• 0

nieuw(?) idee voor IT outsourcing

Hallo allen,

 

Ik heb sinds 3 jaar met 2 compagnons een aardig succesvol IT bedrijfje in outsourcing wat waarschijnlijk dit jaar verkocht gaat worden aan een grote speler op de IT markt in Nederland.

Nu vind ik het outsourcen toch wel heel leuk en zit te denken aan een nieuw(?) concept. Volgens mij is dit helemaal goed :) Op dit moment hebben we ons op hele grote klanten gefocussed, ik wil het nu proberen met kleinere klanten. Het concrete idee:

- voor bvb 1000 euro per maand wordt er een contract afgesloten met een bedrijf in bvb Vietnam (hier zit ik op dit moment ook te werken) voor een bepaalde developer. Deze kan zelf worden geselecteerd, de CV's regel ik, net als de mogelijkheid tot een telefonisch skype interview. Vervolgens krijgt deze persoon een werkplek binnen de organisatie en wordt de voortgang gecontroleerd via een (gratis) lokale manager (, of misschien ikzelf als ik erover uit ben om te emigreren of niet).

Naast het basis abonnement wordt er een uurbedrag berekend als de persoon daadwerkelijk in actie komt. Bvb 10 euro per uur.

Dit concept geeft de zekerheid van het kunnen opbouwen van een vertrouwensband met een 'eigen' developer in het buitenland voor de klant, en geeft mij goede inkomsten als de teller gaat lopen.

Voor de klant is het dan belangrijk dat de communicatie met de persoon in het buitenland zelf gebeurt (op dit moment is juist de communicatie overhead via een nederlander wat het 'outsourcen' zo duur maakt).

Het maakt mij dan ook niet uit welke expertise er gevraagd wordt, ik kan een jobpost plaatsen, een eerste voorselectie maken (kunnen ze bvb wel oke engels) en dan is het aan de klant zelf of hij in zee wil gaan met een persoon.

Ik ben dit concept nog niet echt tegen gekomen en vraag me af of het een aardig idee is of niet :)

www.devinition.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is niet echt nieuw hoor. Als je maar genoeg uitbesteed krijg je gewoon 1 of meerdere developers toegewezen die een x aantal uur per week voor je werken. Ik zie het vernieuwende niet?

 

De naam is wel top! :D

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben idd een soort van remote uitzendburo (ik vind mijn idee ineens een stuk minder aangenaam klinken :P )

 

Het 'nieuwe' in outsourcing zit hem vooral in het feit dat ik geen mensen aanlever uit een pool met engineers met een bepaald kennisgebied, maar alleen maar faciliteer. Hier zit eigenlijk ook meteen de zwakte, want de klant moet verstand hebben van IT (aangezien deze een stuk begeleiding moet gaan doen).

Dus de klant heeft een persoon nodig met kennis van techniek X Y en Z. Met zijn wensen ga ik vervolgens een wervingsplan starten in een goedkoop land (ik ben op dit moment helemaal lyrisch van de werkmentaliteit en van het kennisnivo van de mensen in Vietnam). Vervolgens komen er interviews e.d. en kan ik een voorselectie maken. De persoon wordt dus echt aangenomen voor de klant (en in feite door de klant), en matched helemaal met zijn wensen. Verbreekt de klant het contract om wat voor reden dan ook, dan zal ik het arbeidscontract ook verbreken met de engineer hier. Ik heb dus geen pool met mensen, aangezien ik welke techniek dan ook wil ondersteunen (helemaal afhankelijk van welke kennis er in dit geval in Vietnam zit natuurlijk).

 

Maar ja.. het is een uitzendburo waarbij je wel een stukje management en facilitering (werkplek / apparatuur / lunches e.d) geregeld krijgt omdat dit een beetje lastig te regelen valt vanuit NL :)

www.devinition.com

Link naar reactie
  • 0

Ik snap niet waarom je het zo zou doen? Wat is nu het voordeel ten opzichte van de bestaande partijen die soms zelfs een technisch manager op locatie hebben zitten? Ga je jezelf onderscheiden op basis van prijs, van aanbod of wat?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik zie de markt met name bij de tussenpartijen die project(jes) aannemen/uitwerken, en niet zozeer bij 'eindklanten'. Ik heb afgelopen weekend met een clubje gepraat die net gestart zijn die wel interesse hadden. Ze zijn met 3 man, hebben op dit moment behoefte aan extra resources en willen meer uren draaien (CMS integratie werk). Echter, als ze een relatie opbouwen met een persoon, willen ze deze niet verliezen . Dat is met de huidige bedrijven wel het geval. Als ik bvb een project draai binnen mijn huidige bedrijf, en het aantal uren wat ik verkoop neemt af, dan haal ik mensen ervan af om een nieuw project te starten (het is immers geen verassing dat de beste mensen worden ingezet op nieuwe projecten om indruk te maken en grotere projecten binnen te halen bij deze klant). Neemt de vraag weer aan, is er geen garantie dat dezelfde personen weer op het project worden ingezet. Het grote voordeel is dat je voor het basis bedrag, je 'eigen' mensen hebt, die je kunt trainen etc. Je weet dat deze persoon voor jou beschikbaar blijft, ook als je hem even niet meer nodig hebt.

Hiernaast is er de prijs, alhoewel dit niet echt spot goedkoop is. Ik verkoop nu java/.Net mensen voor 35-40 euro per uur, in het nieuwe concept zal de omzet zo'n 20 euro per uur zijn, mocht de persoon volledig ingezet zijn. Dit valt te behalen met de technisch manager die ik niet meer hoef te betalen, de afwezigheid van bankzitters etc.

Het idee moet een beetje zijn dat een klant een eigen 'kantoortje' of 'groepje ontwikkelaars' kan opbouwen in het buitenland. Dus gebruik van eigen emailadressen, eigen netwerk koppeling via vpn etc. Waarbij ik de gang van zaken in het buitenland voor ze regel. Wat voor expertise ze nodig hebben, laat ze het maar vertellen, ik plaats wel een jobpost :)

 

www.devinition.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.