• 0

Navigatiesystemen niet levensecht genoeg?

Sluiten de huidige navigatiesystemen in de auto aan op de wens van de bestuurders? Of nemen chauffeurs genoegen met de noodzakelijke "plattegrondlook" van alle huidige TOMTOM systemen?

 

Zou het niet handig zijn om van moeilijk in te schatten verkeersknelpunten het werkelijke uitzicht op je display te zien?

 

Ik denk dat een samensmelting van routeplanners als TOM TOM met Google-streetview-achtige beelden tot een levensecht beeld kan leiden zodat de weg vinden nog eenvoudiger wordt gemaakt.

 

Je zult het alleen nodig hebben op lastige punten, die door een grote gebruikersgroep aangemerkt kunnen worden. Onnodig lastig gevallen worden met foto's is er dan dus niet bij.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Real-life beelden lijken me niet erg praktisch. Ik heb een halve seconde om op dat schermpje te kijken en de informatie in me op te nemen. Zowiezo is nagenoeg het enige dat ik op dat schermpje lees de naam van de afslag, de rest van de informatie is me al verteld (en de duurdere systemen vertellen ook welke afrit je moet hebben)

 

Maar als ze nou een richtingspijl op m'n voorruit konden projecteren ;)

Link naar reactie
  • 0

Aan de hand van echte foto's kun je voor herkenning zorgen, vooral op moeilijke verkeerspunten. Als de weg die je moet nemen ook nog een felle kleur meekrijgt is het in één keer duidelijk hoe je moet rijden.

Een foto geeft denk ik bij dit soort driesprongen/rotonden/etc echt een betere indruk van de situatie dan de computerstem.

Link naar reactie
  • 0

Dag CL,

 

Dit zelfde idee heb ik ook al eens gehad, is eigenlijk ook wel voor de hand liggend als je de innovaties van google earth bekijkt. Iets deregelijks zal er vroeg of laat ook wel komen.

Toch twijfel ik aan het nut ervan omdat een foto er veel detail info bevat die snel tijdens het rijden verwerkt moet worden. Zie ik mijn ouders nog niet doen. (zie ja dat groene gebouw? Waar? Daar. Oh dat. Nee dat is vrachtauto. Is dit een herkenbaar gesprek?")

 

Volgens mij zijn twee andere idee innovaties veel nuttiger en sluiten meer aan bij hoe een navi gebruikt wordt.

 

1. lane detection. Een huidige navi zegt "houdt links aan" en vervolgs zit je ergens met 26 rijstroken waar je uit moet kiezen. Met lane detection ziet het navi op welke strook jij rijd en zegt dus afhankelijk daarvan "ga twee stroken naar links". Helaas kan deze innovatie alleen doorgevoerd worden als ze eerst GPS naukeuriger maken.

 

2. HUD. Door een head up display ter omvang van je complete voorrruit kan je het overbodig maken om je blik van de weg te halen om naar het kleine prutsscherm te moeten kijken. Er staat gewoon een semi transpirante pijl op je voorruit bij dat bijna onzichtbare straatje rechtsaf in Amsterdam. Helaas moet hiervoor een nog nauwkeurigere positie bepaling doen wat zo gauw je ook maar bijvoorbeeld aan je stuur draait om een fietser te ontwijken verplaatst de rechtsafstraat zich ten opzichte van je voorrruit.

Link naar reactie
  • 0

Realtime Navigatie zoals hier beschreven is al gepatenteerd en komt mid 2009 op de markt. Mobiele internet bied momenteel tot 7.2mbps dataverkeer snelheid aan en vanaf 2009 zal dit 14.4mbps.

Daarmee is realtime navigatie icm mobiel internet mogelijk. Met de komst van Galileo zal dit nog nauwkeuriger worden.

 

Vergeet niet dat veel “innovatieve” technologie al velen jaren eerder door de militaire complex word gebruikt en pas later word vrijgegeven voor consumenten.

 

Link naar reactie
  • 0

Het idee betrof niet zozeer het ten maximale uitnutten van de stand der techniek. De "kracht" van het idee zit hem juist in de simpele aansluiting op het daadwerkelijke beeld op je netvlies. Een foto zegt meer dan een abstract plattegrondje met een pijltje.

 

Je moet juist voorkomen dat je verdwaalt in de technische mogelijkheden, en je juist focussen op gebruiksgemak.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk zelf dat als je op dit moment de tomtom-plattegrond niet kunt lezen, een visuele inschatting van een verkeersknooppunt oid ook niet gaat helpen. Uiteindelijk is de navigatie bedoeld om je zo effectief mogelijk van a naar b te brengen, niet om voortdurend naar te kijken, imo.

Ik zie meer in de file-informatie, opbrekingen, verkeerscontroles etc (wat er al is grotendeels), dan in het zo levensecht mogelijk maken.

Link naar reactie
  • 0

Mag ik concluderen dat er volgens jullie allen weinig potentie in het idee zit? Dat er voor navigatie geen toegevoegde waarde kan zitten in herkenningspunten op een foto? Of dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van vernieuwde of toekomstige technische mogelijkheden?

 

Link naar reactie
  • 0

Het idee betrof niet zozeer het ten maximale uitnutten van de stand der techniek. De "kracht" van het idee zit hem juist in de simpele aansluiting op het daadwerkelijke beeld op je netvlies. Een foto zegt meer dan een abstract plattegrondje met een pijltje.

Je moet juist voorkomen dat je verdwaalt in de technische mogelijkheden, en je juist focussen op gebruiksgemak.

 

Mag ik concluderen dat er volgens jullie allen weinig potentie in het idee zit?

 

Jouw concluderende vraag is er één die uiteindelijk door de markt wordt bepaald. Volgens mijn bescheiden mening zou je de antwoorden op deze en vorige vragen in de markt moeten stellen. Ook over wat als gebruiksgemak wordt gezien.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Yep, ik weet dat sommige mobieltjes al een kompas hebben.Ik ken zelfs mobiele applicaties met een kompas; vraag me niet hoe ze dat voor mekaar krijgen. Maar als het een incidenteel toestel is, kun je daar niet zoveel voor ontwikkelen.

 

Wat het idee van de topicstarter betreft: ik mis het idee. Google heeft al enkele jaren een overeenkomst met Immersive Media, dat Volkwagen Beetles door grote steden laat rijden om foto's te maken van straten. Op basis daarvan wordt door VW's Electronic Research Lab en nVidia een navigatiesysteem op basis van fotografie ontwikkeld.

 

Als dat het idee was: iemand was u voor... ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me sowiso al handig dat je zelf al ongeveer weet waar je zit en welke kant je op moet. Kwestie van rijervaring, kilometers. Overigens vind ik de veel duurdere VDO Dayton van al flink oud veel handiger dan die minieme schermpjes... laat staan zo een mini-schermpje op je mobiel.

 

Livebeelden a la Google Earth lijkt me veel te veel informatie. LEidt alleen maar af. Gewoon een kaart zoals een kaart eruit hoort te zien.

Link naar reactie
  • 0

Mag ik concluderen dat er volgens jullie allen weinig potentie in het idee zit? Dat er voor navigatie geen toegevoegde waarde kan zitten in herkenningspunten op een foto? Of dat er te weinig gebruik wordt gemaakt van vernieuwde of toekomstige technische mogelijkheden?

 

.

 

Volgens mij heb ik een demo filmpje gezien van het nieuwe Tomtom systeem, waarbij je in een straat tussen de (gestyleerde) huizen doorrijd. Volgens mij is Teleatlas al bezig met de camaraopnamen van alle straten en wegen.

 

Dus de potentie zal er wel zijn. Of jij die potentie gaat uitnutten is een andere zaak.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Maar wat is er mis met de huidige navigatie van TomTom?

 

Door de beelden in 3d en fictieve straten uit te beelden, denk ik dat dit ten koste gaat van de daadwerkelijke informatie die het systeem moet bieden. Hoe meer poespas op het schermpje, hoe minder veilig dit wordt, want men moet langer naar het scherm kijken om de juiste info te filteren.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.