• 0

Eisen voor het starten van een onderneming

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi YGMail,

 

Allereerst zie ik even niet in wat je precies met deze onderneming wil. Blijft het een bedrijf wat freeware levert of maak je het zelf? Uiteindelijk wil ieder bedrijf winst maken, dus hoe wil je dat gaan doen?

 

Het is geen probleem om een periode geen klanten te hebben en geen winst te maken, zijn zoveel bedrijven die dat doen! Je moet echter wel kunnen aantonen waarom je dat nog niet doet! Dat kan bijv. via een ondernemingsplan.

 

De belastingdienst ziet je als ondernemer indien je aan meerdere klanten leverd. Of je winst of verlies maakt is dan even niet belang. Ik wel begrepen als je een aantal jaren achterelkaar verlies maakt, de belastingdienst je kan eruit kan gooien. Dan ben je dus geen ondernemer meer!

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Kijk hoe lang je jezelf in leven kunt houden en hoe lang je plezier hebt. De bedoeling is natuurlijk dat je rond kan komen van je eigen bedrijf :)

 

Zorg dat je je kosten niveau goed in de gaten houd, let op je eigen sterke en zwakke punten, durf deze te onderkennen.

 

Vind enthousiaste mensen welke je betrekt bij je onderneming en probeer een goed uitgebalanceerd team op te zetten, mensen die jouw alleen maar volgen heb je niks aan.

 

Zo kan je nog wel een tijd door gaan met adviezen, maar het aller belangrijkste is dat ondernemen het gewoon DOEN is. Voorbereiding is belangrijk, maar blijf daar niet in steken, het is zeker onzeker maar nagenoeg nooit onmogelijk... Met andere woorden, met jouw eerste bericht op higherlevel.nl heb je je eerste stap gezet... Nu alleen nog maar doen doen doen :)

 

succes!

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Beste YGmail,

 

Of je als ondernemer kunt worden aangemerkt hangt af van een aantal voorwaarden. Die voorwaarden worden getoetst aan de hand van je opgave inkomstenbelasting.

De volgende punten zijn van belang:

 

- maakt het bedrijf winst en hoeveel?

- hoe zelfstandig is de onderneming?

- Beschikt U over kapitaal? (geld of goederen)

- Hoeveel tijd steekt U in de onderneming?

- Wat is de omvang van uw werkzaamheden? (in geld en tijd)

- Hoeveel klanten heeft de onderneming?

- Hoe maakt de onderneming zich naar buiten toe bekend?

- Loopt U ondernemersrisico?

 

Voor wat betreft je vraag over het aantal uren kan ik opmerken dat je minimaal 1225 uren in je onderneming werkzaam moet zijn om als ondernemer te worden aangemerkt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0

En hierbij wil ik opmerken (zoals in andere topic ook staat) dat dit alleen van belang is als je gebruik wilt maken van de voordeelregelingen van de belasting.

 

Dit is niet afhankelijk van je BTW-nummer !

Dus, als ik je goed begrijp hoef ik dus niet persee 1225 uur in de onderneming te stoppen per jaar? Ik ben namelijk nog leerling op het MBO, dus haal ik waarschijnlijk dat aantal uren niet.

Link naar reactie
  • 0

Beste YGmail,

 

Het antwoord van Kermie is niet volledig en dus vul ik het even aan.

 

Voor de inkomstenbelasting gelden andere eisen voor ondernemers dan voor de BTW (omzetbelasting). Het kan dus voorkomen dat je voor de inkomstenbelasting geen ondernemer bent en voor de BTW wel. Maar als je voor de inkomstenbelasting ondernemer bent, ben je dat ook altijd voor de BTW.

Om voor de inkomstenbelasting als ondernemer te worden beschouwd moet je minimaal 1225 uren werkzaam zijn in je bedrijf.

 

Met vriendelijke groet,

 

Michael Klijn.

www.droombureau.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Dat is inderdaad waarom ik hierboven verwees naar de topic ! Want daar staat precies dezelfde tekst. (waar je direct naar kan doorlinken bydewee).

 

Maar als mijn antwoord niet volledig is, dan in ieder geval bedankt voor de aanvulling.

 

Maar feit blijft toch dat als je minder dan 1225 uur werkt de inkomstenbelasting je niet als ondernemer beschouwt, maar je wel een BTW-nummer kan aanvragen?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.