• 0

overstappen naar andere webbouwer...

als ik bij mijn webbouwer weg wil en ik heb geen rechten op het CMS, kan dat? als ik wel:

- de rechten hebt op de broncodes van het maatwerk,

- de rechten op het design

- toegang tot de mysql database.?

 

kan dan een andere webbouwer er een nieuw CMS "omheen bouwen"?

en alle gegevens, foto's, klantenbeheer etc. uit de database overzetten naar een nieuwe site met een nieuw systeem?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Kort antwoord: ja, dat kan. Ik heb dat een keer voor een klant moeten realiseren. Voor de nieuwe webbouwer is het dan een nieuwe opdracht.

Link naar reactie
  • 0

Kort antwoord: ja, dat kan. Ik heb dat een keer voor een klant moeten realiseren. Voor de nieuwe webbouwer is het dan een nieuwe opdracht.

bedankt,

- vraag je dan als nieuwe webbouwer alleen de kosten voor het maken van een nieuw cms of moet het hele maatwerk ook opnieuw gedaan worden om aan te sluiten bij het nieuwe cms?

 

- is een database in mysql voor iedere nieuwe webbouwer te lezen?

Link naar reactie
  • 1
- vraag je dan als nieuwe webbouwer alleen de kosten voor het maken van een nieuw cms of moet het hele maatwerk ook opnieuw gedaan worden om aan te sluiten bij het nieuwe cms?

 

Dat is onmogelijk om zo te zeggen, helaas.

 

- is een database in mysql voor iedere nieuwe webbouwer te lezen?

 

In principe wel. Als dat niet zo is moet je een andere zoeken!

Link naar reactie
  • 1

Ja, MySQL is op website-database gebied echt de absolute marktleider. Vrijwel elke toko kan die database inlezen.

 

Maatwerk moet inderdaad aangepast worden aan het CMS systeem. Dit kan erg simpel zijn als er top geprogrammeerd is (meestal is er dan bijvoorbeeld 1 punt waar alle input binnen komt) wat je dan aan moet passen. Als het niet echt top in elkaar zit kan je soms veel beter opnieuw beginnen en de problemen die de oude bouwer had voorkomen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
is een database in mysql voor iedere nieuwe webbouwer te lezen?

 

Ja en nee. Wat betreft het ja-deel, zie de voorgaande antwoorden. Ik beperk me tot het nee-deel.

 

In een database zitten gegevens volgens een bepaald cms-specifiek datamodel. De gegevens overzetten van het ene naar het andere CMS - zelfs al gebruiken beide MySQL - is niet triviaal. Het kan een klein klusje zijn, maar ook een enorm maatwerkproject.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Een goede webontwikkelaar kan voor u uitzoeken wat de beste manier is om te bereiken wat u wilt. U kunt namelijk best de opdracht geven om een bestaand CMS aan te passen aan wat er al aan maatwerk ligt, maar als dat onevenredig veel tijd en geld kost zijn andere oplossingen beter.

 

Hetzelfde geldt voor de MySQL database. De ontwikkelaar zal eerst moeten zien wat er ligt om te bepalen wat er mogelijk is. Voor het ene project zal hij aanraden om de huidige databasestructuur te behouden, terwijl voor het andere project veranderingen noodzakelijk zijn. Wilt u een prijsindicatie, vraag dan offertes op.

Link naar reactie
  • 0

bedankt allen,

 

er zou eventueel ook een nieuwe databasestructuur gebouwd moeten worden.

maar alle gegevens (tekst, foto's, klantgegevens) die in de loop der tijd verzameld zijn blijven toch wel bewaard, hoop ik?

 

en hoe zit dat met de tussenfase?

kan de oude website in de lucht blijven, totdat de nieuwe webbouwer alles over heeft gezet naar een nieuw systeem?

 

Link naar reactie
  • -1

Jenny, dit zijn nauwelijks algemene of conceptuele vragen meer die we op een forum kunnen beantwoorden. Je kunt dit soort uitwerking en details beter met de webbouwer(s) bespreken.

 

beste renep, ik vind het een redelijk algemene vraag waar ook andere ondernemers wat aan kunnen hebben die aan een webbouwer een opdracht willen geven.

 

Als anderen wel een antwoord hebben, hoor ik het graag.

Link naar reactie
  • 1

Ik ben het met Renep eens dat het hier technische vragen betreffen die concreet door de nieuwe webbouwer beantwoord kunnen worden.

 

Het is hier geen technisch forum en sowieso zal dit gewoon verschillen per oplossing die er uiteindelijk komt.

 

Borduurt men door op de huidige shop kan alles behouden worden, zo nee, kan het weleens listig worden.

 

En natuurlijk kan er achter de schermen een nieuwe shop gebouwd worden terwijl deze online blijft.

Mediascape - Hét adres voor betaalbare huisstijlen, reclame en websites.

We heten u van harte welkom op: www.mediascape.nl

Link naar reactie
  • 1

Eigenlijk weet je dus pas iets als je weet waar je vandaan komt (de oorspronkelijke code met database) en waar je naartoe moet of wilt (implementatie cms door nieuwe webdeveloper).

 

Het eerdere advies om een offerte op te vragen en die partij ook direct wat inzicht te geven in zowel code, database als cms is dan ook een gouden tip.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor alle antwoorden.

wellicht kan het voor andere ondernemers handig zijn om vooraf te weten waar ze op moeten letten bij het laten maken van een website.

 

Kan je als klant vooraf aan je webbouwer vragen dat de gegevens in de database ook door andere webbouwers zijn te lezen en over te zetten?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Neem een webbouwer die algemeen bekende technieken gebruikt en het komt helemaal goed. Haast iedere webbouwer kan een MySQL-database inlezen en overzetten.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kan je eens vertellen waarom je al dit soort vragen stelt. Zonder concrete case wordt het een vaag topic met allerlei super-brede antwoorden waar je uiteindelijk geen snars aan hebt ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kan je eens vertellen waarom je al dit soort vragen stelt. Zonder concrete case wordt het een vaag topic met allerlei super-brede antwoorden waar je uiteindelijk geen snars aan hebt ;)

 

ik wil veranderen van webbouwer ,om meerdere redenen, en de vraag was of dat problemen kan geven (technisch) als ik ik geen rechten heb op de broncodes van het cms.

 

De hele site upload ik via het cms en alle klantgegevens beheer ik via het Cms.

 

Volgens het contract heb ik :

- geen rechten op cms (is een speciaal systeem van webbouwer dat hij voor al zijn klanten gebruikt)

- wel op de database. mysql

- alle rechten op grafisch design/lay out

- de rechten op de broncodes van maatwerk (maar dat zegt geloof ik niet zo veel als je de codes van de cms niet hebt.)

- domeinnaam op mijn eigen naam

- hosting nu bij de server van webbouwer - dedicated server

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
- geen rechten op cms (is een speciaal systeem van webbouwer dat hij voor al zijn klanten gebruikt)

 

Dit is je probleem. Het enige dat er nu nog op zit is ofwel die webbouwer te proberen te overtuigen je alsnog het CMS te laten gebruiken, of om een andere webbouwer het geheel voor te leggen en een inventarisatie van de mogelijkheden te laten maken.

 

Ik denk (hint, hint) dat een verdere discussie hierover niet meer nodig is. ;)

Link naar reactie
  • 0

Kan je als klant vooraf aan je webbouwer vragen dat de gegevens in de database ook door andere webbouwers zijn te lezen en over te zetten?

 

Heel veel webbouwers maken gebruik van Open Source, de manier om niet elke keer opnieuw het wiel uit te hoeven vinden. Bij CMS gebeurt dat heel veel. Heel goed mogelijk dus dat het omzetten van jouw CMS relatief een "fluitje van een cent is". Voor een volgende keer: Veel webbouwers zijn bereid om een ESCROW overeenkomst (formeel of informeel) met je aan te gaan, waardoor de gehele source tot je beschikking komt indien de webbouwer je niet meer bevredigd, om het maar even simpel te houden.

 

Ik kan je helpen met je verhuizing, zou graag wat meer details horen over je CMS en dan kijk ik er graag vrijblijvend even naar.

 

 


Easy Generated

http://www.easy-generated.com

Link naar reactie
  • 0

Ik kom net kijken hier op HL, dus vandaar mijn late reactie.

 

Een hoop is al uitgebreid beantwoord. Desalniettemin wil ik je toch het volgende meegeven.

 

Allereerst Jenny, ik begrijp je frustratie. Je hebt betaald voor iets en nu blijkt dat je (op punten) vast zit aan de 1e webbouwer. Tja, dat is niet netjes maar wellicht ook niet geheel kwade wil. Voor zover ik dat kan beoordelen.

 

Overzetten ene CMS naar het andere.

Ja. MySQL is MySQL. Dat klopt. Een 2e webbouwer zal echter ten alle tijden de originele database en wellicht ook CMS moetne kunnen inzien om specifiek te beoordelen hoeveel moeite en tijd het hem gaat kosten om de zaken over te zetten. Zonder dat "kijkje in de keuken" blijft het voor de 2e bouwer gissen. En zelfs al kan hij alles inzien dan is het nog mogelijk dat nummer 2 onverwachte zkaen tegenkomt. Is het uurtje-factuurtje dan ligt het risico van extra tijd (geld) bij jou. Is het een vaste prijs, dan ligt het risico bij de 2e bouwer. V.w.b. het 2e scenario, dan zal hij een marge incalculeren en betaal je dus wellicht te veel.

 

Het voelt waarschijnlijk (?) alsof je hebt betaald voor iets en nu kun je er niet mee uit de voeten. Heb je echter als webbouwer een eigen CMS ontwikkeld dan wil je niet dat (niet deni bedoeld) de eerste de beste klant zo het hele CMS aan een andere bouwer geeft.

 

Doorbouwen?

In sommige gevallen kan het beter zijn iets geheel nieuws te ontwikkelen. Mocht het oorspronkelijke CMS rammelen, dan ksot het wellicht minder moeite om geheel bij nul te beginnen (uiteraard wel met importeren van data). Net als met een huis waarvan de fundering rot is. Ik kan het huis slopen en door een andere aannemer er iets nieuws op laten zetten, maar als de fundering gewoon rot is... tja dan valt het vroeg of laat om.

 

Opensource versus eigen CMS

Dit is het eeuwige dilemma. Iets dat op basis is van een Opensource pakket is veel makkelijker overdraagbaar. Er zijn hoogstwaarschijnlijk zat anderen die met hetzelfde CMS werken. Bovendien heeft de bouwer niet het alleenrecht op dat ene CMS, hij kan je alleen zijn kennis omtrent dat CMS verkopen. Over hoe dat ene CMS te gebruiken, in te richten, aan te passen enzovoorts. Nadeel bij op zich alle Opensource is echter dat elke whizzkid, dus ook kwaadwillenden, de originele broncode kunnen downloaden, bestuderen en de veiligheidslekken zoeken. Je dient dus zeer goede afspraken te maken over support, upgrades en dergelijks. Een goede webbouwer zal je hierop wijzen, doch het is zeker raadzaam om als klant hier ook over na te denken. Wees duidelijk in wat je verlangt.

 

Het alternatief, een eigen CMS is niet zo makkeijk overdraagbaar. Nogmaals, de 1e webbouwer heeft tijd en moeite erin gestopt om dit te ontwikkelen en spreid de ontwikkelingskosten over al zijn klanten. Net zo goed als jij jouw concurrenten niet wilt laten weten hoe jij jouw product ontwikkelt/maakt/verkoopt, dit geldt ook voor de webbouwer. Voordeel van een eigen CMS is echter dat de broncode niet publiekelijk beschikbaar is en eventuele kwaadwillenden dus niet de originele code kunnen bestuderen op zoek naar lekken.

 

Wellicht ten overvloede Jenny, ik kan je frustratie begrijpen en wil niet denigrerend of belerend klinken. Zo is dit allemaal niet bedoeld.

 

Ik hoop alleen dat je ook wat aan bovenstaande hebt. Jammer dat het met bouwer nummer 1 fout is gegaan. Ik wens je veel succes met bouwer nummer 2

 

[ edit]

Een punt waar je een goede webbouwer kunt herkennen is dat deze de tijd neemt om U te leren kennen. Althans dat is dan een persoonlijke mening. Je kan nog zo een mooie technische site maken, maar dat is geheel waardeloos als de website an sich niet ten doel heeft -u-w- filosofie uit te dragen. Een website met allemaal mooie technische truukjes en volgestouwd met nutteloze grafische, bewegende, flashy dingetjes... tja, allemaal leuk en aardig hoor al die technische dingetjes... maar heb je ook wat er aan. Persoonlijk breng ik het liefst zoveel mogelijk tijd door bij de klant, en dus niet in mijn eigen technische hokje, opgesloten en vastgekluisterd achter een PC. Maar nogmaals, da's slechts een persoonlijke mening. Liever bij de klant, zodat ik ook de sfeer kan proeven, ook met de receptioniste kan praten of de harde werkers van "hoog" tot "laag"...

 

[ /edit]

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 100 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.