• 0

geld terug voor webshop die niet werkt?

Na een speurtocht van weken heb ik enkele maanden geleden een webshop bouwer opdracht gegeven om een webshop voor mij te bouwen.Na wat telefonische gesprekken en mail verkeer kreeg in een goede indruk van het bedrijf(je) en besloot met ze in zee te gaan.

 

Na een eerste aanbetaling kreeg in de inloggegevens van het back office gedeelte en kon beginnen met het inrichten van mijn shop.De shop was nog lang niet klaar maar ik de shop vullen.Tijdens het vullen heb ik mijn wensen kenbaar gemaakt en het was voor de bouwer allemaal geen probleem.Maar nadat ik de shop voor 75% gevuld had konden de bezoekers nog steeds niet bestellen omdat de shop nog steeds niet werkte.Ondertussen had ik netjes op tijd de shop in zijn geheel betaald maar gebeurde er weinig tot niets.

 

Ik heb vele mails naar de bouwer verstuurt waar mondjes maat op gereageert werd en telefonisch was hij al helemaal niet te bereiken.Na een week of 8 was ik het helemaal zat en probeerde een persoonlijk gesprek te regelen om het geheel uit te praten maar ook dit was niet mogelijk.Na vele mails kreeg ik de keus om de opdracht te annuleren en mijn geld retour te krijgen.Ik was het zo zat dat ik hiervoor koos maar ik ben nu weer maanden verder en heb pas een kwart van mijn geld retour gekregen.

 

Ik heb wederom vele mails verzonden (telefonisch is de bouwer niet te bereiken) met de vraag waar mijn geld blijft.Elke keer keer weer kreeg ik een of ander smoes te horen,vorige week was voor mij de druppel.Nadat men mij maanden aan het lijntje gehouden had kreeg ik ineens te horen dat het bedrijf in zwaar weer zit...ik krijg het gevoel dat ik mijn geld helemaal niet meer terug krijg.

 

Ik voel mij bedonderd en weet nu even niet wat ik moet doen,welke stappen zou ik kunnen ondernemen?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is prima om informeel te communiceren (bellen, e-mailen, op bezoek gaan, gesprek) om een probleem op te lossen. Maar dit verhaal geeft de indruk dat je veel te lang doorgaat met informeel communiceren.

 

Als je het in een geval als dit niet eens wordt, of als de wederpartij bij herhaling toezeggingen niet nakomt, dan wordt het tijd om een sommatie te sturen. Zie bijv. de Ondernemerswijzer, hoofdstuk III-5, E "Wanprestatie en andere tekortkomingen, paragraaf 60 "Sommatie" op blz. 521 (in mijn exemplaar van 2005/2006).

 

Heb je overigens een creditfactuur ontvangen na de afspraak het geld retour te krijgen?

Link naar reactie
  • 0

Nee,ik ben nooit bij ze langs geweest.Ik had het gevoel dat dit toch op niets zou uitlopen, ik kreeg de bouwer zo ie zo niet eens aan de telefoon.

 

Dat ik te lang gewacht heb ben ik helemaal met je eens,ik ben op zoek gegaan naar een andere bouwer en heb heel veel tijd in de nieuwe shop gestoken en "vergat" dat ik nog geld van iemand tegoed had .Ik ben naïef geweest en dacht dat het allemaal wel goed zou komen.

 

Een creditnota heb ik wel ontvangen.

 

Deze week zal ik tijd vrijmaken om er eens langs te gaan en ga eens in de "ondernemerswijzer" rondneuzen.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me toch zaak zsm achter dat geld aan te gaan. Een dispuut over OF er betaald moet worden heb je niet (is toegezegd en je hebt de creditnota), dus het is slechts een kwestie van het geld krijgen.

 

Als het bedrijf over de kop dreigt te gaan, is het natuurlijk altijd gunstig je geld voor die tijd te hebben, en ook om alvast zeer duidelijk te maken dat je nog geld krijgt (in gebereke stellen). Onderop het stapeltje van de curator belanden betekent vaak dat je geen, weinig en/of pas na lange tijd geld zult zien.

Link naar reactie
  • 0

Nee,ik ben nooit bij ze langs geweest.

 

Ook vooraf niet? Om kennis te maken, het geheel door te spreken, afspraken te maken? Ik snap dat niet. Ben je bedlegerig? Is er iets mis met je schoenen? Als het effe kan ga je langs, dan wordt samenwerking persoonlijk. Nu ben je gewoon een gironummer...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Om kennis te maken, het geheel door te spreken, afspraken te maken? Ik snap dat niet.

 

Ik ben helemaal met je eens dat het bij een webbouwopdracht gebruikelijk en verstandig is om in het begin persoonlijk kennis te maken. Maar dat doet nu toch niet meer ter zake? Een creditfactuur die niet betaald wordt is een eenvoudig betalingsgeschil, waarvoor langsgaan geen zin meer heeft.

Link naar reactie
  • 0

Altijd persoonlijk kennismaken is ook niet overal gebruikelijk, eerlijkgezegd werk ik regelmatig zonder. Overigens heb ik nooit een relatie gezien tussen de succesvolle afloop en betaling van opdrachten en persoonlijk contact. Achteraf bezien is het enige wat ongebruikelijke dat je het hele bedrag hebt aanbetaald, normaliter is dat de helft of minder.

 

Zo'n betalingsgeschil kan altijd ontstaan, voor het verdere handelen is persoonlijk contact denk ik ook niet van belang. De handleiding lijkt me trouwens een prima plan voor verdere stappen.

Link naar reactie
  • 0

Maar welke stappen zal ik dan nu moeten ondernemen?Persoonlijk langs gaan heeft waarschijnlijk geen zin,bellen en mailen volgens mij ook niet.

 

Het gaat om een bedrag van rond de €400 ,misschien voor vele een klein bedrag maar voor mij is het een groot bedrag.Zal ik nu een aanmaning via de post versturen en vervolgens een deurwaarder?

 

Het is allemaal nieuw voor mij en weet nu niet hoe ik verder mee moet.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt mij duidelijk,ik ga een aanmaning sturen.

 

Maar wat zullen ongeveer de kosten zijn voor een deurwaarder en wat gaat er dan allemaal gebeuren als ze niet gaan betalen.Wie draait er voor de kosten op als er van een kale kip niets meer te plukken valt?

Link naar reactie
  • 0

Er zijn misschien wel deurwaarders op HL te vinden die je willen helpen?

 

Namens de beroepsgroep: Sorry. Zo hoort het dus niet. Als deze webshopbouwer het in eens te druk krijgt en te veel

projecten te gelijk doet dan moet hij dat kenbaar maken en er wat afstoten.

 

Maar even wat anders: je hebt veel werk bij het invoeren van de producten gehad en dat zit er nu nog steeds in ?

Kan je nog steeds bij de webshop?Staat het op een domein en is dat van jou?

Heb je daar FTP en beheerstoegang toe? Zo ja dan zou ik een backup laten maken van de database en de bestanden.

Dan heb je dat nog. Er zit toch werk in en daar is (half?) voor betaald.

 

Met een beetje geluk kan je de gegevens gebruiken bij een het bouwen van een andere webshop en scheelt dat een hoop werk. Ook het Artwork zou je dan kunnen gebruiken. Dat moet dan wel betaald worden denk ik maar dat zou je ook nog als pressie middel kunnen gebruiken.

 

Er is ook nog wat te zeggen dat de database van jou is omdat je daar de gegevens in gezet hebt. Hoe dat rechtstechnisch zit weet ik ook niet. Maar kan altijd slim zijn om de webshop zoals die nu is te backuppen.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.