• 0

bemiddelaar verantwoordelijk voor belasting?

Hallo allemaal,

 

Ik zit met een vraag en hoop dat jullie mij daar een antwoord op kunnen geven.

Als ik twee partijen (vraag en aanbod) bij elkaar breng. En zij komen buiten mij om tot een overeenkomst, zit ik dan achteraf ook fout als er in deze overeenkomst zwart betaald is?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Denarius,

 

De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik vantevoren wel had kunnen verwachten dat er zwart betaald zou gaan worden. Waar loopt mijn vergelijking dan spaak als ik mezelf vergelijk met bijv. marktplaats.nl. Zij brengen ook vraag en aanbod bij elkaar en ik denk dat 99,9% van de transacties die daar plaatsvinden niet worden opgegeven bij de belasting.

Link naar reactie
  • 0

Beste LH, marktplaats vraagt geen vergoeding voor kleine advertenties. De vergoedingen die zij voor grotere advertenties ontvangt komen echt wel in de boekhouding terecht, maar daarmee blijft zij los staan van wat koper en verkoper doen of laten. Als je een probleem hebt met zwarte betalingen dan had je van tevoren 'nee' moeten zeggen, wat een soft verhaal nu.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedoelt u daarmee, dat alleen wanneer ik vanuit beroepsmatig oogpunt verplicht zou zijn dit te melden ik een probleem zou hebben? Of ook als iemand anders dit meldt?

 

En zeker gezien uw achtergrond, ben ik erg benieuwd naar uw mening over mijn vergelijking met marktplaats.nl.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste LH, op een concrete case kan je een goed antwoord verwachten. Zonder informatie geen betere antwoorden op een forum, dan moet je aan de privéberichten of elders vragen...

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste LH, marktplaats vraagt geen vergoeding voor kleine advertenties. De vergoedingen die zij voor grotere advertenties ontvangt komen echt wel in de boekhouding terecht, maar daarmee blijft zij los staan van wat koper en verkoper doen of laten. Als je een probleem hebt met zwarte betalingen dan had je van tevoren 'nee' moeten zeggen, wat een soft verhaal nu.

 

Even om misverstanden te voorkomen. De vergoedingen die ik ontvang komen ook allemaal netjes in de boeken. Ik moet mijn vraag misschien iets concreter stellen:

 

Wanneer ik bemiddel en de vergoeding die ik hiervoor ontvang netjes opgeef, maar de partijen die ik bij elkaar breng sluiten vervolgens onderling een overeenkomst waarbij er zwart betaald wordt, begeef ik me als bemiddelaar dan ook op glad ijs.

Link naar reactie
  • 0

1) Zorg dat je niet weet dat er zwart zaken wordt gedaan

2) Als je actief meewerkt aan een illegale transactie, dan sta je strafrechtelijk natuurlijk zwak (medeplichtigheid)

 

Als het niet aannemelijk is dat je aan zwarte zaken meewerkt en de 2 andere partijen doen achter jouw rug om kromme zaken, dan valt jou niets te verwijten. Het feit dat je de vraag stelt, maakt het echter geloofwaardig. Toch?

Link naar reactie
  • 0

Als jij alleen zegt tegen partij A:

"Partij B is geïnteresseerd in jullie diensten, ga eens samen lunchen!"

 

En partij A betaald jou daarvoor 100 euro excl. BTW waarover je gewoon netjes betaald e.d. dan is er geen enkel probleem. Als jij echter samen met die mannen gaat lunchen en er wordt een deal geregeld waarbij er duidelijk iets crimineels gebeurt zal ook jij zeker medeplichtig o.i.d. zijn al weet ik daar de exacte juridische grond niet van. Je werkt dan gewoon opzettelijk mee aan een illegale deal om je eigen fee te ontvangen. (Je geeft toch ook niet je marge op een drugsdeal op bij de belasting?!)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Na de verheldering is het inderdaad wel duidelijk dat je weinig te vrezen hebt. Tenzij je adviseur bent onder de Wet MOT (advocaten, notarissen, belastingadviseurs etc) kan niemand jou verplichten melding te maken van je vermoedens.

 

Dus schouders ophalen en ontkennen dat je kennis had van illegale handel tussen de partijen die jij bij elkaar gebracht hebt.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.