• 0

loonheffing versus inkomstenbelasting DGA 2008

Hallo,

 

Ik heb een vraag over de volgende wijziging w.b loonbelasting voor DGA'ers zonder verder personeel vanaf 1 januari 1008:

 

Per 1 januari 2008 zal het salaris van een directeur-grootaandeelhouder (DGA) niet langer in de loonbelasting worden betrokken. Dit betekent overigens niet dat de DGA geen belasting meer hoeft te betalen over zijn salaris. Het salaris wordt namelijk volledig belast in de inkomstenbelasting.

 

Stel dat ik als DGA'er voor 3250,- euro bruto per maand op de loonlijst van mijn BV sta. Betekent dat dan dat ik vanaf januari 2008 mezelf dat bedrag elke maand netto uitkeer naar prive (even afgezien van premie volkstverzekeringen) en vervolgens, bij de aangifte inkomstenbelasting 2008, over datzelfde bedrag per maand inkomstenbelasting betaal?

 

Waar ik feitelijk bevestiging in zoek: klopt het dat ik in de nieuwe situatie dus achteraf in 1x een tamelijk groot bedrag via de inkomstenaangifte moet gaan afdragen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo,

 

Ik heb een vraag over de volgende wijziging w.b loonbelasting voor DGA'ers zonder verder personeel vanaf 1 januari 1008:

 

Per 1 januari 2008 zal het salaris van een directeur-grootaandeelhouder (DGA) niet langer in de loonbelasting worden betrokken. Dit betekent overigens niet dat de DGA geen belasting meer hoeft te betalen over zijn salaris. Het salaris wordt namelijk volledig belast in de inkomstenbelasting.

 

Stel dat ik als DGA'er voor 3250,- euro bruto per maand op de loonlijst van mijn BV sta. Betekent dat dan dat ik vanaf januari 2008 mezelf dat bedrag elke maand netto uitkeer naar prive (even afgezien van premie volkstverzekeringen) en vervolgens, bij de aangifte inkomstenbelasting 2008, over datzelfde bedrag per maand inkomstenbelasting betaal?

 

Waar ik feitelijk bevestiging in zoek: klopt het dat ik in de nieuwe situatie dus achteraf in 1x een tamelijk groot bedrag via de inkomstenaangifte moet gaan afdragen?

Maak je geen zorgen, de BD zal je ongetwijfeld een voorlopige aanslag opleggen, waardoor je niet achteraf hoeft te betalen.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Jeroen

 

Indien je jouw BV reeds afgemeld hebt voor de loonbelasting per 1-1-2008 (voor 21-9 met het formulier dat bij de informatiebrief zat), dan zal de fiscus op basis van de gegevens 2006 een voorlopige aanslag opleggen aan je. Ze kijken dan naar de aangifte 2006 en laten de ingehouden LB achterwege en komen zo tot een voorlopige aanslag.

 

Als ze het goed doen (wat afwachten is) dan houden ze dus ook meteen rekening met aftrekposten als lijfrente en de eigen woning.

 

Overigens integreert de fiscus volgend jaar de (nu nog gescheiden) systemen van voorlopige teruggave en voorlopige aanslag, dus als alles softwarematig op orde is, dan zou jouw aanslag 2008 moeten kloppen.

 

Let wel: het is qua software een drama bij de fiscus, dus overhandig de aanslag altijd aan jouw adviseur en vraag om goedkeuring. Laat hem/haar daar niet te lichtzinnig over doen! Jij betaalt vanaf 1 juli 2008 de heffingsrente (thans 5,25%) als de aanslag te laag blijkt!

 

Salut,

Joost

 

Mod-edit: Dit is de aller- aller- allereerste post van Joost op ons prachtige forum. Inmiddels is hij vandaag 09-08-11 de 9999 nuttige en handige fiscale berichten verder...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@denarius: Je loopt achter! het rentepercentage is inmiddels 5,4%. :D

 

Overigens is er vandaag een reactie verschenen van de staatssecretaris met antwoorden op kamervragen hierover. Heb nog geen tijd gehad om het door te lezen, maar het gaat o.a. over wat er gebeurt als je ten onrechte geen LB inhoudt en wie zich af moeten melden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.