• 0

BTW over betalingskorting

Hallo, ik heb een vraagje, ik wil een klant motiveren binnen 7 dagen te betalen middels een korting.

 

factuur zoals ik die in gedachten heb:

 

19,75 uur a 35,- 691,25

BTW 19% 131,34

Totaal 822,59

Korting bij betaling binnen 7 dagen -47,59

Te voldoen bij betaling binnen 7 dagen 775

 

Ik geef dan korting over het bedrag incl. BTW, de klant heeft meer aftrek dan 19% over netto en ik draag iets meer af. Kan dit zo?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Bram,

 

In de eerste plaats welkom op Higher Level.

 

Waarom denk jij dat een betalingskorting klanten motiveert sneller te betalen? De meeste bedrijven betalen dan helemaal niet sneller dan normaal, maar trekken de betalingskorting wel gewoon van de rekening af. En dan moet jij een herinnering gaan sturen dat mensen de korting nog over moeten maken.

 

Betalingskortingen horen wat mij betreft bij grote anonieme bedrijvenen niet bij kleine bedrijven met een uurtarief van 35 euro. Volgens mij kun je beter onder de factuur zetten dat je een kleine ondernemer bent en dat je het erg op prijs zou stellen als de klant binnen 7 dagen betaalt. Of voor je de factuur stuurt eerst even bellen dat die eraan komt en dat je het erg fijn zou vinden als hij snel wordt betaald. Werkt volgens mij beter.

 

Maar goed, da's mijn mening. Misschien dat iemand anders je fiscale vraag wil beantwoorden.

 

Groeten Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Karen,

 

Normaal geef ik ook geen korting. In dit specifieke geval heb ik er 2x zoveel tijd in gestoken als vooraf begroot. Daarbij komt dat het een goede klant is en ik volgende week een forse investering wil doen dus vandaar.

 

Nou hopen dat iemand weet of de factuur zo klopt of niet dan kan hij de deur uit :)

Link naar reactie
  • 0

Elsevier zegt:

 

"8.1.14 Korting voor contante betaling (artt. 2 en 3 Besl.)

Als op een factuur een korting voor contante betaling in mindering wordt gebracht op het in rekening te brengen bedrag, hoeft over de korting geen omzetbelasting te worden berekend. De korting behoort niet tot de vergoeding. De leverancier kan als volgt factureren:

 

geleverde goederen        €    102    

korting bij betaling binnen 10 dagen        €    2    

   –        

       €    100    

omzetbelasting 19%        €    19    

   +        

totaal        €    119    

 

Als de afnemer echter niet op tijd betaalt en de korting dus niet krijgt, moet de leverancier over het bedrag van de achteraf niet verleende korting alsnog omzetbelasting betalen. Bovendien moet hij voor dat bedrag een aanvullende factuur uitreiken. Deze wijze van factureren is dus niet aan te bevelen als de afnemer de korting vaak niet krijgt en de afnemer recht op aftrek van voorbelasting heeft.

Als op de factuur niet meteen rekening wordt gehouden met de korting voor contante betaling, mag de korting niet van de vergoeding worden afgetrokken. Over het totale bedrag is omzetbelasting verschuldigd. De leverancier moet als volgt factureren:

 

 

geleverde goederen        €    102,–    

omzetbelasting 19%        €    19,38    

   +        

totaal        €    121,38    

 

Bij betaling binnen tien dagen mag € 2 worden afgetrokken wegens korting voor contante betaling.

Als de afnemer tijdig betaalt en dus de korting geniet, heeft de leverancier in feite te veel omzetbelasting afgedragen en heeft de afnemer te veel belasting afgetrokken. Hierop hoeft niet te worden teruggekomen. De leverancier kan echter voor de genoten korting een creditnota uitreiken, waarna hij de omzetbelasting over de korting kan verrekenen met de door hem periodiek verschuldigde belasting. Zie 19.1.2. In dat geval moet de afnemer de omzetbelasting over de korting terugbetalen aan de Belastingdienst, als hij de omzetbelasting op de oorspronkelijke factuur in aftrek heeft gebracht. Het uitreiken van een creditnota is alleen voordelig als de afnemer geen recht heeft op aftrek van voorbelasting.

De creditnota kan luiden:

 

 

korting voor contante betaling        €    2,–    

omzetbelasting 19%        €    0,38    

   +        

te crediteren        €    2,38    

 

 

8.1.14.1 Kasstelsel

Voor ondernemers die het kasstelsel mogen hanteren heeft de korting voor contante betaling geen invloed op de door hen verschuldigde belasting, omdat zij de belasting afdragen over de ontvangen bedragen. Zie 29.3.4. "

 

En nu allemaal die almanak kopen, krijg ik geen gezeur over copyrights ;)

Link naar reactie
  • 0

Samenvatting: Uiteindelijk hoort deze korting bij de "vergoeding" van de dienst product en moet er dus ooit BTW worden betaald.

 

NB: Zeker bij B2B (waarbij B en B allebei BTW plichtig zijn) gewoon BTW berekenen. Geeft nooit gedoe.

Dank voor het snelle en onderbouwde antwoord. Ik moest het ff 2x lezen maar nu is het duidelijk. Ik verstuur die factuur zoals hij is, creditnota ga ik niet versturen.

 

En nu allemaal die almanak kopen, krijg ik geen gezeur over copyrights

Tsja, ik ga hem wel kopen denk ik, toch erg handig naslagwerk

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.