Jump to content
TwaBla
Verberg

Verholen forumspam wordt strafbaar?

vraag

Per januari 2008 wordt de EU-directive betreffende oneerlijke business-to-consumer-handelspraktijken van toepassing in Nederland, voor zover ik begrijp. Onderdeel van die regulering is dat ondernemers zich niet mogen voordoen als consumenten om zichzelf een positieve beoordeling te geven. Dat is interessant voor forumbeheerders, want dan kunnen mom-spammers aangegeven worden. Alleen lijkt handhaving me ietwat lastig. Gaat de politie dan fora controleren. of is het een economisch misdrijf?

Name & Shame is zeker zo effectief. Dat doen we soms op HL - alleen als spammers het bont maken en beter zouden moeten weten. De argeloze ondernemer die iets te enthousiast is voor zijn diensten, wordt doorgaans vriendelijk op de vingers getikt...

Gratis Marketingadvies
Op dit forum mag je in berichten geen reclame voor jezelf maken, maar in je signatuur (ga naar accountinstellingen via je profielnaam rechtsboven) kun je naar hartelust tekeer gaan. Mits het bij 4 regels blijft, drie backlinks en max 1000 tekens.

Extra Voordeel: heb je vaak gereageerd, dan geldt het multiplier effect. 

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Ik denk dat de nederlandse invulling op zn best zal bestaan uit een of ander klachtenloket, dat vervolgens uitspraken doet en waar vervolgens niets mee gebeurd.

Dit soort wetgeving lijkt me op online gebied sowieso lastig te handhaven, zeker als een forum of reviewsite met een klacht komt. Het bewijs dat een bedrijf zn eigen product aanprees bestaat dan uit hun (prima vervalsbare) log, en that's it. Dat maakt moddergooien wel erg gemakkelijk, en bewijzen moeilijk.

• 0
  • Rate this answer

Waarom is handhaving ingewikkeld? Als iemand de wet overtreed hoeft de constatering daarvan niet door de politie gedaan te worden. Als forumbeheerder kan je zelf ook het initiatief nemen. Je kan volstaan met het verzamelen van bewijsmateriaal en het doen van aangifte. De politie spoort op en justitie vervolgt. Zo gaat het ook bij zwarttankers. Als iemand wegrijd na het tanken zonder te betalen, verzameld de tankbeheerder het bewijsmatiriaal (bewakingscamera's en getuigen verklaringen), doet aangifte en overhandigd daarbij het dissier. De politie spoort de overtreder op en brengt deze voor het gerecht.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl