we beide de draad kwijt :-[

 

Ik las het volgende.

Over verzendkosten betaald de klant BTW.

Ofwel op de factuur staan, prijs product, prijs verzendkosten, btw, totaal.

Onder verzendkosten versta ik prijs envelop + prijs postzegels.

 

Nu vind ik dat heel warrig want ik koop in:

Doos enveloppen met BTW

Doos postzegels zonder BTW.

 

Hoe kan dat nu?

 

 

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij factureert moet je over de totale vergoeding die je aan je klanten in rekening brengt BTW berekenen, dus inclusief verzendkosten e.d.

 

Dat de inkoop van postzegels vrij van BTW is, komt omdat de leverancier van die postzegels (TPG) vrijgesteld is van BTW.

 

Maar jouw onderneming is niet vrijgesteld, dus jij moet gewoon BTW in rekening brengen.

Link naar reactie
  • 0

Als jij factureert moet je over de totale vergoeding die je aan je klanten in rekening brengt BTW berekenen, dus inclusief verzendkosten e.d.

 

Dat de inkoop van postzegels vrij van BTW is, komt omdat de leverancier van die postzegels (TPG) vrijgesteld is van BTW.

 

Maar jouw onderneming is niet vrijgesteld, dus jij moet gewoon BTW in rekening brengen.

 

 

Beetje raar, bijv ik koop bij tnt post een pakketzegel van 6,20 euro zonder btw . Ik verkoop die voor 6,20(verzendkosten) aan de klant plak die op een pakket en ik zou dan BTW moeten betalen. Ik geloof daar niets van. Ik voeg geen waarde toe .

Over de brief/papier dat kan ik mij voorstellen dat je daar btw over moet betalen.

 

Link naar reactie
  • 0
Beetje raar, bijv ik koop bij tnt post een pakketzegel van 6,20 euro zonder btw . Ik verkoop die voor 6,20(verzendkosten) aan de klant plak die op een pakket en ik zou dan BTW moeten betalen.

 

Zo werkt het inderdaad. Dat wil zeggen, BTW heffen en afdragen.

 

Ik geloof daar niets van.

 

Belasting is toch geen religie?

 

Ik voeg geen waarde toe.

 

Je heft geen BTW op toegevoegde waarde, maar op de omzet. Als je evenveel kosten hebt als omzet, dan voeg je inderdaad geen waarde toe en is de per saldo af te dragen BTW 0.

Link naar reactie
  • 0
Maar hoe zit dat dan met retailers die postzegels verkopen?

 

"Ondernemers ... die bij wijze van service postzegels verkopen voor dezelfde prijs als waarvoor zij deze kopen van TPG Post (de zgn. frankeerwaarde), hoeven daarover geen omzetbelasting te betalen" (Elsevier BTW Almanak 2006)

 

En het gaat verder met de houders van een postagentschap, die wel BTW moeten betalen over de provisie van TPG Post.

 

Het probleem met BTW is de vele uitzonderingen op uitzonderingen in de bijzondere regelingen voor de speciale gevallen die afwijken van al het andere dat anders is dan de ongebruikelijke zijwegen waarin de basisregels niet voorzien :P

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe moet je dat interpreteren bij bijvoorbeeld een webwinkel die bij wijze van service die postzegel verkoopt en op het pakje plakt, om het vervolgens in een brievenbus te gooien?

 

Ik krijg dan toch het idee dat dat btw-vrij mag, vermits je gewoon de kosten van de postzegel als verzendkosten rekent, en niet meer dan dat.

 

Sowieso heb ik het idee dat het in de praktijk vaak zo gebeurd, veel webwinkels rekenen de verzendkosten af zonder btw. Met name de 6.20 (postpakket) zie je vaak zo terug. Gek genoeg bestaat daarvan ook nog een btw belaste variant (goederenpakket) die op 7.38 inclusief komt.

 

Nu zit ik zelf niet in verzending, en zeker niet aan particulieren, maar ik vraag me af of bijna iedereen het dan fout doet, en waarom de belastingdienst dan niet in lijkt te grijpen.

Link naar reactie
  • 0

Zie mijn post over betalingskorting gisteren. De postzegeld wordt in je voorbeeld onderdeel van het product of de dienst die je levert en de vergoeding die je ervoor rekent hoort dan ook hetzelfde te worden behandeld als je product/dienst zelf.

 

Denk ook eens aan een groenteboer die 6% BTW betaalt over de zak groente die je koopt maar bij zijn "productie" ook papieren zakjes (19%) inkoopt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.